رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ مرداد ۱۳۹۳

شوید لوبیا با گوشت قیمه شیرازی

لینک این مطلب کپی شد!

یک غذای محلی و فوق العاده! با سالاد شیرازی و آب نارنج هم که دیگر حرف ندارد.

polo-makhloot-shiraz660.gif شوید لوبیا با گوشت قیمه شیرازی

مواد لازم برای ۶ نفر:

لوبیا چشم بلبلی یا نخود فرنگی: یک لیوان

شوید تازه: نیم کیلو ( از شوید خشک هم می‌توان استفاده کرد.)

برنج: ۴ پیمانه

رب گوجه: ۵ قاشق غذاخوری

زعفران آب کرده:کمی

گوشت قیمه‌ای: حدود ۶۰۰ گرم

پیاز: دو عدد متوسط

نمک و فلفل:به میزان لازم

روغن=کمی

ساقه سیر تازه یا حبه سیر: چند عدد به دلخواه ( در آب خیسانده و پوست کنده و ریز یا رنده می‌کنیم)

ادویه مخلوط و معطر: یک قاشق غذاخوری

دستور تهیه

۱- لوبیا را از یکی دو روز قبل خیس کنید و مرتب آب آنرا عوض کنید و با آب کم روی شعله ملایم بپزید تا آب آن بخوردش برود. ( یا نخود فرنگی را از غلاف جدا و دانه کنید و بشویید و کنار بگذارید).

۲- برنج را پاک کرده و از ۲ ساعت قبل با نمک خیس کنید . شوید را پاک کرده و چند بار داخل آب خیس کرده و آب آنرا تعویض کنید و خوب بشویید و بگذارید آب آن برود و سپس خرد کنید . گوشت گوساله بدون چربی را که مناسب قیمه باشد کوچک و به اندازه قیمه ای خرد کنید و بشویید.

۳- پیازرا پوست کنده و در روغن تفت دهید و گوشت را اضافه کرده و کمی مجددا تفت دهید تا رنگش عوض شود در همین حین کمی ادویه مخلوط و زعفران و سپس رب گوجه را اضافه کنید و با کمی آب آنرا بپزید . گوشت قیمه زودتر میپزد.

۴- پس از پختن گوشت حالا لوبیای چشم بلبلی پخته شده ( یا نخود فرنگی) را اضافه کنید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید ( با چاشنی آبلیمو ). آنرا بچشید و وقتی جوشید آب آن کم شد خاموش کنید . رب آن را هم هرچه بیشتر بزنید با زعفران و شوید هماهنگی ایجاد کرده و خوش رنگ‌تر می‌شود .

۵- آب را بجوشانید و برنج را بریزید و بپزید و سپس آبکش کنید . شوید و سیر را می‌توانید هم در لحظه آخر به آب جوشان برنج اضافه کنید و هم میتوانید سیر و شوید را پس از آبکش کردن برنج و هنگام کشیدن آن داخل قابلمه لایه به لایه همراه با مواد پخته شده اضافه کنید .

۶- کمی زعفران و روغن داغ همراه با کره یا روغن حیوانی هم برای کشیدن برنج لازم دارید. این غذا معمولا با انواع ترشیجات و نارنج تازه و یا سالاد شیرازی سرو می‌شود.

           
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    این دو غذا با هم سنیتی ندارن.تو شیراز بیشتر با شوید پلو با ماهی یا مرغ یا ماهیچه سرو میشه.ولی خوب این غذا رو من نخوردم شاید این هم خوشمزه باشه

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    میتونین سیر توش نکنین اصلا چیز واجبی نیست… هم با گوشت میشه سرو کرد هم با مرغ . بنظرم با مرغ و سیب زمینی سرخ کرده خوشمزه تره

    ۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *