جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شروع عملیات حفاظت و مرمت در ۳۱ بنای تاریخی آذربایجان غربی

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از روند رو به رشد مرمت و حفاظت بناهای تاریخی استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، جلیل جباری با اشاره به ابلاغ و تخصیص اعتبارات ملی و استانی حوزه میراث فرهنگی در سال ۹۵ گفت: در بخش ابلاغ ملی با رقم حدود ۴۰ میلیارد ریال، افزایش نزدیک به دوبرابری نسبت به سال قبل آن وجود داشته است و در تخصیص استانی نیز با رقم حدود ۱۸ میلیارد ریال افزایش ۱۳ درصدی اعتبارات را داشته ایم که بر همین اساس، در حوزه مرمت و حفاظت بناهای تاریخی، روند رو به رشدی را داشته است.

وی بر همین اساس به کارگاه های فعال مرمت آثار و ابنیه تاریخی استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تعداد ۲۲ کارگاه فعال مربوط به مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی در شهرستانهای مختلف استان داشتیم که اکثر آنها به سرانجام رسیده و هم اکنون در شروع سال ۹۶ و با احتساب تعدادی از پروژه های قبلی، در مجموع ۳۱ کارگاه فعال مرمتی در شهرهای مختلف استان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به برخی از این کارگاهها افزود: مرمت و ساماندهی مسجد جامع، مدرسه ۲۲ بهمن، پل قلعه جوق و بازار ارومیه؛ ساماندهی بازار تاریخی و مسجد داش آغلیان خوی؛ ساماندهی و تعمیر بناهای پردیسان، قلعه قبان و پل قلعه جوق ماکو، کلیساهای ارامنه و آشوریان در شهرستان های ارومیه و سلماس، از جمله کارگاههای یادشده می باشند.

جباری ادامه داد: یکی از فعالیتها ، تعیین حریم آثار بود که در همین خصوص ، پرونده حریم پیشنهادی ۱۵ اثر تاریخی به تایید سازمان میراث فرهنگی کشور رسید که اکثر این آثار مربوط به شهرستان خوی هستند.

وی به فعالیتهای ثبتی نیز اشاره کرد و افزود: برای اولین بار تعداد ۳۹ قلم شی فرهنگی- تاریخی که اغلب مربوط به آثار کشف شده از تپه حسنلو نقده هستند، در فهرست آثار منقول کشور به ثبت رسید .

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین گفت: در سال گذشته تعداد ۱۰ اثر غیرمنقول در شهرهای مختلف استان و همچنین گلزار شهدای شهرستانهای اشنویه و پلدشت و اثر طبیعی زندان نبی کندی تکاب در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .

98 2 شروع عملیات حفاظت و مرمت در 31 بنای تاریخی آذربایجان غربی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *