رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ آذر ۱۳۹۳

عشایر تولید‌کننده ۴۴ درصد صنایع‌دستی فارس ‌

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۲۹- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: عشایر تولید‌کننده ۴۴ درصد کل صنایع‌دستی استان فارس به‌شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، دکترمصیب امیری در این رابطه گفت: فارس از دوران کهن مهد پرورش هنرمندان، فرهنگوران و صنعتگرانی کارآمد و چیره‌دست بوده و هست.

وی با بیان اینکه پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری فارس و آثاری که از گذشته دور تاریخ تاکنون برجای مانده، مبین این مهم است، گفت: زنان و مردان این سرزمین با سرانگشتان هنرمندشان آثار بسیار ارزشمندی را با صفای دل و روح پاک، تولید کرده و می‌کنند، آثاری که هر کدام سبب اعتلای فرهنگی و هنری این استان بوده و هست.

امیری با یادآوری اینکه هر یک از جوامع سه‌گانه عشایری، روستایی و شهری سهم خاصی را در ارائه صنایع‌دستی استان داشته و دارند، خاطرنشان کرد: در استان فارس بخش وسیعی از تولیدات صنایع دستی به هنرهایی تعلق دارد که خاص زندگی ایلات و عشایر بوده و به صورت خانگی تولید شده یا به صورت غیر متمرکز توسط تولید کننده‌ها در روستاها تولید می‌شود.

او اضافه کرد: این گروه از صنایع‌دستی و تولیدات هنری را دستبافته‌های داری تشکیل می‌دهند که گنجینه‌ای از طرح‌ها و نقش‌هاست و هر بیننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: بر پایه شواهد موجود هنر قالی‌بافی در فارس به قرن‌ها پیش باز می‌گردد و این هنر از دیرباز در بین فرش‌شناسان و تاجران ایران و جهان به علت مرغوبیت و منحصر بفرد بودن از شهرت و ویژگی خاصی برخوردار بوده است.

امیری خاطرنشان کرد:‌ سرزمین فارس بواسطه وسعت و داشتن ظرفیت اقلیمی چهارگانه، همواره شاهد حضور ایلات مختلف عشایر بوده، به‌طوری‌که یکی از قطب‌های بزرگ عشایری کشور محسوب می‌شود.

او گفت: عشایر براساس ساختار ایلی از ۳ ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر به همراه ۸ طایفه مستقل، جامعه بزرگ عشایری استان فارس را تشکیل می‌دهند.

امیری اضافه کرد: ایل قشقایی با ۶ طایفه طایفه درشوری، شش بلوکی، عمله، طایفه فارسیمدان، کشکولی بزرگ و کشکولی کوچک و ایل خمسه با ۵ طایفه باصری، کردشولی، عرب، نفر و طایفه بهارلو و ایل لر ممسنی با ۴ طایفه بکش، جاوید، دشمن زیاری و رستم و ایل لر بویراحمد علیا با ۹ طایفه جلیل، قائدگیوی، چوگی و رنگلی، آقایی، عبدالهی، شاه قاسمی، اولاد علی مومن، بهمن یاری و طایفه باباکانی به همراه ۸ طایفه مستقل شامل طایفه جبل‌النارویه، طایفه جشنی، طایفه چهارراهی، طایفه کوهمره جروق، طایفه کوهمره سرخی، طایفه کوهمره نودان، طایفه متفرقه داراب و طایفه متفرقه محلی فیروزآباد، خانواده بزرگ ایلیاتی استان فارس را تشکیل می‌دهند.

وی با یادآوری اینکه این جامعه ۳.۵ درصد از جمعیت استان فارس و ۱۲.۵ درصد از عشایر کل کشور را شامل می‌شوند، اضافه کرد: بخش عمده‌ای از تولیدات صنایع‌دستی در حوزه بافته‌های داری، توسط این جمعیت تولید و عرضه می‌شود.

‌امیری مراکز مهم قالی بافی در استان را آباده‌، نی‌ریز، بوانات، فیروزآباد، کازرون و روستاهای تابعه این شهرستان‌ها عنوان و اضافه کرد: از ویژگی‌های قالی استان فارس می‌توان به استفاده از رنگ‌های گیاهی در رنگرزی مواد اولیه، بهره‌گیری از نقوش هندسی و نقش مایه‌های اصیل، استفاده از مواد اولیه طبیعی نظیر پشم و پنبه اشاره کرد‌.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس گفت: گلیم، گبه، جاجیم‌، سیاه چادر، مفرش، سفره، چنته، رند بافی، چرخ بافی، شیشه درمه بافی، مفرش، اویی بافی و وارونه چین بافی از تولیدات مختلف در بخش دستبافت‌های عشایر فارس است.

امیری گفت: عشایر بیشترین سهم را در استان فارس در حوزه بافت فرش‌های دستبافت به‌خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا، چنته دست بافته‌ای است به شکل چهارگوش که برای حمل اشیایی مانند زیورآلات، وسایل شخصی، آینه و … مورد استفاده بوده و البته امروزه به‌عنوان کالاهایی تزئیناتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در استان فارس بخشی از تولیدات عشایر، در خانه اغلب شهروندان مورد استفاده داشته و وجود دارد.

63 عشایر تولید‌کننده 44 درصد صنایع‌دستی فارس ‌

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *