جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سهم ایران از درآمد صنعت گردشگری کمتر از نیم‌درصد

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ آبان ۱۳۹۲

یک فعال صنعت گردشگری با بیان این‌که نقش گردشگری ایران و اقیانوسیه در دنیا اندک است، گفت: سهم ایران از درآمد جهانی این صنعت کمتر از نیم‌درصد است و کشور هنوز جایگاه خود در صنعت گردشگری را ارتقاء نداده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی اصفهان، «نسرین اریسیان»، دیروز(پنج شنبه) در اولین نشست تخصصی توریسم‌درمانی، در اتاق بازرگانی اصفهان، با بیان این‌که صنعت گردشگری و ترویج این صنعت نقش مهمی در افزایش درآمد کشور میزبان دارد، اظهار کرد: ارتقای جایگاه صنعت گردشگری به‌عنوان عاملی که می‌تواند در اقتصاد هر کشوری نقش داشته باشد باید در نظر گرفته شود.

۹ درصد تولید ناخالص ملی دنیا از صنعت گردشگری است

این فعال صنعت گردشگری با بیان این‌که ۹ درصد تولید ناخالص ملی دنیا مربوط به صنعت گردشگری است، افزود: از هر ۱۱ شغل یک شغل مرتبط با این صنعت است و شش درصد از صادرات جهانی در کشورهای در حال توسعه نیز مرتبط با صنعت گردشگری است.

اریسیان در خصوص سهم ایران در صنعت گردشگری گفت: ایران به‌همراه کشورهای آسیا و اقیانوسیه حدود ۲۳ درصد درآمد صنعت گردشگری جهان را به خود اختصاص داده‌ است که البته بالاترین رقم جذب این صنعت مربوط به کشورهای اروپایی است.

وی با بیان این‌که ۵۳۴ میلیون گردشگر در دنیا تنها توسط کشورهای اروپایی جذب می‌شوند، افزود: درآمد جهانی که از صنعت گردشگری نصیب این کشورها می‌شود برابر با ۴۵۸ میلیارد دلار است که قابل مقایسه با درآمد ما از گردشگری نیست.

نقش گردشگری ایران و اقیانوسیه در دنیا اندک است

این فعال صنعت گردشگری با بیان این‌که نقش گردشگری ایران و اقیانوسیه در دنیا اندک است، خاطر نشان کرد: سهم ایران از درآمد جهانی این صنعت کمتر از نیم درصد است و این به‌معنای آن است که کشور هنوز جایگاه خود را در صنعت گردشگری ارتقاء نداده است.

اریسیان ادامه داد: ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر از درآمد نفتی استفاده و کسب درآمد می‌کند و این امر جدا از کسب درآمد از طریق توسعه‌ی صنعت گردشگری است.

وی با اشاره به آسیب‌های ناشی از توجه نکردن به صنعت گردشگری تصریح کرد: پایین بودن نرخ اشتغال در هتل‌ها از جمله این آسیب‌هاست که البته برای پایین بودن این میزان هیچ توجیه اقتصادی نداریم.

این فعال صنعت گردشگری با اشاره به این‌که مشکل دیگر، ضعف بازاریابی مدیریت هتل در مقصد است، گفت: دفاتر خدمات مسافرتی و نداشتن شناخت بازارهای متناسب گردشگری از دیگر آسیب‌هایی است که باید برطرف شوند.

هتلدارها نرخ ورودی اتاق‌ها را کاهش دهند

اریسیان با اشاره به این‌که ما می‌توانیم با خدماتی که از طریق گردشگری ارایه می‌دهیم کسب درآمد کنیم، افزود: با این عمل به اقتصاد کشور کمک کرده‌ایم که برای رسیدن به این هدف باید هتلدارها نرخ ورودی اتاق‌ها را کاهش دهند.

وی با بیان این‌که آمارها نشان می‌دهد کشورهایی در صنعت گردشگری موفق هستند که توانسته‌اند از طریق صنعت گردشگری داخلی خود درآمدزایی کنند، خاطر نشان کرد: بیشترین تقاضای گردشگری مربوط به گردشگری تفریحی و تعطیلات است.

این فعال صنعت گردشگری در خصوص این‌که چگونه می‌توانیم جایگاه خود در دنیا را ارتقا دهیم؟ گفت: کشور زمینه‌ی توسعه‌ی گردشگری را ندارد، چون بخش عمده‌ی تقاضاها مربوط به گردشگری ساحلی است که در ایران مزیت این بخش از گردشگری وجود ندارد.

اریسیان با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در خصوص گردشگری فرهنگی، برای کشور درآمدزا نیست، خاطر نشان کرد: نتایج حاصل از این بعد گردشگری چندان در اقتصاد مفید نبوده چون اغلب گردشگران فرهنگی در سنین بالا سفر می‌کنند و چندان تحرکی ندارند.

صنعت توریسم دومین صنعت درآمدزایی جهان

وی در خصوص صنعت گردشگری مذهبی گفت: در این بخش از صنعت گردشگری هم تنها با گروهی از شیعیان روبرو هستیم که به استان‌های مذهبی کشور سفر می‌کنند که البته فواصل زمانی آن مشخص نیست.

این مدرس دانشگاه هنر با بیان این‌که یکی دیگر از انواع گردشگری، گردشگری طبیعی و ماجراجویانه است، افزود: البته در این بخش در ایران با تقاضای زیادی از سوی توریست‌ها روبرو نیستیم و در نتیجه چندان نمی‌توان بر روی درآمد حاصله از آن حساب کرد.

اریسیان در خصوص این‌که چرا باید در زمینه‌ی گردشگری سرمایه‌گذاری کنیم؟ اظهار کرد: صنعت توریسم دومین صنعت جهان به لحاظ درآمدزایی است و سرمایه‌گذاری در این بخش طبق اعلام بانک جهانی سومین رتبه‌ی سرمایه‌گذاری در جهان است.

صنعت گردشگری با صنعت گردشگری سلامت ادغام شود

وی تصریح کرد: در صورتی که بتوانم صنعت گردشگری را با صنعت گردشگری سلامت ادغام کنیم یک راه حل خوب برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم کرده‌ایم.

این مدرس دانشگاه هنر با بیان این‌که صنعت گردشگری سلامت به سه دسته تقسیم می‌شود، ادامه داد: اولین بخش از صنعت گردشگری مربوط به گردشگری تندرستی است که گردشگر با سفر به مناطق مورد نظر تنها برای تجدید نیرو سفر می‌کند و برای درمان بیماری به‌مناطق مورد نظر سفر نمی‌کند، بدین معنا که این توریست‌ها بیماری‌های جسمی ندارند و بیشتر در پی بهره بردن از طبیعت شفابخش هستند.

اریسیان یکی دیگر از انواع سلامت گردشگری را گردشگری درمانی برشمرد و افزود: این گردشگری مربوط به زمانی است که در آن مسافرت توریست برای درمان برخی بیماری‌ها و گذراندن دوران نقاهت با مداخله‌ی پزشکی انجام می‌شود.

وی هم‌چنین گردشگری پزشکی را از دیگر انواع گردشگری سلامت دانست و گفت: در این گردشگری توریست برای استفاده از خدمات پزشکی مانند انواع جراحی‌ها و درمان‌های دیگر در مراکز بیمارستانی کشورهای مورد نظر خود سفر می‌کند.

این مدرس دانشگاه هنر علاوه بر توانایی استان در جایگاه اقتصادی و هنری به توانایی استان در زمینه‌های پزشکی و علمی اشاره کرد و افزود: استان اصفهان توانسته جایگاه خود را به اثبات برساند و به‌عنوان نمونه استان در رشته‌های پزشکی مانند ارتوپدی، جراحی‌های زیبایی، درمان بیماری‌های عصبی، درمان بیماری‌های چشمی، طب تسکینی و دندانپزشکی پیشرفت چشمگیری داشته است.

۳۰ درصد نیازهای درمانی کشور از طریق توریسم درمانی فراهم شود

اریسیان با بیان این‌که سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارش سالانه خود برای ارزیابی کشورها در زمینه‌ی توریسم پارامترهایی را انتخاب می‌کند، افزود: از این پارامترها می‌توان به مسایل مالی و هزینه‌های درمان اشاره کرد هم‌چنین برخی دیگر از پارامترها، مربوط به کیفیت زندگی و سطح سلامت و زیرساخت‌های پزشکی در هر کشور است.

وی با بیان این‌که در حقیقت در سال ۸۲ برای نخستین بار وزارت بهداشت به توریسم‌درمانی در گردشگری ایران توجه کرد، خاطر نشان کرد: دولت ایران بر اساس برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و میان‌مدت خود باید تا پایان برنامه‌ی چهارم توسعه ۳۰ درصد نیازهای درمانی و بهداشتی کشور را از طریق صدور کالا و خدمات پزشکی از جمله همین توریسم درمانی فراهم کند.

این مدرس دانشگاه هنر با بیان این‌که سطح دانش پزشکی ایران برترین جایگاه را در منطقه دارد، یادآور شد: علاوه بر جایگاه نخست در خصوص پیوند اعضا، کشور در جایگاه دهم پیوند قلب، جایگاه نخست در پیشگیری از ایدز در منطقه و جایگاه هفتم جهان در استفاده از دانش سلول‌های بنیادی برای بیماری‌های خاص برای گردشگران سلامت است.
1 1037 سهم ایران از درآمد صنعت گردشگری کمتر از نیم‌درصد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *