رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ آبان ۱۳۹۴

صنایع‌دستی روی دست تولیدکنندگان

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۸/۲۱- بافندگان گلیم نقش‌برجسته و معرق‌کاران ایلام در میزگردی با عنوان بررسی وضعیت تولید صنایع‌دستی استان با محوریت گلیم نقش برجسته در ایسنا دغدغه‌های خود را این‌گونه بیان کردند: میراث فرهنگی می‌تواند در زمینه‌ی بازاریابی کمک بیشتری کند. چون بانک‌ها همراهی لازم را ندارند و در مجموع هیچ‌کدام از نهادهای متولی حرف همدیگر را قبول ندارند و نتیجه‌ی این ناهماهنگی‌ها این است صنایع دستی روی دست‌مان می‌مانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، «گلستان امامی»- بافنده و دارنده کارگاه تولیدی گلیم نقش برجسته رنگین‌بافت ایلام در این میزگرد اظهار کرد: از همان زمانی که گلیم نقش برجسته در ایلام شکل گرفت، فعالیت خود را در این بخش آغاز کردم اما کارگاهم را از سال ۱۳۷۹ دایر کردم که البته تا سال ۸۱ در روستای «پارده» بخش «چوار» کار می‌کردم ولی بعد از آن به ایلام آمدم.

چرا نهادهای متولی گلیم‌نقش برجسته حرف هم را قبول ندارند

وی با بیان این‌که بیشتر کارهای آموزشی را در روستاها انجام دادم و بیشتر در روستاهای بخش چوار و در بین زنان فعالیت می‌کردم، افزود: چندین بار برای میراث فرهنگی، کمیته امداد و حتی امور عشایری کلاس‌های آموزشی قالی‌بافی دایر کردم که در هر دوره هنرجوی به ۵۰ نفر کمتر نمی‌رسید.
امامی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مجوز آموزش قالی‌بافی و گلیم نقش برجسته از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان را دارم و در قالب تعاونی فعالیت می‌کنم، به‌صورت مستقیم بیش از ۳۰ نفر و به‌طور غیرمستقیم تا ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی داریم.

این دارنده کارگاه قالی‌بافی و گلیم نقش برجسته رنگین بافت در ایلام با اشاره به این‌که بیشتر از حمایت‌های میراث فرهنگی تغذیه می‌شویم، ادامه داد: تاکنون ۷۰ بار در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشته‌ام و چندین بار به‌عنوان تعاونی و کارآفرین برتر در استان معرفی شدم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۶ تولیدکننده و کارآفرین برتر استان بودم و در سال ۱۳۹۱ تعاونی برتر قالی‌بافی استان شدم و هم‌اکنون در حوزه گلیم نقش برجسته کار می‌کنم و هر سفارشی را برای تولید می‌پذیریم، حتی حاضریم آموزش‌های خود را در دور افتاده‌ترین روستاهای استان ارائه دهیم.

امامی با بیان این‌که تاکنون ۵ دوره آموزشی قالی‌بافی و گلیم نقش برجسته در روستاهای بخش چوار برگزار کرده‌ام، تأکید کرد: میزان استقبال زنان در روستاها خیلی خوب است، چون هم بحث علاقه و هم بحث درآمدزایی وجود دارد و بیشتر بحث علاقه مطرح است و ما از زنان خانه‌دار می‌خواهیم با مراجعه به کارگاه‌های بافندگی در غنی‌سازی اوقات خود و مدیریت اقتصاد خانواده قدم مؤثری بردارند.

این بافنده گلیم نقش برجسته در استان یادآور شد: هم‌اکنون ما از طرف میراث‌فرهنگی برای بیمه نیز معرفی شدیم و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌ایم.

وی با اشاره به این‌که یکی از مشکلاتی که ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم دریافت تسهیلات از بانک‌هاست که در حال حاضر ۱۱ تعاونی هستیم که مشکل ضامن برای دریافت تسهیلات داریم، تصریح کرد: هم برای ضمانت و هم دریافت تسهیلات اذیت می‌شویم، هر ضامنی که می‌بریم قبول نمی‌کنند در حالی‌که هم در شرکت شهرک‌های صنعتی و هم در بانک‌ها پرونده داریم. به شرکت شهرک‌های صنعتی ضامن می‌بریم بانک آن ضامن‌ها را قبول ندارد، مشکلاتمان را فقط به استاندار نگفته‌ایم و گرنه به همه مسئولان مراجعه کرده‌ایم، کار به جایی رسیده که پرونده‌هایمان را رها کرده‌ایم.

امامی در ادامه تأکید کرد: بانک ضامن جدا می‌خواهد، شرکت شهرک‌های صنعتی ضامن جداگانه، هر نفر از ما تاکنون ۱۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم اما هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده‌ایم. مسئولان الآن باید ما را کمک کنند اگر در بخش فروش به داد ما برسند دیگر به تسهیلات نیازی نداریم.

این بافنده گلیم نقش برجسته در ایلام گفت: نماینده ۱۱ تعاونی هستم همه نهادها با هم درگیر هستند هیچ‌کدام حرف دیگری را قبول ندارند.

وی با بیان این‌که برای دریافت تسهیلات ۲۵ درصد آورده از ما می‌خواهند، اظهار کرد: کسی که تازه وارد این میدان شده آورده از کجا بیاورد؟ عاجز شده‌ایم الآن هر چه می‌فروشیم از طریق واسطه است، جای خاصی برای فروش محصولاتمان نداریم، چون اگر چنین مکانی در استان وجود داشته باشد فروش ما رونق گرفته و دیگر به تسهیلات نیازی نداریم.

کمک‌های میراث فرهنگی قابل قبول است

«لیلا یاری‌زلانی» بافنده و دارنده کارگاه بافندگی گلیم نقش برجسته در روستای سراب ایوان نیز در این میزگرد اظهار کرد: از سال ۱۳۶۶ در خانه به قالی‌بافی مشغول هستم اما کارگاهم را از سال گذشته فعال کرده‌ام که هم‌اکنون ۳۰ هنرجو در کارگاه ما فعالیت دارند، میزان استقبال زنان خانه‌دار روستا از بافندگی قالی و به خصوص گلیم نقش برجسته بسیار خوب است و تولیدات ما در بخش گلیم ساده و نقش برجسته است.

وی با بیان این‌که میراث فرهنگی به خوبی از ما حمایت می‌کند و به صورت مرتب در نمایشگاه‌های خارج از استان حاضر می‌شویم، افزود: ما تولیدکننده هستیم شاید ۴۵ کارگاه دیگر در سایر رشته‌ها در سطح استان وجود داشته باشد اما انتظار داریم که از کارگاه‌های فعال بیشتر حمایت شود فقط داشتن مجوز ملاک نباشد بلکه فعالیت و تولید مدنظر میراث فرهنگی باشد.

فقط باید منتظر نمایشگاه‌ها باشیم

یاری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در استان، فروش است، جای مشخصی نداریم که تولیدات خود را به فروش برسانیم و فقط باید منتظر برگزاری نمایشگاه باشیم و ماهانه نوبتی به نمایشگاه می‌رویم که اگر این نمایشگاه‌ها هم نباشند محصولاتمان روی دستمان خواهند ماند.

این بافنده و دارنده کارگاه بافت گلیم نقش برجسته در روستای «سراب» افزود: امسال برگزاری نمایشگاه‌ها کمتر شده، دغدغه ما فروش است و مستقیم کسی نداریم که محصولات تولیدی‌مان را به او بفروشیم و اگر میراث فرهنگی حمایت نکند محصولات روی‌هم انباشت می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که در دریافت تسهیلات بانکی با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، خاطرنشان کرد: برای ضمانت تسهیلات اذیت می‌شویم، چون بانک و شرکت شهرک‌ها، ضامن‌های ما را قبول ندارند و هرکدام معیارهای خاص خود را دارند که در این میان تولیدکننده سرگردان شده است.

راهکاری برای فروش محصولات

«سعید بلوچ‌زاده» از اعضای فروشگاه صنایع‌دستی هنر پارسی در میزگرد بررسی وضعیت تولید صنایع‌دستی استان با محوریت گلیم نقش برجسته با بیان این‌که گروه صنایع‌دستی هنر پارسی از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده اظهار کرد: از ابتدای کار در بخش معرق چوب فعالیت داشتیم که از سال گذشته معرق مس را برای اولین بار در غرب کشور وارد استان ایلام کردیم و هم‌اکنون کار طراحی و ساخت معرق مس را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به این‌که گروه ما متشکل از ۶ نفر است که البته به‌طور غیرمستقیم نیز افرادی با گروه ما کار می‌کنند، تصریح کرد: کارهای تولیدی ما بیشتر در بخش معرق است که برای این کار سایتی طراحی کرده‌ایم که به‌عنوان یک مرجع مورد استفاده قرار گیرد.

بلوچ‌زاده با اشاره به اهداف در نظر گرفته‌شده برای گروه گفت: در نظر داریم که محصولات تولیدی صنایع‌دستی استان را به استان‌های دیگر و حتی به عراق صادر کنیم و چون کارهای ما اکثراً برگرفته از آیات قرآن هستند عراق می‌تواند بستر خوبی برای بازار کارهای ما باشد.

این عضو فروشگاه صنایع‌دستی هنر پارسی با بیان این‌که تولید ما تا سال گذشته هفته‌ای ۵ تابلو بود که خوشبختانه الآن روزانه به ۴ تابلو رسیده که پیشرفت بسیار خوبی است، گفت: برنامه‌های اشتغال‌زایی برای امسال داریم که مهم‌ترین آن غنی کردن سایت اینترنتی گروه است که به نشانی www.honarparsi.com در شبکه‌های اینترنتی قابل دریافت است و بیش از ۱۵ محصول صنایع‌دستی را در سایت معرفی کرده‌ایم.

وی یادآور شد: هم‌اکنون محصولات ما شامل معرق چوب و مس و تخته‌نرد است که انتظار داریم هنرمندان و سایر تولیدکنندگان صنایع‌دستی به سایت ما مراجعه کنند که بازار فروشی از طریق سایت برایشان فراهم شود و محصولات خود را از طریق ما به بازار عرضه کنند این فرآیند نیز برای تولیدکنندگان روستایی هم قابل انجام است که آن‌ها می‌توانند از طریق سایت ما محصولات خود را عرضه و ارائه کنند.

بلوچ‌زاده با اشاره به این‌که حمایت میراث فرهنگی استان در طول ۲ سال گذشته بسیار خوب بوده و در بخش نمایشگاه‌ها و تسهیلات واقعاً پیگیر کار ما است، افزود: انتظار داریم بیشتر ما را برای ورود به بازار عراق حمایت کنند، بحثی که می‌تواند کار ما را پیش ببرد ارتباط دادن هنرمند و کارگاه با ادارات و دستگاه‌های دولتی است که میراث فرهنگی می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرینی کند، چون هم‌اکنون ما شخصاً بازاریابی می‌کنیم که اگر میراث فرهنگی ما را کمک کند وضعیت بهتر می‌شود.

این تولیدکننده صنایع‌دستی در ایلام خاطرنشان کرد: بحث فروش یکی از مشکلات فعالان این بخش است اما ما از طریق سایت و اینترنت وارد این میدان شده‌ایم، خرید تضمینی نداریم مشکل ما بازار فروش است، جایی نیست که از ما خرید تضمینی داشته باشد، بانک‌ها در بحث تسهیلات و ضمانت‌ها با ما همکاری نمی‌کنند، تسهیلاتی که دولت به بانک‌ها برای بخش صنایع‌دستی می‌دهد نباید برای پرداخت آن ما را اذیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در حد توان برای ما اطلاع‌رسانی و تبلیغات کنند تا فروش ما و عرضه صنایع‌دستی استان رونق بگیرد.

«کیومرث احمدی» – معاون صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام نیز در این میزگرد اظهار کرد: صنایع‌دستی در استان ایلام با توجه به زندگی عشیره‌ای و امکانات خوبی که در استان وجود دارد از زمان قدیم به صورت جنبه‌های خودمصرفی و دیگر جنبه‌ها وجود داشته و امروزه نیز همانند سایر استان‌های کشور صنایع‌دستی ایلام منحصربه‌فرد است که تولید گلیم نقش برجسته از جمله آن‌هاست.

وی با بیان این‌که بیش از ۷۰ درصد مردم به‌خصوص جامعه عشایر و زنان خانه‌دار در این زمینه مشغول هستند، افزود: قطعاً از نظر اقتصادی، روحی و از نظر دسترسی آسان به مواد اولیه و فروش و دیدگاه‌های خاصی که از قدیم نسبت به نقشه‌های محلی وجود دارد گلیم نقش برجسته شکل گرفته و دارای بیش از ۲۰ نقشه بومی در استان و ده‌ها نقشه دیگر است که این رشته از سال ۱۳۶۸ در استان شکل گرفته و تاکنون نیز ادامه داشته و مورد استقبال قرار دارد.

فعالیت ۳۳ رشته صنایع دستی در ایلام

احمدی خاطرنشان کرد: استان ایلام علاوه‌بر گلیم نقش برجسته دارای ۳۳ رشته صنایع‌دستی است که از جمله آن‌ها می‌توان به معرق چوب، نمدمالی، گیوه‌بافی، جاجیم‌بافی، سیاه‌چادر بافی، چیت‌بافی و سایر رشته‌ها که الآن در سطح استان تولید می‌شوند و به‌صورت فروشگاه‌های صنایع‌دستی به فروش می‌رسند، اشاره کرد.

معاون صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی استان گفت: بیش از ۸۰ درصد فعالان این بخش، افراد بیسواد هستند که مشغول تولید هستند، چون به سواد خاصی نیاز ندارند و همان تجربه که از قدیم به‌صورت استادشاگردی آموخته‌اند الآن به‌صورت کلاس‌های آموزشی استاندارد، آموزش می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: ما به‌دنبال این هستیم که رشته‌های منسوخ شده را نیز احیاء کنیم، چند رشته نیز احیاء شده از جمله آن‌ها می‌توان به نمدمالی، عبابافی، جاجیم و گیوه‌بافی اشاره کرد و این‌ها رشته‌هایی هستند که منسوخ شده بودند اما خوشبختانه الآن در حال کار شدن هستند.

وی به احیای حصیربافی و چیت‌بافی از رشته‌های منسوخ شده در استان اشاره و خاطرنشان کرد: قبلاً حصیربافی بخشی از صنایع‌دستی زیرانداز بود که مردم به‌علت مشکلات مالی استفاده بهینه می‌کردند، ما رشته حصیربافی که منسوخ شده بود را به‌عنوان یک رشته بومی احیاء کردیم و کاربری آن را از روستایی به شهری به‌صورت ظروف میوه‌خوری و تابلویی تغییر دادیم.

احمدی با بیان این‌که شمار فعالان صنایع‌دستی از نظر شناسه‌ای در استان ایلام بیش از ۵۰۰۰ نفر هستند اما به‌طور یقین می‌توان گفت که حدود ۱۰۰۰ نفر به‌صورت دائم و مستمر مشغول به کار هستند، گفت: صنایع‌دستی این نیست که فقط افرادی که با ما سروکار دارند به‌عنوان فعالان این بخش حساب شوند، چون صنایع‌دستی پنهان نیز در سطح استان وجود دارند مثلاً در جامعه عشایر ما از پشم گوسفندان، دست‌بافت‌هایی دارند که صنایع‌دستی محسوب می‌شود و به‌طور یقین ۱۰۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در حوزه صنایع‌دستی استان مشغول به کار هستند.

معاون صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی استان ادامه داد: بخش حمایتی اداره‌کل میراث فرهنگی استان در ۳ بخش فعالیت دارد که اولین مورد آن «حمایت از تولید در بخش پرداخت تسهیلات و حضور در نمایشگاه‌ها، بیمه، حضور در جشنواره‌ها و کمک‌های بلاعوض» است اما چون اصل ۱۴۴ واگذاری به بخش خصوصی را مطرح کرده از این‌رو بخش خصوصی نیز باید برای این مسأله زمان بگذارد و هزینه و بازاریابی کند تا بتواند تولیدات را به فروش برساند.

«توسعه و ترویج» و «آموزش» در صنایع‌دستی

وی تصریح کرد: بخش‌های دیگر حمایت ما در این حوزه شامل «توسعه و ترویج» و «آموزش» است که آموزش‌ها الآن به‌صورت کلاس‌های استاندارد برگزار می‌شود و بیشتر برای کسانی که دسترسی به کلاس‌های استادشاگردی ندارند کاربرد دارد و معمولاً جوانان و تحصیل‌کرده‌های امروزی از این کلاس‌ها بهره می‌برند که با توجه به فرصت‌های پیش‌آمده کلاس‌های آموزشی را در ۳ دوره مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی می‌گذرانند و در پایان نیز کارت شناسایی برای افراد صادر می‌شود.

احمدی با اشاره به این‌که پارسال، به حدود ۷۵۰ نفر آموزش دادیم که امسال این آمار به بیش از ۱۰۰۰ نفر می‌رسد، یادآور شد: بحث بیمه قالی‌بافان از محل اعتبارات تأمین اجتماعی در بحث درآمدسازی صادرات است و الآن سازمان تأمین اجتماعی به‌علت اکثر استقبال‌کنندگان و افزایش بیش از ظرفیت فعلاً متوقف شده است، چون باید اول اعتبار آن پیش‌بینی شود بعد قرارداد اخذ شود که در حال حاضر دغدغه کل صنعت‌گران است.

جمعیت صنعتگر بالا و اعتبار پائین

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: استان ایلام نسبت به جمعیت صنعت‌گرش اعتبار محدودی دارد و کسی از این موضوع خوشحال نیست که بیمه قطع‌شده است چون محدودیت اعتباری داریم و در تلاش هستیم که این مشکل را برطرف کنیم.

وی با بیان این‌که از نظر ما وضعیت بیمه افراد قابل‌بررسی دقیق است، تصریح کرد: افراد هنرجو اگر فقط برای بیمه کردن می‌آیند باید حتماً فعالیت داشته باشد و همه باور دارند که باید فعال باشند و ما نیز مرتب بر کارگاه‌های قالی و گلیم نقش برجسته بافی نظارت داریم چون کارت‌های شناسایی افراد محدودیت زمانی دارند و برای تمدید نزد ما باید بازگردند و ما نیز بازدید داریم که اگر فعال نباشند کارت آن افراد تمدید نمی‌شود.

احمدی گلیم نقش برجسته استان ایلام را منحصربه‌فرد دانست و گفت: گلیم نقش برجسته فقط متعلق به ایلام است به‌طوری‌که برای سایر استان‌ها نیز مربی از ما می‌خواهند و نباید فراموش کرد که در اکثر استان‌ها قالی‌بافی وجود دارد ولی تصور این است که قالی‌باف می‌تواند گلیم نقش برجسته ببافد که تجربه نشان می‌دهد کیفیت گلیم ما زبانزد است، این هنر یک هنر پیچیده است، تلفیقی از بافت گلیم و قالی است که فقط زنان ایلامی به‌خوبی می‌توانند آن را انجام دهند.

معاون صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی استان اظهار کرد: گلیم نقش برجسته مختص استان ایلام است و در هر جا بافت شود می‌گویند متعلق به ایلام است، شناخت کلی کشور به گلیم نقش برجسته معطوف به استان ایلام است، ایلام بهترین قالی‌باف‌ها را دارد اما هر چه ما می‌بافیم چون نقشه‌های آن‌ها متعلق به قم و کاشان است همه می‌گویند متعلق به قم و کاشان است و این در حالی است که نقشه‌های گلیم نقش برجسته منحصربه‌فرد بوده و متعلق به ایلام است.

وی با بیان این‌که خوشبختانه خوشه قالی و گلیم نقش برجسته در استان بحث برندسازی را انجام داده و بسته‌بندی و استانداردسازی آن را نیز در سال گذشته انجام داده است، افزود: پارسال، برای گلیم نقش برجسته استان هولوگرام، استانداردسازی، برند، بسته‌بندی و دریافت نشان ملی را انجام دادیم.

احمدی آغاز بافت گلیم نقش برجسته در استان ایلام را از سال ۱۳۶۸ دانست و گفت: در آن سال‌ها بحث برند و بسته‌بندی وجود نداشت و فقط سفارش‌پذیری برای کشور آلمان داشتیم که کثرت بافت گلیم نقش برجسته در سنوات گذشته ما را به کشورهای مختلف معرفی کرد، وقفه‌ای که در سال‌های گذشته برای صنایع‌دستی ایجاد شد و چندین بار نیز اتفاق افتاد این بود که ادغام شدیم که با این تفاسیر در ۲ سال گذشته قدم‌های خوبی در این مسیر برداشته شده که البته باز هم فاصله داریم.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: به‌جز گلیم نقش برجسته بحث جاجیم نیز مطرح است که قبلاً رختخواب‌پیچ بود ولی الآن به‌صورت صنایع تلفیقی به‌صورت کیف، کفش، رومیزی و رشته‌های تزئینی جا افتاده است، میزان استقبال از گلیم نقش برجسته و جاجیم مثل هم نیست، گلیم نقش برجسته خیلی مورد استقبال است و البته نباید فراموش کرد که فرقی بین رشته‌های صنایع‌دستی برای ما وجود ندارد.

۴ رشته صنایع‌دستی در استان ایلام نشان ملی دارند

وی با بیان این‌که ۴ رشته صنایع‌دستی ما در استان ایلام نشان ملی دارند که شامل سه زله، نمد، قندان چوبی و جاجیم هستند و از نظر تعدادی نیز در سال جاری ۷ رشته ما نیز نشان ملی گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: نشان ملی در حقیقت معرفی تولیدات با کیفیت با نقشه‌های بومی، مواد اولیه بومی و شاخص بومی است که قطعاً اگر این ۳ مورد در آن محصول نباشد نشان ملی دریافت نخواهد کرد، مواد اولیه آن محصولات باید کاملاً طبیعی و محلی باشند.

احمدی با اشاره به فعالیت ۸۰ کارگاه تولید صنایع‌دستی در سطح استان خاطرنشان کرد: بازار فروش بافته‌های ما چون مشکل صادرات پیش آمد، مشکل دارد، فروش الآن به‌صورت تابلو درآمده و بیشتر مورد استقبال قرار گرفته درحالی‌که یک زمانی فرش فقط زیرانداز بود اما الآن به‌صورت تزئینی درآمده است، عدم استقبال کشورهای خارجی از بخش صادرات این مشکل را برای بافت‌داری‌های ما پیش آورده است.

معاون صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی استان اظهار کرد: یکی از بسته‌های حمایتی ما حمایت از تولیدکنندگان است، بحث بازارچه مهران در پایانه مرزی به جد در حال پیگیری است، یک بازارچه قدیمی در ایوان داریم که به‌دنبال احیای آن هستیم. یکی از مشکلات ما این بوده که مراکز عرضه ما تاکنون پراکنده بوده‌اند الآن یکی از برنامه‌های ما بحث تکمیل و تجهیز بازارچه صنایع‌دستی ایلام در بلوار مدرس است که ۲۰ غرفه دارد و قطعاً اگر شکل بگیرد ۲۰ صنایع‌دستی در یکجا جمع می‌شوند و ویژگی آن این است که اگر مسافر یا گردشگری وارد استان شود به یک جای خاص مراجعه می‌کند.

وی با بیان این‌که یک بازارچه بخش خصوصی نیز در شهر سرابله داریم که الآن ۲۰ غرفه دارد که آماده هستند و ۲۰ غرفه آن نیز در حال تکمیل شدن هستند که تا پایان سال تکمیل می‌شوند، گفت: یکی از مشکلات ما این است که در بحث فروش صنایع‌دستی مشکل فرهنگی داریم، بحث سوغات و کادو ما همیشه به سمت سکه و طلا بوده که باید فرهنگی ایجاد کنیم که به سمت صنایع‌دستی سوق یابد، ما باید فرهنگ مصرف خود را به سمت استفاده از صنایع‌دستی تغییر دهیم، وقتی‌که این اتفاق بیفتد هم فروش بالا می‌رود و هم دغدغه تولیدکننده ما کم می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی ما با سکه و طلا قابل مقایسه نیست، چون تابلوهای صنایع‌دستی ما ماندگار هستند.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان در پاسخ به این پرسش که چرا همانند برخی از نهادهای حمایتی خرید تضمینی برای بافندگان تحت نظارت میراث وجود ندارد؟ خاطرنشان کرد: در خصوص این سؤال بحث تصدی‌گری در میان است، در بحث خرید تضمینی فرش‌های کمیته امداد باید گفت که این نهاد تصدی‌گر است، دولت تسهیلات را در اختیار دستگاه‌های تصدی‌گر قرار می‌دهد و دیگر هیچ تولیدکننده‌ای دغدغه ندارد.

وی ادامه داد: وظیفه ما حمایت از بخش خصوصی است و به جای تهیه مواد اولیه تسهیلات پرداخت می‌کنیم، شرح وظایف ما با کمیته امداد فرق دارد، حمایت ما به شکلی است که فقط باید به بخش خصوصی کمک کنیم، کار ما تصدی‌گری نیست بلکه حاکمیتی است.

بانک‌ها هم مشکل خاص خود را دارند

احمدی با اشاره به این‌که بانک‌ها هم شرایط خاص خود را دارند و در بخش‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی مشکلات خاصی دارند، اظهار کرد: بسته به تعداد افراد تحت پوشش، توان مالی و طرح توجیهی کارگاه‌ها، تسهیلات پرداخت می‌کنیم، توان مالی کارگاه‌ها برای بازپرداخت تسهیلات مدنظر است. بخش خصوصی باید انتظارات خود را از بخش دولتی کم کند. باید تبلیغات و بازاریابی کند تا از رکود دور شود. برای هر تولیدی رکودی پیش خواهد آمد اما موقت است کارشان را باور داشته باشند.

معاون صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی استان خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۱ به نمایشگاه شیراز رفتیم، بازار بسیار عالی بود الآن بخش خصوصی باید به‌دنبال بازاریابی باشد. تسهیلات نباید صددرصد به مواد اولیه داده شود، چون هر کارگاهی هزینه‌های خاص خود را دارد و نقدینگی برای حرکت کارگاه نیاز است.

وی تصریح کرد: ما در استان همیشه به‌دنبال پول نقد هستیم ممکن است اعتبار در قالب طرح هزینه نشود و به چیز دیگری تبدیل شود از همین‌رو سخت‌گیری وجود دارد اما باز هم نقدینگی نیاز است.

20 صنایع‌دستی روی دست تولیدکنندگان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *