جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غار بیمار آب

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ فروردین ۱۳۹۷

این غار در ۶ کیلومتری دهکدة «کوشک آباد»، از توابع مشهد، واقع شده است. غار بیمارآب در بلندی قرار گرفته و آب فراوانی در کف آن جریان دارد. ساکنین محلی چون از آب غار بیمارآب جهت معالجة حیوانات اهلی استفاده می‌کنند، به احتمال زیاد این نام را بر آن نهاده‌اند. در ابتدای این غار یک چاه عمودی ۱۵ متری وجود دارد که در انتهای آن آبهای چکیده از سقف غار جمع شده و تشکیل یک حوضچه نسبتا عمیق را داده است . اهالی بومی منطقه معتقدند که این آب برای درمان برخی از بیماریهای انسانی و دامی مفید است و به همین دلیل به آن “بیمار آب” گویند . محلی ها هرچند وقت یکبار به دهانه غار می آیند و از بالای چاه سطلی را با طناب پلاستیکی به پایین می اندازند و مقداری آب بالا می کشند و این آب را بدون اینکه بر زمین بگذارند مستقیما به محل نگهداری گوسفندانشان می برند . آنها معتقدند که اگر ظرف حاوی آب بر روی زمین گذاشته شود ، خاصیت درمانی آب از بین می رود ! این آب را داخل آبشخور گوسفندانی که مریضی زردی دارند ریخته و یا بر روی پوستشان می پاشند تا شفا پیدا کنند .

دهانه ورودی غار بصورت یک دهلیز به طول ۳ متر است که در انتهای آن یک چاه عمودی به عمق ۱۵ متر وجود دارد . وجود همین چاه باعث شده که تنها گروه های کوهنوردی و غارنوردان حرفه ای وارد غار شوند و بدلیل دور بودن غار از دسترس کوهپیمایان و افراد عادی ، بافت داخلی دست نخورده و سالم باقی مانده است . انتهای چاه یک دالان باریک به طول ۵ متر و به شکل V است که عرض آن در پایین حدود ۱ متر است و به طرف سقف غار عرض آن افزایش می یابد . کف دالان را آب فرا گرفته است.

پس از طی دالان، به یک تالار به طول ۴ و عرض ۳ متر که سقف بسیار بلندی دارد و کف آن را نیز آب فرا گرفته است و حوضچه نسبتا عمیقی را بوجود آورده است خواهید رسید. دیواره غار در سمت راست حوضچه دارای گیره های نسبتا مناسبی است که علیرغم شیب منفی آن می توان با کمی دقت از کنار حوضچه بصورت تراورس عبور کرد . در کف حوضچه یک استلاگمیت بزرگ وجود دارد که تا نزدیکی سطح آب بالا آمده است. دیواره های اطراف حوضچه پوشیده از استلاکتیت های گل کلمی بسیار زیبایی است.

در تالار دوم این تالار حدود ۱۰ متر طول و ۵ متر عرض دارد . کف غار را خاک نرم و نمناکی پوشانده است . بر روی سقف بلند غار تعداد زیادی خفاش دیده می شود . در انتهای تالار که سقف غار کوتاه شده است ، یک ستون بسیار زیبا و صاف و صیقلی به ارتفاع ۲ متر و قطر ۲۰ سانتیمتر وجود دارد. برای رسیدن به تالار سوم و انتهای غار باید از دیواره سمت راست تالار دوم حدود ۵ متر صعود کرد. دیواره دارای بافت گل کلمی نرمی است که براحتی خورد می گردد و امکان نصب هیچگونه میانی نیز بر روی آن وجود ندارد .

بیمار آب 1 غار بیمار آب

بیمار آب 2 غار بیمار آب

بیمار آب 3 غار بیمار آب

بیمار آب 4 غار بیمار آب

بیمار آب غار بیمار آب

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    درخصوص خاصیت درمانی آب برای انسان هم اعتقاد خاصی وجود داره. جالب افسانه های این غاره که یکی از این افسانه‌ها وجود یک اژدهای بزرگ در این غار است که در آن‌جا زندگی میکند و مسئولیت نگهداری از این غار رو دراه برخی هم بر این باورند که عده‌ای بومی این غار هستند که از اقوام آدمخوارن و برخی از افرادی که به بازدید از این غار پرداخته‌اند و ناپدید شده‌اند توسط آن‌ها خورده شده‌اند! اما بهتر است این یکی را هم ذکر کنیم که هستند افرادی که برای گرفتن موکل از میان موجودات موسوم به جن به این منطقه میروند و گاهی تا چند هفته انجا میمانند. ترسناکه نه؟

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • dvdgood

    پاراگراف چهارم کلمه پس ،پی نوشته شده.

    ۲۶ فروردین, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • نجاری

      ممنون از دقت نظر شما.

      ۲۶ فروردین, ۱۳۹۷

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد