رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ خرداد ۱۳۹۵

عقب‌ماندگی ۱۹درصدی از سند چشم‌انداز توسعه گردشگری

لینک این مطلب کپی شد!

بسیاری از کارشناسان معتقدند که هدف‌گذاری برای جذب ۲۰میلیون گردشگر تا سال ۱۴۰۴ تقریبا امری دست‌نیافتنی است. به باور آنها، با توجه به آمار کنونی و میزان رشد موجود در این حوزه، نمی‌توان به این رقم دست پیدا کرد و حتی هم‌اکنون نیز از برنامه عقب هستیم.

در این‌خصوص یک کارشناس آمار و برنامه‌ریزیِ میراث فرهنگی و گردشگری به ایسنا گفته است که درحال حاضر گردشگری کشور، ۱۹درصد از سند چشم‌انداز ۲۰ ساله عقب است.

اردشیر اروجی در این‌باره تصریح کرده است: «طبق این سند که تاکنون دو دوره زمانی پنج ساله‌ آن گذشته و سال اول برنامه سوم هم پشت‌سر گذاشته شده، در پایان سال ۹۴ باید ۵/ ۷ میلیون گردشگر خارجی جذب می‌کردیم، درحالی که اگر طبق نرخ رشد میانگینی (۱۲ درصد) که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای دو سال اخیر اعلام کرده محاسبه کنیم، شمار گردشگران ورودی به ایران در سال ۹۴ به ۶ میلیون و ۱۶۰ هزار نفر می‌رسد.» او اضافه کرده که این عدد با ارفاق به‌دست آمده، چون درباره آمارهایی که از شمار گردشگران و درآمدهای حاصل از آن اعلام می‌شود، با توجه به نبود نظام آماری و اقماری منسجم، اما و اگرهایی وجود دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: «ایران باید ۵/ ۱درصد از سهم گردشگران جهان را تا سال ۱۴۰۴ به خود اختصاص دهد و ۷ صدم درصد درآمدی که از ورود گردشگران خارجی در سال ۱۳۸۳ به‌دست آورده بود را تا پایان برنامه به ۲ درصد برساند؛ به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۴ نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار از ورود گردشگران خارجی درآمد کسب شود.»

اروجی با اشاره به اینکه سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در چهار دوره زمانی پنج ساله هدف‌گذاری شده، گفته است: «بر این اساس از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸، لازم بود گردشگری ایران با نرخ رشد سالیانه ۳۰ درصد پیش رود که تا پایان آن برنامه شمار گردشگران ورودی به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر با درآمدی بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسد.»

به گفته این کارشناس آمار و برنامه‌ریزی، در سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ باید صنعت گردشگری با نرخ رشد سالیانه ۲۰ درصد حرکت می‌کرد تا در پایان برنامه، تعداد گردشگران به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و درآمد حاصل از آن به ۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسید.

وی افزوده است: «برای سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ نیز نرخ رشد سالیانه ۱۵ درصد درنظر گرفته شده تا در پایان این برنامه، به ۱۳ میلیون گردشگر رسیده و ۱۰ میلیارد دلار درآمد حاصل شود. همچنین از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ که آخرین دوره زمانی سند چشم‌انداز گردشگری است، نرخ رشد سالیانه ۱۰ درصد درنظر گرفته شده که تا در پایان برنامه باید به ۲۰ میلیون گردشگر و ۲۵ میلیارد دلار درآمد برسیم.»

گردشگری عقب‌ماندگی 19درصدی از سند چشم‌انداز توسعه گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *