رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عسگراولادی: صنایع‌ دستی مظلوم است

تاریخ بروزرسانی :
۵ بهمن ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۰۵-رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت، در صنایع دستی ضعف عملکرد فاحش است و در یک سال آینده باید سعی در جبران آن شود. در مقابل ۱۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، ۱۵۰ میلیون دلار مربوط به صادرات صنایع دستی است که حتی اگر صادرات فرش را هم به آن اضافه کنیم، به مرز ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسیم.

به گزارش خبرنگار صنایع دستی ایسنا، اسدالله عسگراولادی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و فروشندگان برتر صنایع‌دستی کشور بیان کرد: زمانی که انقلاب پیروز شد، حجم صادرات حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود و امروز بعد از ۳۶ سال، آمار ما در ۱۰ ماه گذشته حدود ۴۲ میلیارد دلار شده است که ۱۳ میلیارد آن مربوط به پتروشیمی، ۱۲ میلیارد میعانات گازی و ۱۸ میلیارد صادرات غیرنفتی است.

او ادامه داد: اگر این ۴۲ میلیارد دلار را بر اساس ۱۲ ماه حساب کنیم، حدود ۵۲ میلیارد دلار خواهد شد که در مقابل، واردات ۵۶ میلیارد دلاری خواهیم داشت؛ که این فاصله ۱.۵ درصدی امروز به ۹۰ تا ۹۵ درصد رسیده و این بزرگترین توفیقی است که ما صادرکنندگان طی این ۳۶ سال داشته‌ایم. زمانی که به این اعداد و ارقام نگاه می‌کنم می‌بینم کوشش زیادی شده است تا میزان صادرات به این مقدار برسد. اما در صنایع دستی اینگونه نبوده که البته در یک سال آینده سعی داریم که این ضعف را جبران کنیم. در مقابل ۱۸ میلیارد، ۱۵۰ میلیون دلار مربوط به صادرات صنایع دستی است که حتی اگر صادرات فرش را هم به آن اضافه کنیم، به مرز ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسیم.

وی این میزان صادرات صنایع دستی را در مقابل ۱۸ میلیارد دلار قابل قبول ندانست و افزود: این وظیفه همه ماست که این کمبود را جبران کنیم و اولین قدم در این راه این است که صادرات را از تولید این کالای با ارزش جدا کرده و آن را به سه قسمت تولید، بازرگانی و صادرات تقسیم کنیم. من کشورهای زیادی را دیدم مثل هندوستان، سریلانکا و حتی چین که صنایع‌دستی یکی از محورهای اصلی صادرات کشورشان است، اما ما آن را محور قرار نداده‌ایم. صادرات محور توسعه و بقای استقلال یک کشور است و اگر ما صادرات نداشته باشیم، استقلال و توسعه نخواهیم داشت. اگر صادرات داشته باشیم، می‌توانیم نیازمان را رفع کنیم. در دنیای امروز اگر صادرات ما بر واردات‌مان فزونی نداشته باشد، سلطه‌گران جهانی بر ما چیره خواهند شد.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد داد: می‌توانیم تمام وابسته‌های بازرگانی طی چند روز با تولیدکنندگان صنایع دستی صحبت کنند یا سمیناری در این‌باره برگزار شود. از طرفی می‌توانیم به همه وابستگان بازرگانی تأکید کنیم ویترینی از صنایع‌دستی نفیس در کنارشان داشته باشند. باید سعی کنیم به سمت صنایع‌دستی نفیس برویم. باید به سمت صادرکنندگانی که بتوانند آثار نفیس و هنری ما را در صنایع دستی به دنیا عرضه کنند برویم تا به دنیا بگوییم ما اینگونه هستیم.

عسگراولادی همچنین ادامه داد: اگر بخواهیم صنایع دستی را بیشتر رونق بدهیم، باید هیأت‌هایی را اعزام کنیم تا در کنار نمایشگاه‌های بین‌المللی، غرفه‌های صنایع دستی را تقویت کنند. سازمان توسعه تجارت هر سال مبلغی را برای بلیت، غرفه و… کمک می‌کند، زیرا سرمایه‌گذاری مناسب در هر رشته ضرورت دارد. من از آقای نامورمطلق می خواهم تا برای اینکه صنایع دستی را در هرشته بطور مناسب پیش ببرند، بررسی دقیق برای هر رشته و سرمایه‌گذاری مناسب برای آن انجام شود که این نیاز به بررسی کافی دارد تا بتوانیم سرمان را در دنیا بالا نگاه داریم. حضور صنایع دستی ما در عرصه‌های جهانی باید پررنگ‌تر شود.

وی افزود:حتی می‌توانیم با خارجی‌ها کارگاه‌های مشارکتی داشته باشیم و سلیقه خریداران در کشورهای دیگر را مد نظر داشته باشیم. ما باید شالوده ساختاری صنایع دستی را تغییر دهیم تا با ایجاد الگوی مناسب، بتوانیم این عملکرد ضعیف را جبران کنیم. می‌دانیم صنایع دستی مظلوم است و رفع این مظلومیت برعهده معاونت صنایع دستی است. آقای سلطانی‌فر بعد از ورودش به سازمان میراث فرهنگی در این سازمان تحول ایجاد کرده که نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده است، اما این تحول ما را اقناع نمی‌کند و معتقدم صنایع دستی باید از نظر ساختاری تغییر پیدا کند.

او همچنین خطاب به هنرمندان و فروشندگان صنایع دستی گفت: کارآفرینان، کشور ما به وجود شما افتخار می‌کند. مبادا به صادرات نه بگویید و به خاطر شرایط موجود، دچار یأس شوید.

معاون توسعه، مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این مراسم نیز بیان کرد: صنایع‌دستی مجموعه هنرهای اصیل و مردمی کشورهاست. مجموعه‌ای که با اعتقادات و باورهای دیگر کشورها گره خورده و کشور ما نیز با توجه به ویژگی‌های خاص گردشگری و مقام اول در تنوع تولیدات صنایع دستی دارد بتواند در کشورهای جهان همین نقش را ایفا کند.

علی یزدانی ادامه داد: آمار صادرات در ۱۰ ماه گذشته نشان می‌دهد، این هنر – صنعت تضمینی برای توسعه، ترویج و افزایش سهم آن در عصری است که اتخاذ سیاست‌های مقاومتی و توجه به صادرات غیرنفتی و عزم ملی را در همه قوا می‌طلبد. ما نیز در همه قاره‌ها دارای جایگاه و پایگاه در این عرصه هستیم و البته رقبای جدید داریم.

او بیان کرد: استقرار ۳۰ رایزن در ۳۰ کشور جهان جهت تدوین تعرفه‌ها در راستای حمایت از این هنر – صنعت ملی صورت گرفته است. با توجه به اینکه ما مسئولیت ۱۲ کمیسیون مشترک کشور در وزارت صنعت، معدن، تجارت با سایر کشورها را بر عهده داریم، پتانسیلی که می‌تواند در جهت تعامل با رایزنان صورت بگیرد با تدبیر عزیزان‌مان در سازمان میراث فرهنگی می‌تواند به نتیجه مطلوب برسد.

معاون توسعه مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در این راستا نباید ظرفیت نمایشگاه‌های بین‌المللی و پتانسیل‌های بالایی که در جهت برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی تأثیر دارند، فراموش شوند. استفاده از پتانسیل صندوق ضمانت صادرات ایران در سال‌های گذشته، ضمانت‌نامه‌های اعتباری که برای فرش و صنایع دستی صادر کردیم ۷۳ میلیون دلار و بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت حدود ۱۳.۵ میلیون دلار بوده است و این رقم نشان می‌دهد با پتانسیل‌هایی که در این زمینه وجود دارد می‌توانیم محلی برای حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشیم.

او به استفاده از ظرفیت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مسئولیت آن به نوعی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اشاره کرد و ادامه داد: این ظرفیت نیز می‌تواند کمکی برای عرضه محصولات صنایع دستی باشد، ضمن اینکه با توجه به عضویت وزارت صنعت و معدن در ستاد خدمات هماهنگی سفر می‌توان بازارچه‌های صنایع دستی نیز در کنار اقامتگاه‌های گردشگری دایر کرد.

یزدانی وظیفه مجموعه صنعت، معدن و تجارت را وظیفه‌ای دینی و ملی در خدمت کارآفرینان و صنعت‌گران در این حوزه دانست.

447 عسگراولادی:  صنایع‌ دستی مظلوم است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *