رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ شهریور ۱۳۹۳

ضرورت تشکیل شعبه قضایی ویژه میراث فرهنگی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴ – به گزارش خبرنگار مهر، بارها اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده اند که مرجع رسیدگی به پرونده های حقوقی این حوزه با مشکلاتی مانند عدم اطلاع رسانی به موقع برای دفاع از پرونده ها به عنوان متولی و بررسی آن در شعبات مختلف مواجه است و هنوز یک مرجع واحد برای رسیدگی و پیگیری این نوع موارد وجود ندارد.

به عنوان مثال در پرونده مربوط به سرای دلگشای تهران و خطر خروج کاخ گلستان از فهرست جهانی، دادگاه و شعبه رسیدگی به این موضوع، نامه ابلاغ به میراث فرهنگی را به دفتر حقوقی سازمان می فرستاد به جای اینکه آن را به دفتر استانی ارسال کند به همین علت کارشناسان مربوطه دیرتر از موعد برای اعتراض اقدام می کردند درحالی که اگر یک مجتمع واحد برای این پرونده ها وجود داشت، چنین مشکلاتی به وجود نمی آمد.

پرونده سرای دلگشا، برج جهان نما، تخریب خانه های تاریخی، سرای عجم اهواز و خروج بناهای تاریخی از فهرست میراث ملی و تمامی اتفاقات حوزه میراث فرهنگی پای مسئولان قضایی را وسط می کشاند تا از حق و حقوق ملت ایران دربرابر حفظ میراث فرهنگی دفاع کنند. ولی در ایران پرونده های میراثی مانند همه پرونده های قضایی دیگر در هر شعبه ای که امکان بررسی آن وجود داشته باشد مورد بررسی و قضاوت قرار می گیرد.

در این میان محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر از تشکیل شعبات ویژه در برخی از استانها مانند فارس خبر می دهد و می گوید: با این کار، روند رسیدگی به پرونده ها بسیار آسان شده است برای نمونه اگر مشکلی در حوزه تخت جمشید داشته باشیم. دستگاه قضایی با ما همکاری زیادی انجام می دهد و ما را تنها به یک شعبه ارجاع می دهد متنها این طور نیست که تمام پرونده های آن شعبه تنها مخصوص مسائل میراثی باشد بلکه در کنار تمام پرونده های دیگر به بررسی این مشکلات هم می پردازند.

همانطور که طالبیان گفت؛ در واقع یک شعبه ویژه میراث فرهنگی در استانهای کشور وجود ندارد تا مسئولان مربوطه برای پیگیری موضوع، سردرگم میان شعبات مختلف نباشند. اما برخی از متولیان در استانها نسبت به تشکیل آن وعده داده اند. به عنوان مثال، مدیر کل میراث فرهنگی استان خراسان شمالی در دیدار با قائم مقام دادگستری این استان بر تعیین شعبات ویژه رسیدگی به مسائل میراث فرهنگی تاکید کرده و گفته که در هر شهرستان دو شعبه ویژه رسیدگی به موضوعات میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ایجاد خواهد شد.

تخلفات میراث فرهنگی مانند تخلفات دارویی آنقدر اهمیت پیدا نکرده که برای آنها یک مجتمع قضایی ویژه تشکیل دهند. البته معمولا تعداد کمی از موضوعات مربوط به تخلفات میراثی به حوزه قضایی ارجاع داده می شود. ذبیح الله فدائیان رئیس دادگستری استان فارس نیز این موضوع را تائید می کند و می گوید: اگر یک دادسرا و یک مجتمع برای میراث فرهنگی تشکیل نشده شاید به این علت است که تعداد پرونده های مربوط به آن زیاد نیست.

تهران دادسرای ویژه میراث ندارد

با این حال کیانوش تکلو معاون حقوقی میراث فرهنگی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: اگر یک مجتمع قضایی ویژه میراث فرهنگی تشکیل شود موضوع رسیدگی به تخلفات میراثی اهمیت بیشتری پیدا می کند و متخلفان متوجه می شوند که اگر هر اقدامی انجام دهند آنقدر این موضوع اهمیت پیدا کرده که برایش دادسرا و یا مجتمع قضایی تشکیل داده اند.

غیر از جنبه تنبیهی، وجود یک دادسرا و یا مجتمع قضایی در هر شهر ، روند رسیدگی به پرونده ها را تسهیل خواهد کرد و سازمان متولی آن برای پیگیری یک پرونده می داند که باید به کجا مراجعه کرده و از کجا ابلاغیه های خود را دریافت کند. کم شدن این دردسر و نامعلوم بودن وضعیت رسیدگی به پرونده های میراثی، اگر چه با ایجاد شعب تا حدودی رفع می شود اما وجود یک مجتمع و یک دادسرا رسیدگی به هر پرونده را تخصصی تر خواهد کرد چراکه در آن افراد آشنا با میراث فرهنگی و حقوقی فعالیت می کنند. با این حال اکنون تعدادی شعب در استان های کشور ایجاد شده که اداره های کل میراث استان ها می دانند مسئولان آن شعب بیشتر از شعبات دیگر به این حوزه آشنایی دارند اما در تهران که بیشترین مشکلات میراثی ناشی از توسعه شهری و بالا رفتن قیمت زمین هاست هنوز این اقدام انجام نشده است.هرچند حال اسفند ماه سال گذشته معاون قضایی دادگستری استان تهران اعلام کرد که شوراهای حل اختلاف در تهران مسئول رسیدگی به این نوع پرونده ها می شوند.

IMG14520264 ضرورت تشکیل شعبه قضایی ویژه میراث فرهنگی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *