رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ شهریور ۱۳۹۴

سهم‌ و‌ نقش هتل‌ها در جذب گردشگران

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۴/۶/۵ – گروه گردشگری روزنامه دنیای اقتصاد، شیما رئیسی: تمامی کشورهایی که در مسیر توسعه قرار گرفته و در سال‌های اخیر رشد اقتصادی قابل قبولی داشته‌اند، به نوعی شرایط را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی مهیا و تسهیل کرده‌اند. ورود سرمایه‌گذاران علاوه بر اینکه با ایجاد رقابت و انحصارزدایی، صنایع داخلی را به تکاپو واداشته، باعث رشد کمی و کیفی آنها شده و زمینه را برای ورودشان به زنجیره فعالیت‌های اقتصاد جهانی هموار می‌کند، کم‌ریسک‌ترین سیاست دولت‌ها برای افزایش تولید ناخالص داخلی نیز است.

در واقع با باز شدن درهای اقتصادی یک کشور، سرمایه‌گذاران به فراخور حوزه کسب و کار خویش، شرایط ورود و سرمایه‌گذاری در بازارهای آن کشور را بررسی و مطالعه کرده و در صورت اطمینان از امنیت سرمایه‌گذاری خود، برای این منظور با طرف‌های داخلی وارد مذاکره می‌شوند؛ اتفاقی که از پی موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و آغاز دوباره مراودات سیاسی و اقتصادی ایران با جهان در شرف وقوع است.
از این رو با توجه به تاکیدی که بر رونق اقتصاد غیرنفتی از سوی دولت وجود دارد و همچنین رونق رو به رشد بازار گردشگری ایران با افزایش ورود گردشگران خارجی، سرمایه‌گذاران خارجی از مدت‌ها قبل‌تر از حصول توافق هسته‌ای درحال رصد بازارهای ایران هستند. در این میان صاحبان برندهای معتبر هتلسازی و هتلداری با نظر به برنامه‌های توسعه گردشگری که ساخت هتل‌های ۴و ۵ ستاره در راس آنها قرار دارد، در میان داوطلبان سرمایه‌گذاری در ایران، پیشتاز هستند. مجموعه هتل‌های بین‌المللی ریکسوس یکی از آنها است.

شرایط امیدبخش سرمایه‌گذاری در ایران
در همین خصوص، بورا بربراوغلو، مدیرعامل هتل‌های ریکسوس، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به اینکه ایران یکی از بازارهای کلیدی برای این مجموعه در خاورمیانه به شمار می‌‌آید، گفت: «ایران از فرهنگ و سنتی غنی و همچنین جمعیتی جوان و علاقه‌مند برخوردار است و از نظر سیاست‌های سرمایه‌گذاری و روابط خارجی با همسایگان شرایط امیدبخشی دارد.»
وی ادامه داد: «ایران با اقتصاد رو به رشدش و به پشتوانه فرهنگ شگفت‌انگیز و مردم با استعداد خود، چشم‌انداز مناسبی فراروی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.»

اما بربراوغلو موانع پیش‌پای سرمایه‌گذاری در ایران را اینچنین عنوان کرد: «متاسفانه در سال‌های اخیر، ترکیبی از الزامات عملیاتی پیچیده و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، به صراحت مانع از کار سرمایه‌گذاران خارجی شده است. با این وجود، اتخاذ سیاست تعامل با دیگر کشورها از سوی دولت می‌تواند باعث بهینه شدن شرایط شود.»

منشأ توسعه توریسم ترکیه
این هتلدار، صنعت توریسم ترکیه را به دلیل مشابهت‌های فرهنگی و منطقه‌ای بسیار به‌عنوان الگویی موفق فراروی توریسم ایران دانست و خاطرنشان کرد: «در سال‌های اخیر همسو با در پیش گرفتن روند توسعه در ترکیه، توریسم کشور ما رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کرده و سهم قابل ملاحظه‌ای در تولید ناخالص ملی این کشور داشته است.» به گزارش «دنیای اقتصاد»، تاریخ توریسم در ترکیه به سال ۱۹۳۴، زمانی که دفتر توریسم دولتی برای هماهنگی تلاش‌ها در این عرصه تاسیس شد، برمی‌گردد. از سال ۱۹۵۷، مکانیزم هماهنگی به‌صورت فعال از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور به کار گرفته شد.

اما جنبش واقعی توریسم در دهه ۱۹۸۰ آغاز به کار کرد و درآمد نسبتا قابل توجه از گردشگری در سال ۱۹۸۵ با اجرای موفق رویکرد توریسم حاصل شد؛ به این معنا که از دهه ۱۹۸۰، توریسم به‌عنوان یک اهرم اقتصادی کارآفرین عمل کرده که فرهنگ ترکیه را ارتقا بخشیده است. گرچه تحولات اخیر در ترکیه صنعت گردشگری این کشور را تحت تاثیر قرار داده و به نظر می‌رسد حتی سفر گردشگران از بازارهای اصلی توریسم ترکیه رو به افول گذاشته است.

یک برند، یک تجربه
با این حال نگاهی گذرا به تجربه‌های یک برند هتلداری نمی‌تواند خالی از نکات مدیریتی و سرمایه‌گذارانه باشد. به گفته مقامات مجموعه ریکسوس، افتتاح آن به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد و در حال حاضر تعداد هتل‌های آن به ۳۰ باب رسیده است. این مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای با داشتن ۱۱ هتل در ترکیه و ۱۹ هتل در کشورهای دیگر، در مجموع برای ۸۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی کرده و درآمد سالانه آن از ۳۰ شعبه، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است.
همچنین به گفته مدیر عامل این مجموعه، به‌طور غیرمستقیم، بیش از ۵۰هزار نفر از وجود این هتل‌ها سود می‌برند و اشتغال‌زایی، حمایت از عرضه‌کنندگان و مالیاتی که این هتل‌ها می‌پردازند، نقش بسزایی در اقتصاد ترکیه دارد.
بربراوغلو موفقیت این مجموعه را مرهون در نظر گرفتن شاخص‌های زیادی از جمله درک اهمیت نیروی انسانی کارآمد برشمرد و تصریح کرد: «ریکسوس کارکنان خود را بر اساس پارامترهای دقیق تعریف‌شده از سوی رهبران ارشد شرکت انتخاب می‌کند. استخدام جدید باید بر مبنای نیازمندی‌ها و فرهنگ شرکت و همگام با ارزش ذاتی شرکت که هویت آن را می‌سازد، انجام شود. همچنین بخش آموزش متولی ارائه آموزش‌های عملی مورد نیاز شرکت بر مبنای ۵۰۰ استاندارد مختلف است.»

وی شاخص بعدی را تعریف درست و حساب‌شده ساختار حاکم بر این مجموعه دانست و افزود: «ساختار داخلی شرکت بر ۶ ستون اصلی استوار است؛ عملکرد، سازگاری، غذا و نوشیدنی، نوآوری، آموزش و تفریح، که البته همه اینها بر نیروی انسانی متکی هستند. نیروی انسانی ارزشمندترین دارایی شرکت است که فرهنگ شرکت را نمایندگی می‌کند.»

طرز تفکر غالب ریکسوس از نظر موسس این مجموعه، ارائه خدمات لوکس و باکیفیت به مهمانان در اقصی نقاط جهان، نه تنها در مناطق گرمسیری یا آفتابی خاص، و خلق هر نوع تجربه سفر با مهمان نوازی خاص است.
ارکان یلدریم، معاون هتل‌های ریکسوس نیز در این خصوص با اشاره به اینکه فرآیند بین‌المللی‌سازی برای آینده، اولویت کاری این مجموعه است، گفت: «از سال ۲۰۰۰، ریکسوس گام‌های جسورانه‌ای در راستای شکوفایی در بازار جهانی برداشته و حتی با توجه به شرایط ناپایدار بازارهای مالی جهانی نیز طرح‌های از پیش طراحی شده خود را دنبال کرده است. این مسیر همواره تاثیرات فرهنگی، بازاریابی قدرتمند کلامی مردم و بین‌المللی‌سازی مدیران اعزامی به سایر کشورها را مد نظر قرار می‌دهد.»

وی همچنین افزود: «صنعت توریسم یک حوزه پویا با بازار نسبتا اشباع شده است. به همین دلیل، ارائه خدمات متمایز و سفارشی تنها راه بقا است؛ به ویژه، با توسعه مفاهیم پیشرو و ویژگی‌های متمایز ترکیه، ریکسوس به دنبال تحقق یک رویکرد فرهنگی شایسته است تا پا در عرصه‌های جدید مهمان نوازی گذاشته و تعالی عملیاتی در سبد اوراق بهادار خود را تضمین کند.»

یلدریم در ادامه به تبیین روش تعیین استراتژی‌های مدیریتی برای مدیریت و گسترش هتل‌های ریکسوس پرداخت و اظهار کرد: «تیم تجزیه و تحلیل ریکسوس، گزارش‌های عملیاتی و پیش‌بینی برای هر هتل را تهیه می‌کنند. هدف‌ها بر مبنای دستورکار و محرک‌های آنها مطالعه می‌شوند و برای این منظور بهترین رویکرد اتخاذ می‌شود.»

وی اضافه کرد: «ما به‌طور فعال از رسانه‌های جمعی برای ارزیابی عوامل انگیزشی مشتریان بهره می‌بریم. رسانه‌های جمعی به شناسایی مهمانان پیش از عزیمت به هتل‌ها کمک می‌کنند. نیازها، گرایش‌ها و پارامترها به سادگی از این طریق قابل حصول هستند و به بهبود خدمات می‌انجامند.»

معاون هتل‌های ریکسوس همچنین، مهمانان هر هتل را مهم‌ترین سفیران و مبلغان برای هر برند هتلسازی دانست و تصریح کرد: «مهمانان هتل حس رضایتمندی و تقدیر را با شبکه ارتباطی خود به اشتراک می‌گذارند. در واقع می‌توان گفت کلید موفقیت در کار، ایجاد یک تجربه بی سابقه از سفر است.»

وی ایران را یکی از کشورهایی برشمرد که برنامه‌های توسعه هتل‌های این شرکت در آن اجرا خواهد شد و افزود: «ریکسوس فرصت‌های تجاری بالقوه در سطح جهان را هدف قرار داده است؛ کوبا، مالدیو، آمریکای جنوبی و البته ایران برخی از این اهداف هستند.»

یلدریم بر مدیریت منابع به‌صورت سه ضلعی تاکید کرد و بررسی بازارهای جایگزین را برای ممانعت از ایجاد وابستگی به تعدادی بازار ثابت که با تغییرات شرایط جهانی، ریسک فعالیت را افزایش می‌دهند، امری کلیدی عنوان کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، ورود سرمایه‌گذاران تنها به معنای ورود پول و سرمایه و بزرگ شدن حجم اقتصاد نیست. سرمایه‌گذاران با ورودشان فن، تکنیک و دانش را نیز به همراه می‌آورند که این خود متضمن رشد پایدار اقتصادی است؛ اتفاقی که در حوزه هتلسازی و هتلداری با ورود برندهای بین‌المللی که اتفاقا در موقعیت کنونی، بازار ایران را بسیار مستعد فعالیت‌های توسعه مدارانه خود می‌دانند، می‌تواند اتفاق بیفتد.

بنابراین در چنین شرایطی، وجود ضمانت‌های حقوقی، سیاسی و اقتصادی، پیش شرط ورود سرمایه‌گذاران به کشور است. در مرحله بعد و پس از ایجاد چنین ساختارهایی، آنچه انگیزه فعالیت‌های اقتصادی در یک کشور را تقویت می‌کند، ثبات در این سه ساختار است؛ چرا که سرمایه‌گذاری فرآیندی بلندمدت است.
081f2f9934acf9cbbad33dadc662ce30 سهم‌ و‌ نقش هتل‌ها در جذب گردشگران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *