رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ خرداد ۱۳۹۴

صنعت‌های سنتی شوشتر احیا می‌شوند

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۳/۰۲-معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: بعد از احیای نمدمالی قرار است تا صنعت‌های سنتی از جمله ملافه‌بافی، ابریشم‌بافی و دیگر صنایع دستی شهرستان راه‌اندازی و احیا شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، امیرعباس کاویانی در مراسم احیای هنر صنعت نمدمالی در شهرستان شوشتر با بیان اینکه خبرهای خوبی برای صنایع دستی شوشتر در پیش است، افزود: شهرستان شوشتر از ظرفیت‌های زیادی برخوردار بوده که آن را به یک شهر جهانی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم بازار می‌تواند چرخه تولید را به حرکت درآورد و بار دیگر شاهد دست رنج هنرمندان و صنایع دستی سنتی خواهیم بود. صنعت نمدمالی در شوشتر یکی از صنعت‌های دیرینه این شهر کهن بوده و احیای این هنر می‌تواند نقش موثری در بازار صنایع دستی داشته باشد. در تلاش هستیم تا در آینده نزدیک کارگاه احرامی‌بافی شهرستان شوشتر را نیز راه‌اندازی کنیم. در این اقدام ۴۰ فرصت شغلی برای مردم شهرستان ایجاد خواهد شد.

کاویانی با اشاره به این که احرامی‌بافی یکی از صنایع دستی منسوخ شده است، تاکید کرد: در تلاش هستیم تا با احیای این صنعت در شوشتر هم در راستای اشتغال‌زایی و هم در فراهم شدن زمینه احیای صنعتی جدید و فروش تولیدات آن گامی اساسی برداریم.

همچنین علی‌محمد چهارمحالی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر خبرهای خوش دیگری نیز به حضار داد و اظهار کرد: به زودی موزه تخصصی شهرستان شوشتر راه‌اندازی می‌شود که البته مقدمات کار آن فراهم شده است.

وی افزود: رشته‌های هنری زیادی در گذشته نه چندان دور در شوشتر فعال بوده که امروزه ما از آنها بی‌خبر هستیم. شوشتر در ۳۰ سال گذشته شاهد کارگاه‌های نمدمالی در کنار مسجد جامع این شهرستان بود اما هم‌اکنون اثری از این هنر نیست و حال باید در راستای احیای این هنر صنعت و سایر هنرهای فراموش شده گام برداریم.

چهارمحالی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال کارگروهی برای شناسایی اساتید مختلف هنری در این شهرستان تشکیل شده است، افزود: به واسطه این اساتید کار نمدمالی در سرای افضل فعال شد که بی‌شک احیای این رشته بستگی به حمایت مردم دارد.

وی تاکید کرد: نمد در شهرستان شوشتر استفاده‌های زیادی دارد. با راه‌اندازی این کارگاه تا حد زیادی از مراجعه مردم به سایر شهرستان‌ها برای خرید نمد جلوگیری می‌شود و این مهم می‌تواند در بهبود شرایط اقتصادی کارگاه فعال شده نیز موثر باشد.

رییس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شوشتر با اشاره به پیگیرهای لازم در جهت احداث موزه در این شهرستان گفت: براساس اعلام فرماندار شوشتر، مکان احداث موزه مشخص شده و در آینده نزدیک در این شهرستان موزه تخصصی راه‌اندازی خواهد شد. قرار است ساختمان موجود در نبش خیابان ورودی مقام عباس که متعلق به هلال احمر است توسط شورای اسلامی شهر شوشتر با اهدای زمین معوض خریداری شود و به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحویل داده شود تا برای راه‌اندازی موزه در این مکان اقدام شود.

وی ادامه داد: این مکان در نظر گرفته شده دارای خصوصیت‌های منحصر به فردی است که می‌توان به دسترسی ساده و موقعیت مکانی مناسبش در مجاورت سازه‌های تاریخی شوشتر اشاره کرد.

در این مراسم استاد محمدباقر محب‌زاده، شاعر پیشکسوت شوشتر، با بیان برخی از مشکلات شوشتر اظهار کرد: مردم باید مشکلات را از مسؤولان مطالبه کنند و در این زمینه باید نباید دچار لکنت زبان شوند زیرا مسؤولان وظیفه دارند بر اساس مسؤولیت‌شان به مردم خدمت کنند. هر زمانی که مجالی به دست آمده است از مشکلات گفته‌ام. مطالبه نکردن مشکلی را حل نمی‌کند و باید توجه داشت که تنها با مطالبه‌گری و خواست از مسؤولان می‌توان به توسعه شهر امید داشت و به این دلیل همه باید مطالبه کنند و مسایل را به مسؤولان بگویند.

وی تاکید کرد: مسؤولان مستخدم هستند و در استخدام دولت و به نوعی منتظرند تا مشکلات به آنها ارجاع داده شود تا برای رفع‌اش گام بردارند و به این دلیل مردم باید لحظه به لحظه مشکلات را به مسؤولان گزارش کنند و در این زمینه پیگیر باشند تا مسایل برطرف شوند. این مطالبه‌گری‌های باعث شده تا نور میدان امام حسین (ع) تامین و بند میزان روشن شود و به این دلیل مردم باید بگویند و بخواهند تا اتفاقی رخ دهد.

این شاعر با اشاره به پژوهش‌های انجام داده در بخش مشاغل شوشتر گفت: در این زمینه با بررسی‌های انجام شده بیش از ۶۸ شغل در سطح شهرستان شوشتر وجود داشته که با پسوند «باف» همراه بوده‌اند ولی امروز اصلا خبری از آنها نیست و اقدامی در راستای فعالیت مجدد آنها انجام نمی‌شده است. در سطح شهرستان شوشتر با احیای نمدمالی امیدهایی برای احیای سایر صنایع فراموش شده ایجاد شده است که از مسؤولان تقاضا دارم تا در این زمینه همه تلاش خود را به کارگیرند.

در این مراسم همچنین عیسی سجادی، شاعر محلی‌سرا، اظهار کرد: ۳۲۰ شغل تاریخی در شهرستان شوشتر وجود داشته است که دیگر الان حتی نامی از آنها نیست و باید برای احیای آنها تلاش کرد. در شهرستان شوشتر مشاغل زیادی وجود داشته که امروزی سایر شهرها به آن مباهات می‌کنند مانند سفال‌سازی، گیوه‌دوزی و… . این مشاغل به شوشتر تعلق داشته است و باید در این شهرستان بار دیگر احیا شوند چون احیای این مشاغل می‌تواند تا حد زیادی در راستای ایجاد شغل و بهبود شرایط اقتصادی موثر باشد.

وی پیشنهاد کرد: در شهرستان شوشتر شهرکی برای احیای این صنایع دایر شود تا مردم با مراجعه به این شهرک هم کارگاه‌های فعال را در این زمینه مشاهده کنند و هم خریدهای مورد نیاز خود را از این بازار انجام دهند تا بتوان به اقتصاد این مشاغل نیز کمکی شود.

این شاعر بیان کرد: در این شهرستان توانمندی‌های زیادی در زمینه صنایع دستی و گردشگری وجود دارد که باید با شناخت این زمینه‌ها در راستای بهبود شرایط آنها گام برداشت.

در ادامه از تلاش‌های پژوهشی و علمی عیسی سجادی تجلیل شد.

1450 صنعت‌های سنتی شوشتر احیا می‌شوند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *