جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شهر خرم آباد

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ فروردین ۱۳۹۷

استان لرستان
استان لرستان با وسعت حدود ۲۸۵۵۹ کیلومتر مربع در غرب ایران قرار گرفته است.این استان، از شمال به استان‌های مرکزی و همدان؛ از جنوب به استان خوزستان؛ از شرق به استان اصفهان واز غرب به استان‌های کرمانشاه و ایلام محدود است. اشترانکوه با چهار هزار و پنجاه متر ارتفاع بلندترین نقطه استان لرستان است.پست‌ترین نقطه آن در جنوبی‌ترین ناحیه استان واقع شده و حدود ۵۰۰ متر از سطح دریای آزاد ارتفاع دارد. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال۱۳۷۵ استان لرستان دارای نه شهرستان، ۱۰ شهر، ۲۰ بخش، ۸۱ دهستان و ۲۸۴۲ آبادی دارای سکنه بوده و مرکز آن شهر خرم‌آباد است. شهرستان‌های استان عبارتند از: خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، دورود، ازنا، کوهدشت، دلفان، سلسله و پل‌دختر.

شهر خرم آباد
خرم آباد مرکز شهرستان خرم آباد و نیز مرکز استان لرستان است. . شهر در ارتفاع ۱۱۴۷/۸متری از سطح دریا و در میان دره‌های زاگرس قرار دارد. فاصله خرم آباد تا بروجرد ۱۱۰ کیلومتر، تا تهران ۴۹۰ کیلومتر و تا اهواز ۳۹۰ کیلومتر است. خرم آباد بر سر شاهراه تهران-خوزستان قرار گرفته و دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است
خرم‌آباد مرکز شهرستان خرم‌آباد و استان لرستان است. این شهرستان از شمال به شهرستان سلسله، از شمال‌ شرق به شهرستان بروجرد، از شرق به شهرستان‌های دورود و الیگودرز، از جنوب به شهرستان اندیمشک و از غرب و جنوب غرب به شهرستان‌های کوهدشت، دوره و پلدختر محدود می‌شود
آب و هوا
این شهر دارای آب و هوایی معتدل و نیمه مرطوب است، وجود منابع آب‌های زیر زمینی و چشمه‌های درون شهر از نکات قابل توجه در جغرافیای شهر خرم‌آباد است
سوغات
از مهمترین ره‌آوردهای خرم‌آباد می‌توان به نوعی نان محلی به نام نان ساجی، لبنیات، کاک، ترخینه و عسل اشاره کرد. همچنین می‌توان گلیم، جاجیم و صنایع چوبی را به عنوان دیگر ره‌آوردهای این شهر به شمار آورد.

خُرَم‌آباد بیست و دومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستان است. شهر در ارتفاع ۱۱۴۷،۸ متری از سطح دریا و در میان دره‌های زاگرس قرار دارد. دره خرم آباد به طول ۱۵و عرض ۱۲کیلومتر با ارتفاع ۱۱۷۰ متر از سطح دریا در طول جغرافیایی ۴۸ ۲۱ و عرض جغرافیایی ۳۰ ۳۲ در مرکز استان لرستان واقع شده است.دره خرم آباد دارای چشمه های آب و هوای دلپذیر می باشد و موقعیت طبیعی ممتاز و مواهب خدادادی در این دره سبب سکونت انسان های اولیه در غارهای پنج گانه پیش از تاریخ شده است . فاصله خرم‌آباد تا تهران ۴۹۰ کیلومتر است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران – جنوب دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است.همچنین چشمه ها، سراب های فراوان، دریاچه دل انگیز کیو در مرکز شهر و موقعیت ارتباطی آن در گذشته به عنوان راه مواصلاتی غرب به جنوب، این شهر را در زمره یکی از شهرهای توریستی و زیبای ایران قرار داده است. آزادراه شماره پنج ایران از این شهر عبور می‌کند . خایدالو نام باستانی خرم‌آباد بوده و شهر شاپورخواست به دستور شاپور اول ساسانی بر خرابه‌های آن و در حدود محل کنونی شهر خرم‌آباد ساخته شده است. آثار به جای مانده نشان می‌دهد خرم‌آباد یکی از شهرهای مهم غرب ایران در دوره ساسانیان بوده است. فلک‌الافلاک یا دژشاپورخواست از آثار به جای مانده دوره ساسانیان نماد این شهر است . خرم‌آباد همچنین یکی از پایتخت‌های هزاراسپیان و آل حسنویه بوده است.
تاریخ سکونت در شهر خرم آباد
شهری که امروزه به نام خرم‌آباد نام برده شده‌ است، از نخستین سکونت گاه‌های مردم ایران به شمار می‌رود. غارهای مسکونی دره خرم‌آباد که از آن جمله می‌توان به غارهای کنجی، یافته، پاسنگر، گراجنه و اشکفت قمری نام برد که حاوی آثار زندگی انسان غار نشین در دوره‌های موسترین، بارادوستی و زارزی بوده‌ است. بنابر تاریخ گذاری‌هایی از راه آزمایش رادیو کربن در غارکنجی واقع در دره خرم‌ آباد قدمت آثار آن متجاوز از ۴۰ تا ۵۰ هزار سال پیش است.

تاریخ خرم آباد

محققان بسیاری بر این عقیده‌اند که خایدالو نام باستانی شهر خرم‌آباد کنونی است و شاپورخواست به دستور شاپور ساسانی بر خرابه‌های آن شهر ساخته شده است. پس از ساسانیان و در دوران حکومت آل حسنویه خرم‌آباد به عنوان پایتخت این سلسله در نظر گرفته شد و در دوران ملوک الطوایفی نیز این شهر یکی از پایتخت‌های هزاراسپیان بود . شهر خرم‌آباد چندین بار مورد هجوم دشمنان غیر ایرانی قرار گرفته است که از مهمترین آنها می‌توان به حمله اعراب به ایران ، حمله مغول به ایران و حمله عثمانیان به ایران اشاره کرد. حمدالله مستوفی در سال ۷۴۰ هجری قمری درباره خرم‌آباد می‌نویسد:
< < خرم‌آباد شهری نیک بوده، اکنون خراب است >>

پس از حمله مغول و در دوران صفوی خرم‌آباد مرکز حکومتی والی لرستان فیلی شد. پس از این دوره و در اثر حمله سپاه عثمانی به غرب ایران شهر خرم‌آباد تقریباً ویران شد. در دوران قاجار قلعه فلک الافلاک به دستور محمد حسین میرزای دولتشاه مرمت شد. بارون دوید یکی از ماموران روسیه تزاری که در سال ۱۸۴۵ میلادی از خرم‌آباد دیدار کرده، شهر را دارای ۴ مسجد، ۸ گرمابه و ۱ محله یهودی نشین توصیف کرده‌است.

خرم‌آباد یکی از شهرهای استان مازندران ایران است. این شهر مرکز بخش خرم‌آباد شهرستان تنکابن است. جمعیت این شهر ۹۹۳۶ نفر می باشد.

خرم آباد 1 شهر خرم آباد

خرم آباد 2 شهر خرم آباد

خرم آباد شهر خرم آباد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    خرم آباد آب و هوایی معتدل و نیمه مرطوب داره طبیعت خیلی با صفایی داره از جمله امتیاز مثبت اون داشتن آب های زیرمینی بسیار هستش

    ۶ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    حتما در شب به بام خرم اباد برید.کل شهر زیر پاتونه و در شب قعله فلک الافلاک دارای نور پردازی بی نظیریه.در سفری که تابستان به خرم آباد داشتم روزاش گرم بود ولی شباش سرد بود

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    خرم آبادخیلی شهر قشنگی هست ولی راه های جاهای دیدنی دوره یکساعت تا دوساعت فاصله داره. بعد تمام پارک ها و خونه ها شیب دارن یعنی اگه توی یه پارک میشینی حس میکنی داره قل میخوری میری پایین.حتما برين بام خرم اباد مركز ستاره شناسی.ماه رو ببينين.

    ۲۶ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *