رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ شهریور ۱۳۹۲

صفی‌زاده کتاب « سیری در گردشگری ایران » را نوشت

اشتراک گذاری

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سیری در گردشگری ایران» به قلم فاروق صفی‌زاده در بخش‌های مختلف به بررسی «خصوصیات مهم ایران»، «زمینه تاریخی جهانگردی»، «توسعه جهانگردی برای رشد اقتصادی و اجتماعی»، «جهانگردی در تمدن اسلامی و در اروپا»، «گونه‌های گردشگری»، «صنایع دستی ایران»، «عوامل موثر بر گسترش صنعت گردشگری»، «تاثیر گردشگری بر فرهنگ جامعه» و «اهمیت و پیامدهای بالقوه فرهنگی – اجتماعی گردشگری» می‌پردازد.

نویسنده در بخش «خصوصیات مهم ایران» به بررسی کرانه‌های خلیج‌فارس، مهم‌ترین قله‌های ایران و چشمه‌ها می‌پردازد. «انواع گردشگری»، «مسافرت‌های منطقه‌ای»، «گردشگری برون مرزی یا درون مرزی» و «انواع جهانگردی با توجه به انگیزه» زیر عنوان‌های بخش «زمینه تاریخی جهانگردی» به‌شمار می‌آیند.

n00176431-b صفی‌زاده کتاب « سیری در گردشگری ایران » را نوشت

‌در بخش «عوامل موثر بر گسترش صنعت گردشگری» موضوع‌هایی چون افزایش اوقات فراغت، گسترش شهرنشینی، دگرگونی در نگرش نسبت به سفر و افزایش سطح درآمد سرانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در قسمتی از این بخش می‌خوانیم: «انسان شهری در نیمه دوم قرن بیستم میلادی و بخصوص در دهه‌های پایانی آن و در آغازین سال‌های قرن بیست‌ویکم میلادی با تغییر نگرش نسبت به ماهیت سفر مواجه شده است. سفر که تا پیش از آن تنها تفنن خاص یا برنامه‌ای آموزشی برای طبقه اغنیا و شاهزادگان دانسته می‌شد از دایره کالاهای لوکس خارج گردیده و با توجه به نیاز زندگی در محیط شهری هر روز بیش از گذشته به کالایی ضروری نزدیک‌تر می‌شود. به این ترتیب با این تغییر نگرش و نزدیک‌تر شدن سفر به کالاهای ضروری از بعد فرهنگ مصرفی جامعه، روند تقاضا برای سفر فزاینده و امیدوارکننده است.»

بخش «تاثیر گردشگری بر فرهنگ جامعه» ضمن بیان مفاهیم فرهنگ و رابطه آن با گردشگری، به عوامل دخیل در تاثیر فرهنگی و اثر فرهنگ و جامعه بر یکدیگر و بر گردشگری می‌پردازد.

در بخشی از کتاب آمده است: «آداب و رسوم گردشگری ممکن است بر گردشگران اثر بگذارد. این اثر اصطلاحا «دوگانگی اجتماعی» نامیده می‌شود. اگر بومیان گردشگران را متفاوت از خود بیابند، ممکن است به تقلید از رفتار و کردار و آداب و رسوم آنان گرایش داشته باشند. این حالت در مناطق در حال توسعه و موقعی که فرهنگ میزبان غنی نباشد به چشم می‌خورد.»

چاپ نخست کتاب «سیری در گردشگری ایران» تالیف فاروق صفی‌زاده در ۲۴۹ صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهای ۹ هزار تومان از سوی انتشاران ایران جام راهی بازار کتاب‌های گردشگری شد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *