رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ مرداد ۱۳۹۳

شهر کوت عبداله

لینک این مطلب کپی شد!

کارون یا کوت عبدالله مرکز شهرستان کارون شهر جدیدی است که در زمستان ۱۳۹۱ از ادغام مناطق کوت عبدالله، استیشن، خزامی، درویشیه، شریعتی‌یک، کوت نواصر، کوی منتظری، گاومیش آباد، گندمکار و هادی‌آباد ایجاد گردیده است.

با تصویب هیئت دولت و بر خلاف مخالفت های شدید مردم و اعتراض آنها به جدا شدن از شهر تبدیل به شهر مستقل شد و نام کوت‌عبدالله به کارون تغییر کرد و مرکز شهرستان کارون شد. منطقه کوت عبدالله اهواز و روستاهای اطراف آن که همواره از آن به عنوان حاشیه شهر نام برده می‌شد از این پس به شهرستان تبدیل گردید.

تاریخچه

کوت عبدالله نام منطقه‌ای در جنوب بخش شرقی شهر اهواز مرکز استان خوزستان ایران است. نام منطقه‌ای در باختر شهر اهواز مرکز استان خوزستان ایران است. این منطقه که جمعیت ۱۸۰هزار نفری را در دل خود جای داده است، شامل ۲۰ شهرک و روستای متصل و منفصل از هم است که در دو طرف مسیر جاده اهوازآبادان (اتوبان آیت‌الله بهبهانی) به صورت طولی امتداد یافته است. کوت عبدالله که به عنوان یکی از شاهرگ‌های ورودی کلانشهر اهواز نیز قلمداد می‌شود.

منطقه کوت عبدالله تا قبل از شهر شدن در محدوده شهرداری منطقه پنج اهواز قرار داشت.

کوت عبدالله ترکیب دو واژه کوت یا گوت و عبدالله است. گوت یا کوت واژه‌ای از فارسی میانه پهلوی است که پس از ورود اعراب در زمان خلیفه دوم به مرزهای ایران ساسانی از ایرانیان عراق فراگرفته و وارد زبان عربی شد. این واژه هنوز از زبان برخی اقوام قدیمی خوزستان مانند برخی از الوار منطقه شوش و اندیمشک و حتی قدیمی‌های دزفول شنیده می‌شود که به معنای ارگ یا کوشک یا قلعه به کار برده می‌شود.

در زمستان ۱۳۹۱ این منطقه به شهر مسقلی بنام کارون تبدیل شد.
محدوده

منطقه کوت عبدالله از شمال به: خیابان جنت کوی مشعلی وجاده مهدیس از بهشت آباد بسمت صنایع فولاد و از جنوب به: ابتدای جاده آبادان و از شرق به: جاده صنایع فولاد و از غرب به: رودخانه کارون منتهی می‌شود.
وجه تسمیه

روایت اول: بعد از درگیری‌هایی که میان قنواتی‌ها و بهبهانی‌ها در سالهای اولیه حکومت قاجاریه رخ داد باعث شد که عدهٔ کثیری از افراد طایفه قنواتی به مناطق مختلف کوچ کنند که در این میان هفت خانواده بزرگ در منطقه کنونی سکنی گزیدند با توجه به اینکه بزرگ این خانواده‌ها فردی به نام عبدالله نام داشت این منطقه پس از مدتی به کوت عبدالله شهرت پیدا کرد. با توجه به روایات محلی مردم کوت عبدالله و قدیمی بودن این روایت صحت آن انکار ناپذیر است.

روایت دوم: عبدالله فرزند ارشد شیخ خزعل معروف به شیخ محمره (خرمشهر) بود. وی درسال ۱۹۲۵ میلادی به همراه سایر اعضای کمیته قیام سعادت خوزستان که در حمایت از قانون اساسی مشروطه تشکیل شده بود شامل سردار اسعد بختیاری، امیر مجاهد بختیاری، سرهنگ ارغون (فرمانده سپاه قجری در خوزستان و چند تن دیگر از سران لر منطقه اندیمشک، توسط رضا شاه دستگیر شد. این منطقة یکی از پرجمعیت‌ترین محلات عرب نشین اهواز است. این منطقه بیشتر جمعیت خود را از عشایر جنگزده دشت سوسنگرد دارد. ترکیب قومی این منطقه مرکب از اقوام عرب (از طوایف مختلف)، لر و بختیاری (قنواتی، کردونی، آلبوکرد، و.)، اقلیتی از دزفولی و شوشتری است، هر چند که بدلیل مجاورت و تأثیرپذیری و یا اخلاط قومی اکثر آنها دارای پوشش و گاه لهجه عربی هستند لیکن در گذشته لهجه اکثر اهالی در محله اصلی کوت عبدالله “قنواتی” و مشابه آن بوده است با این وجود با مهاجرت بیشتر اقوام عرب به شهر اهواز بویژه پس از انقلاب، جمعیت عرب آن رو به افزایش است. بخشی از امکانات و تأسیسات شرکت نفت از جمله دانشگاه صنعت نفت و محله کانتکس و استیشن در این منطقه قرار دارند.

گفته می‌شود عبدالله فرزند ارشد شیخ خزعل معروف به شیخ محمره (خرمشهر) بود. وی درسال ۱۹۲۵ میلادی به همراه سایر اعضای کمیته قیام سعادت خوزستان که در حمایت از قانون اساسی مشروطه تشکیل شده بود شامل سردار اسعد بختیاری، امیر مجاهد بختیاری، سرهنگ ارغون (فرمانده سپاه قجری در خوزستان و چند تن دیگر از سران لر منطقه اندیمشک، توسط رضا شاه دستگیر شد. این منطقة یکی از پرجمعیت‌ترین محلات عرب نشین اهواز است. این منطقه بیشتر جمعیت خود را از عشایر جنگزده دشت سوسنگرد دارد. در اهواز نام مناطق دیگری نیز به شیخ خزعل منتسب می‌شوند، همچون باغ شیخ [خزعل]، خزعلیه، بازار عبدالحمید که نام یکی از فرزندان شیخ خزعل در مرکز شهر اهواز است.

nasb-tablo-1 شهر کوت عبداله

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *