جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

طرح نجات بخشی آثارتاریخی حوزه سد چندیر خراسان شمالی آغاز شد

تاریخ بروزرسانی :
۲ مهر ۱۳۹۶

علی اکبر وحدتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا اظهارکرد: براساس این کاوش ها که تا پایان مهرماه امسال ادامه خواهد داشت سرنوشت هفت اثر تاریخی و باستانی داخل مخزن یا کنار این دریاچه، مشخص خواهد شد.
وی بیان کرد: سد چندیر جرگلان هم اکنون توسط آب منطقه ای خراسان شمالی و برروی رودخانه جرگلان در حال ساخت است.
وحدتی افزود: درانجام پروژه های عمرانی در هر جای کشور، عملیات اجرای آن پروژه ممکن است که آن اثر تاریخی را در معرض خطر قراردهد اما قبل از اجرای کار، ابتدا مطالعات باستان شناسی در آن منطقه انجام و بعد درباره آن اثر تصمیم گیری می شود.
وی با بیان اینکه موضوع کاوش در برخی از محوطه های مهم حوزه یاد شده در دستور کار قرار گرفته عنوان کرد: دراجرای این پروژه نیزعملیات نجات بخشی اثرتاریخی انجام شده است و تا زمانیکه عملیات کاوش به طور کامل به اتمام نرسد، مجوز آبگیری در این سد داده نمی شود.
وحدتی با تاکید بر اینکه عملیات آبگیری در سد چندیر تهدیدی برای آثار تاریخی در این منطقه نیست اظهارکرد: یکی از این آثار مهم محوطه و گورستان اسمی است که در بخش جنوبی حوضچه سد و بر کرانه سمت چپ رودخانه جرگلان قرار دارد.
شهرستان۷۰ هزار نفری مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب بجنورد واقع شده استسد و چندیر روستای یکه سعود این شهرستان هم اکنون آماده آبگیری برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی و نیز آب آشامیدنی است.
تاکنون برای اجرای این سد ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و در سال جاری نیز ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه می شود.
این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که حجم آن ۱۲.۲۵ میلیون مترمکعب است که زمین های کشاورزی پایین دست سد به وسعت ۵۶۰ هکتار از آن بهره مند می شوند.
۵۶۸ اثر تاریخی در خراسان شمالی به ثبت ملی رسیده است.

بجنورد طرح نجات بخشی آثارتاریخی حوزه سد چندیر خراسان شمالی آغاز شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد