رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ مهر ۱۳۹۳

شهرداری می‌خواهد یک کارخانه «عصاری» ملی را تخریب کند

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۲۸ – خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ کارخانه عصاری حاج‌حسین صالحی یکی از بناهای شاخص استان چهارمحال بختیاری به‌شمار می‌رود که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. این بنا نه‌تنها از نظر معماری و بافت سالم منحصر به‌فرد است که به‌دلیل تاثیرات اقتصادی و تجاری که در زمان صنعتی شدن ایران در منطقه داشته از اهمیت بسیاری برخوردار است. با این حال شنیده می‌شود، عصارخانه حاج حسین صالحی به‌دلیل احداث خیابان توسط ارگان‌های شهری در معرض تخریب قرار گرفته است.

به‌گزارش CHN، کارخانه عصاری که در سال ۱۳۲۳ ه.ش احداث شده، یکی از کارخانه‌های کوچک روغن کشی استان چهارمحال‌ بختیاری به‌شمار می‌رود که در کنار جاده فرخشهر قرار دارد. این بنا دارای دو سنگ عصاری بزرگ و کوچک جهت آسیاب است و اهرم‌های بزرگ چوبی آن جهت روغن‌کشی دانه‌های روغنی بزرک، کنجد، آفتابگردان و کرچک مورد استفاده قرار می‌گرفت. هرچند که نزدیک به ۲۵ سال است که این مجموعه روغن‌کشی جای خود را به دستگاه‌های جدید و برقی داده است که کارشناسان معتقدند که کارخانه عصاری حاج حسین صالحی نه تنها از نظر معماری سالم و در نوع خود منحصر بفرد است که تمامی اجزاء قدیمی آن که شامل سکو، سنگ روغن‌گیری، سنگ‌های فشار، تیرخانه می‌شود کاملا سالم هستند.

این درحالی است که کارشناسان میراث‌فرهنگی استان چهارمحال چندی‌ پیش طی تماس با خبرگزاری CHN اعلام کردند که کارخانه عصاری حاج حسین صالحی به‌دلیل خیابان‌کشی شهرداری و شورای شهر شهرستان فرخ‌شهر در معرض تخریب جدی قرار گرفته است.

این کارشناسان تاکید می‌کنند، زمانی‌که قرار بود کارخانه عصاری فرخ‌شهر احداث شود، عصارخانه اصفهان به‌دلیل خیابان‌کشی تخریب شد و کتیبه منقوش آن توسط حاج حسین صالحی به کارخانه عصاری فرخ‌شهر منتقل شد. کتیبه‌ای که گفته می‌شود متعلق به ۱۱۱۰ ه.ق است.

با این وجود شنیده می‌شود عصارخانه فرخ‌شهر نیز به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان شهری مورد تهدید قرار گرفته است و به‌جای تغییر کاربری به موزه و بهره‌برداری فرهنگی، بلدوزرها و ماشین‌آلات سنگین چنان به جانش افتاده‌اند که هر لحظه احتمال تخریب آن می‌رود.

کارخانه عصاری حاج حسین صالحی در سال ۷۸ و به شماره ۲۲۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

IMAGE635492407315484293 شهرداری می‌خواهد یک کارخانه «عصاری» ملی را تخریب کند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *