رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ شهریور ۱۴۰۱

شاهزاده سید علی اکبر

لینک این مطلب کپی شد!

شاهزاده سید علی اکبر در ۱۸ کیلومتری شمال شرق شهرضا واقع است . وی برادر حضرت امام رضا (ع) و حضرت شاهچراغ (ع) است . این بقیه از آثار دوره صفویه است. بر یکی از دو لوح سنگی ایوان شمالی مقبره تاریخ ۹۸۸ ه . ق حک شده است که مقارن با سلطنت شاه عباس اول صفوی است.

اگر از شهرستان شهرضا به‌سمت شهرستان اصفهان حرکت کنید، پس از طی مسافتی در حدود ۱۰کیلومتر در سمت راست این مسیر به جاده‌ای می‌رسید که تابلویی مسیر «روستای امامزاده شاه سیدعلی‌اکبر» را نشان می‌دهد.پس از ورود به این جاده و پس از گذشتن از میدان تازه تأسیس میوه و تره بار شهرضا، به یک دو راهی می‌رسید، این مسیر مستقیم به روستای «اسفه» می‌رسد، در این روستا خانه‌ای تاریخی وجود دارد که به عقیده اکثر مورخان، منزلی است که آیت‌الله شهید مدرس حدود ۱۰ سال از عمر خود را در آن گذرانده است. اما در مسیر سمت چپ جاده و پس از طی مسیری در حدود ۸ کیلومتر روستایی به نام امامزاده شاه سید علی اکبر است که در آن بقعه «شاهزاده علی‌اکبر» وجود دارد.

امامزاده شاهزاده سید علی اکبر

شاهزاده علی‌اکبر، برادر امام هشتم شیعیان حضرت امام رضا(ع) است. ایشان از جمله سادات علوی بودند که پس از پذیرش مقام ولایت عهدی مأمون عباسی از سوی امام رضا(ع) از مدینه به‌سوی خراسان حرکت کردند. پس از آنکه مأمون عباسی در اقدامی شنیع، حضرت امام رضا(ع) را به شهادت رساند، دستوری را نیز مبنی بر قتل‌ عام تمامی سادات علوی داد و به‌دنبال صدور این فرمان، جمع کثیری از سادات علوی از جمله امامزادگان در حال سفر به خراسان به شهادت رسیدند که «امامزاده علی‌اکبر» نیز یکی از آن‌ها بود.
بنا بر روایت منابع تاریخی، شاهزاده علی اکبر(ع)، به همراه فرزند دوازده ساله‌اش سید اسماعیل و همسرش که باردار بوده، پس از رسیدن به دامنه کوهی مشرف به روستای فعلی«شاهزاده علی‌اکبر»، به دست عمال حکومت عباسی به شهادت می‌رسند.
بر سنگ مزار ایشان چنین نوشته شده که «در حال فرار از دست مأموران حکومتی در جوار کوه پناه می‌گیرند، اما مأموران جای آن‌ها را یافته و او و همسرش را که در حال زایمان بوده به شهادت می‌رسانند». هم‌اکنون در قسمت پائین مزار امامزاده دو سنگ قبر است که یکی مربوط به همسر و دیگری مربوط به فرزند ایشان است.

امامزاده شاهزاده سید علی اکبر

قدمت اصلی بنای امامزاده، به دوران شاه عباس اول صفوی باز می‌گردد، در اطراف حیاط آستان، مقبره‌هایی به چشم می‌خورد که قدیمی ترین آن ها تاریخ ۹۲۰ هجری‌قمری را نشان می‌دهد. زائران این مکان در بدو ورود با گنبدي بسيار عالي و زيبا، منقوش با كاشي معرق و به سبک معماری دوره صفوی مواجه می‌شوند. گنبد بنا استوانه‌ای شکل است و به همراه سایر اجزاء بنا با ظرافت خاصی و بر اساس معماری آرامگاه شاه‌چراغ شیراز ساخته شده است. اين گنبد بر روي قبر امامزاده شاه سيدعلي‌اكبر(ع) قرار دارد. ساختمان گنبد و ضريح از دوره صفويه است که گنبد آن با كاشي نره پوشيده شده است.
در مقابل ایوان کوچک بنای اصلی این امامزاده، گلستان شهدای روستای امامزاده شاه سید‌علی‌اکبر قرار دارد. این روستا به‌ویژه در ایام بهار از آب و هوایی دلنشین و مطبوع برخوردار است که مسافران می‌توانند علاوه بر زیارت آستان مقدس امازاده علی اکبر، از آب هوای مطبوع آن نیز در این فصل بهره‌مند شوند.

امامزاده شاهزاده سید علی اکبر

           
 

نظر کاربران :

  • اسلام آبادتایمز

    سلام

    از جاذبه های اسلام آبادغرب هم چیزی نوشتین؟

    ۱۹ آذر, ۱۳۹۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *