رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ خرداد ۱۳۹۴

«عالی قاپو»ی کویر مرمت شد

اشتراک گذاری

رئیس اداره‌ی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از مرمت عمارت تاریخی آقایان میامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان،«حمیدرضا حسنی» گفت: در این مرحله از مرمت کار سبک‌سازی بام شامل برداشت کاهگل فرسوده، تعویض تیر و تخته‌های فرسوده، اصلاح ناودان‌ها، دوغاب‌ریزی طاق آب انبار، پی بندی و نیز آوار و اندودبرداری بدنه و کف بنا انجام شد.

وی افزود: در روی آب انبار آقایان، ساختمانی شکیل ساخته شده که در نگاه اول از نظر معماری مشابه عمارت عالی قاپو است و در بین ابنیه قدیمی از جمله کاروانسرا، حمام و مسجد و کوچه آقایان بنا شده است.

رئیس اداره‌ی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: این بنای دو طبقه از نظر ساخت و طرح و نما متشکل از سه اتاق با طاقچه‌های قوسی شکل است که به‌وسیله‌ی ایوانی یک و نیم متری به هم متصل شده‌اند و در واقع نمای کلی بنا رو به شمال است و شش ستون چوبی طبقه‌ی فوقانی بنا را محافظت می‌کند.

حسنی با بیان این‌که سقف بنا و ناودان‌های آن چوبی است، افزود: دور تا دور بنا را نرده‌های چوبی با ظرافت خاصی محصور کرده است.

وی گفت: طبقه‌ی زیرین بنا نیز سه باب مغازه دارد که تا چندی پیش از آن برای فروش و کسب و کار استفاده می‌کردند.

رئیس اداره‌ی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود افزود: این بنا در زمان گذشته به‌عنوان مرکز مشاوره کاربرد داشته و مردم برای رفع و رجوع مسائل شرعی به آن مراجعه می‌کردند.

براساس این گزارش، در دوره‌ی پهلوی نیز از آن به‌عنوان تلگرافخانه استفاده شده و فردی از اهالی بومی به نام محمد تقی‌خان سرهنگ از خوانین شهر آن را اداره می‌کرده است.

عمارت تاریخی آقایان در عرصه کاروانسرای شاه عباسی میامی قرار دارد.

1475 «عالی قاپو»ی کویر مرمت شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *