جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

طراحی کارت شتاب برای خارجی‌ها

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ تیر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۴/۲۲ – معاون گردشگری کشور با اعلام این‌که ورود گردشگران خارجی به ایران در سه‌ماهه نخست سال، ۲۱۵ درصد رشد داشته است‌، بدون آن‌که به درآمد این حجم از گردشگران اشاره کند‌، گفت: هزینه‌کرد این گردشگران در بخش‌های خدماتی و خرید صنایع دستی و سوغات، مشخص و اثرگذار است؛ اما هنوز نظام جامع آماری و اقماری به جمع‌بندی نرسیده که به دقت آمار را قابل احصاء کند.

مرتضی رحمانی‌موحد در پاسخ به پرسش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی این‌که آیا آمار درآمد گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند، به‌شکل مستند ثبت شده است‌، اظهار کرد: درباره‌ی ایجاد نظام جامع آماری و اقماری، برنامه‌ای وجود دارد تا هرچه سریع‌تر شاکله‌ای از بانک مرکزی،‌ سازمان آمار و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ایجاد زیرساخت‌های نظام آماری تشکیل شود.

او درباره‌ی آمار گردشگران خارجی نیز گفت: تا نیمه‌ی خردادماه امسال، بیش از ۳۰هزار گردشگر خارجی در قالب تور به ایران سفر کردند که این تعداد در سال گذشته کمتر از ۱۰هزار نفر بود.

وی بیان کرد: این آمار در سه‌ماه نخست امسال، رشد بیش از ۲۱۵ درصد را نشان می‌دهد. در آمار تجزیه‌ای برخی کشورها مانند ایتالیا و اسپانیا، تعداد گردشگران دو برابر شده است. گردشگران مذهبی از کشور عراق نیز در طول یک سال گذشته، یک‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر بوده‌اند.

رحمانی با تأکید بر ضرورت ایجاد تنوع زمانی و تغییر در مقاصد گردشگران خارجی، گفت: در حال حاضر فقط چهارماه از سال، پیک سفر گردشگران خارجی به ایران است. تا وقتی شرایط این‌گونه باشد، با تکرار مشکلات و کمبودها مواجه خواهیم بود که بازاریابی را کُند خواهد کرد. برای همین باید تنوع زمانی و تغییر در مقاصد گردشگر خارجی ایجاد شود.

وی با اشاره به همزمانی همایش‌ها و جشنواره‌ها با فصل محدود گردشگری در ایران، ادامه داد: از طریق دولت، مکاتبه‌هایی کرده‌ایم تا در تقویم سالانه‌ی همایش‌ها و جشنواره‌ها، تغییراتی ایجاد و با استان‌ها هماهنگی‌هایی شود، تا در فصل محدود سفر، همایش‌ها و جشنواره‌ها در شهرهای کم‌سفر یا در زمان‌های دیگر برگزار شوند. ایجاد این تغییر سخت، اما ممکن است.

معاون گردشگری در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که با توجه به فرارسیدن تعطیلات عید فطر و فصل تابستان، چه برنامه‌ریزی‌هایی برای گردشگری داخلی شده، چراکه ظاهرا با توجه به حجم گردشگران خارجی، تمرکز اصلی بر داخل کشور نیست و گردشگران داخلی بدون برنامه و سامان‌دهی‌نشده سفر می‌کند‌؟ گفت: نگاه ما در گردشگری تک‌وجهی و صرفا متمرکز بر گردشگری خارجی نیست. سامان‌دهی گردشگری داخلی جزو اولویت ماست و جشنواره‌ها و برنامه‌های رویکردی مورد نظر ما نیز در همین چارچوب اجرا می‌شود؛ اما تغییر در شرایط کنونی با یک روز،‌ یک تابستان یا یک سال امکان‌پذیر نیست. در هر حال، معرفی و تبلیغ در همه‌ی استان‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از تعطیلات سال نو‌، دو جلسه در ستاد هماهنگی خدمات سفر داشتیم. آیین‌نامه‌ی سفرهای تابستانی ابلاغ شد و گزارش‌های آن را از استان‌ها می‌گیریم. گروه‌های نظارتی نیز بعد از ماه رمضان به استان‌ها اعزام می‌شوند.

رحمانی‌موحد اظهار کرد: تابستان با نوروز تفاوت اساسی دارد؛ در تابستان زمان بیشتری برای اطلاع‌رسانی داریم و هشدارهای لازم نیز به مردم داده شده است تا سفرهای خود را به پایان تابستان که اوج سفرهاست، موکول نکنند. ستادهای استانی نیز دائما نظارت دارند.

او که در نشست خبری صحبت می‌کرد، در پاسخ به این پرسش که چرا مقاصد دیگری به‌جز اصفهان‌، شیراز و یزد‌، به مسافران خارجی معرفی نمی‌شوند،‌ توضیح داد: ما برای معرفی شهرها، تبعیض قائل نمی‌شویم و برای معرفی مشکلی نداریم؛ اما در آینده، نگاه‌های تشویقی، رتبه‌بندی و تسهیلاتی ما برای فعالان گردشگری براساس میزان موفقیت آن‌ها در تحقق طرح‌ها و ایده‌های ماست. مثلا به شرطی فعالان گردشگری را در نمایشگاه‌های بین‌المللی حمایت می‌کنیم که برنامه‌ها و مقاصد گردشگری جدیدی را معرفی کنند.

وی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه‌ی نمایشگاه‌ها، هزینه و کمک می‌کند، حالا قصد داریم این کمک را هدفمند و به سمت آنچه کشور نیاز دارد، هدایت کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ معاون گردشگری درباره‌ی طرح تهیه‌ی «کارت شتاب» برای گردشگران خارجی نیز گفت: این، جزو پروژه‌هایی است که به شرکت ایرانگردی و جهانگردی سازمان سپرده شده و تقریبا بخش‌های زیادی از آن پیش رفته است. امیدواریم سریع به جمع‌بندی برسند تا آن امکانی را که به گردشگران خارجی در فرودگاه‌های بین‌المللی می‌توانیم بدهیم، در داخل ایران مصرف کنیم.

او در پاسخ به این انتقاد که چرا معمولا در پاسخ‌گویی به برخی سوالات، کلی‌گویی می‌کنید و مثلا درباره‌ی تعیین زمان دقیق از لفظ «به‌زودی» استفاده می‌کنید؟ گفت: من مثل شهرداری نیستم که کانتر بالای سر پروژه بگذارم و به آن زمان بدهم. عدد دقیق از حوزه‌ی دقیق برمی‌آید. بعید است در حوزه‌ی انسانی، که با فرهنگ و انسان در ارتباط است، جرأت و شهامت دقیق صحبت کردن داشته باشید، این انتظار برای دقیق صحبت کردن به حق است، ولی به تجربه، این موضوع را بیان می‌کنم.

وی مثال دیگری را نیز مطرح کرد: درباره‌ی بیمه‌ی سفر، تفاهم‌نامه‌ای نوشتیم، هر کسی سوال کرد، اعلام شد سه‌ماه زمان تا اعلام نتایج فنی و مطالعاتی مشخص شده است. این نتیجه، حاصل ده‌ها ماه کار کارشناسی بود. این تنها زمان دقیقی بود که اعلام کردم. شاید حالا هم آن شرکت ایرانگردی و جهانگردی بتواند درباره‌ی پروژه‌ی «کارت شتاب» پاسخ مشخصی بدهد، ولی در این مرحله، در حوزه‌ی پاسخگویی من نیست.

untitled 4 12 طراحی کارت شتاب برای خارجی‌ها

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *