رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ مهر ۱۳۹۸

شهر ایوانکی

اشتراک گذاری

ایوانکی، غربی ترین بخش استان سمنان است از این رو آن را پیشانی استان نام نهاده اند. شهری است کوچک با جمعیتی حدود ۱۵۰۰۰نفر در ۵۵ کیلومتری شرق تهران. که از شمال با شهرهای دماوند ، آبسرد و از جنوب با کویر و از شرق با گرمسار و از غرب با پاکدشت و تهران همسایه است .این شهر محل رویارویی دو دنیای متفاوت است . در ۲۵ کیلومتری این شهر جاده سر سبز فیروزکوه قرار دارد و در ۵ کیلومتری جنوب شهر ، دشت کویر یکی از مخوف ترین بیابان های جهان با تپه های ماسه روان و شن و بادهایی که روز روشن را تار می کنند .

جاده مشهور سنگفرش کویر از حوالی ایوانکی آغاز می شود و تا قلب کویر را می یابد . قدمت این جاده به ۴۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش می رسد . می توان گفت که قدیمی ترین جاده جهان است . جاده به این معنی که زیر سازی داشته باشد و تاسیسات میان راهی. دیر زمانی این شهر مکانی نسبتاً مهم بوده است.
این شهر کوچک سابقه ی ۵۰۰۰ ساله ی تاریخی دارد و در حدود ۳۵۰۰ سال پیش مرز میان دو دولت مهم آن دوره یعنی پارت (Part ) و قمس (Qomes ) بوده است .
در کتابهای رومی و یونانی نام ایوانکی امروزی را شاراکس(CHARAX )نوشته اند.همچنین به دربند خزر و دروازه دریای خزر هم معروف بوده.این شهر تاریخی در زمان حکومت کیانیان بنا به گفته اشخاص همچنین بعضی متون تاریخی پایتخت ایران بوده است.اکنون آثاری از گذشته های دور در این شهر وجود دارند، مانند کاروانسرای شاه عباس، قلعه ماری (که نام محلی آن رباط ماری است) و … با وجود آنکه این شهر مدتی دور از دیدهای اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته بود اما اکنون دوباره رونق اقتصادی و اجتماعی خود را باز یافته است. به زودی شهرکی ۱۰۰.۰۰۰ نفری با همین نام ایوانکی در بخش شمال شرقی ایوانکی ساخته خواهد شد.

مردم این شهر بسیار با فرهنگ بوده و علت این امر نیز گذشته پر سابقه این مردم و همچنین نزدیک بودن آن به پایتخت است. وجود شهرکهای صنعتی بسیار گسترده موجب گسترش این شهر گردیده. طی ۲ سال گذشته ۴ دانشگاه در این شهر تاسیس شده است. طی آمار گرفته شده دانش آموزان این شهر دارای ضریب هوشی بالایی هستند.

این شهر دارای تنوع محصولات کشاورزی زیادی می باشد که مهترین آنها خربزه و انار است . دارای آب و هوای سرد و خشک در زمستان و گرم در تابستان می باشد و حدودا در ارتفاع ۱۲۰۰ متری از سطح دریا می باشد. از محدود شهرهای است که در آن ۳ شهرک صنعتی دایر است این شهر از چند صد سال پیش تا به امروز در مسیر تاریخی جاده ابریشم بوده است و دارای معدنهای زیادی از جمله نمک – گچ – می باشد

ایوانکی 1 شهر ایوانکی

ایوانگی شهر ایوانکی

           
 

نظر کاربران :

  • هانی

    خیلی خوب توضیح دادین ممنونم بعداز خواندن مطلبتون رفتم اونجا زمین خریدم عالی بود

    ۱ مهر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • یونس شاه حسینی

    جاده سنگفرش در حدود ۱۵ گیلومتری گرمسار قرار دارد و ارتباطی با ایوانکی نداره لطفا اصلاح کنید
    ایوانکی ۲۰ کیلومتر با گرمسار فاصله داره سرجمع فاصله ایوانکی تا سنگفرش حد اقل ۳۵ کیلمتر هست

    ۲۹ شهریور, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    به صورت گذر کردم شهر خوبیه مردمان خیلی خوبی داره فصل زمستون بود که رفتیم هوای خوبی داشت

    ۷ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • زینب رویتوند

    عالی بود ممنونم، اصلا نمی شناختم

    ۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *