رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ بهمن ۱۳۹۳

شاه توت کهنسال خراسان شمالی به ثبت ملی رسید

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۱۱-به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل در روز شنبه ، ‘علی اکبر وحدتی’ گفت: این درخت شاه توت در روستای ‘حصار’ در حاشیه جنوبی شهر بجنورد در دل یک باغ تاریخی موسوم به ‘باغ فواره’ قرار دارد که در زمان ناصرالدین شاه قاجار، توسط حاکم وقت منطقه ‘یارمحمد خان شادلو’ ایجاد شده است.

وی افزود: درخت شاه توت کهنسال حصار از نظر سن، شاخه بندی، قطر تنه، ترکیب کلی درخت و نیز باردهی و قدرت باروری کامل از برجسته ترین درختان شاه توت کشور است که آن را از نظر مطالعات ژنتیکی نیز حایز اهمیت ساخته است.

به گفته وی، ویژگی هایی چون پوشش تاج، محیط تنه، قطر برابر سینه و سایر ویژگی های فنی این درخت شاه توت را از سایر همانندان خود متمایز می کند.

وحدتی افزود: به اذعان اعضای کمیته ثبت آثار طبیعی، در بین تعداد معدودی درخت شاه توت کهنسال که در کشور وجود دارد، شاه توت حصار از نظر سن و زیباشناسی جایگاه وی‍ژه ای دارد که باعث شده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد.

وی با ابراز خرسندی از توجه و محافظت مردم از این درخت، گفت: سن و ترکیب کلی شاه توت حصار و جایگاه ویژه آن در بین اهالی منطقه باعث شده که آنان حرمتی خاص برای این درخت قائل شده و از آن مراقبت کنند.

این مسوول ضمن تاکید بر اهمیت این درخت متذکر شد: مسوولان شهری بجنورد باید در گذربندی و توسعه شهری بجنورد به نحوی طراحی و برنامه ریزی انجام دهند که ضمن حفظ این درخت کهنسال، از قابلیت های آن بهترین بهره برداری صورت گیرد.

وی این درخت را بسیار شاداب و پرمحصول دانست و افزود: میوۀ شاه توت بزرگ و آبدار و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه اش ترش و شیرین و مطبوع است.

شاه توت با نام علمی (Morus nigra) گونه ای درخت گل دار متعلق به خانواده توت سانان است.

طبق گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در این استان ۲۹ اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

استان خراسان شمالی واقع در شمال شرق کشور، طبق سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۰، ۸۶۷ هزار نفر جمعیت دارد.

523 شاه توت کهنسال خراسان شمالی به ثبت ملی رسید

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *