جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سنگ‌ نگاره کول فرح

تاریخ بروزرسانی :
۱ بهمن ۱۳۹۳

سنگ‌ نگاره کول فرح یکی از آثار تاریخی استان خوزستان است که در منطقه‌ای به نام تنگ* کول فرح در ۷ کیلومتری شمال شرقی ایذه قرار دارد.

سنگ‌ نگاره کول فرح شامل ۶ نقش برجسته است که به دوران عیلامیان (ایلام کهن) تعلق دارد و با توجه به تصاویری که در این سنگ‌نگاره نقش بسته و بقایایی همچون گورها، کانال آب، ساختمان‌ها و مناطق دیده‌بانی که از محل زندگی مردمان آن روزگار در میان کوه‌ها باقی مانده، می‌توان گفت که این محل پرستشگاه نارسینا (یکی از خدایان ایلامی) بوده است.

سنگ نگاره کول فرح10 سنگ‌ نگاره کول فرح

نقوش موجود در سنگ‌ نگاره‌های کول فرح بدین شرح می‌باشند:

* نقش برجسته شماره یک: نخستین نقش برجسته که در ارتفاع ۶ متری از دامنه کوه قرار دارد، یک صفحه به ابعاد ۱×۱.۷۰ متر می‌باشد. در این تصویر یکی از حاکمان مستقل آیاپیر (نام قدیم منطقه ایذه) به نام هانی که همزمان با شوتروک نهونته دوم پادشاه عیلام در سال ۲۷۰۰ پیش از میلاد بوده، در حال قربانی کردن نشان داده شده است. در این تصویر شاه کلاه گردی بر سر دارد و دو نفر او را همراهی می‌کنند که یکی از آن‌ها وزیر شاه (به نام شوترورو) است. در مقابل شاه سه نوازنده با دو ساز چنگ و یک دف در حرکت هستند. در زیر نوازندگان، تصویر یک شکارچی و یک بز کوهی وجود دارد. در زیر شکارچی سه کاهن ایستاده‌اند و دو گاو نر و یک بز کوهی را هدایت می‌کنند. پیش از این، سه قوچ قربانی شده‌اند که سر آن‌ها از بدن جدا شده است. یک سنگ نوشته ۲۴ سطری، افراد حاضر را با خط عیلامی نام برده که قسمتی از آن به این شرح است: «من هانی پسر تاهی هی حاکم آیاپیر هستم. من مجسمه‌ام را در اینجا برپا داشته‌ام پس از آنکه رب‌النوع سراپا مسلح تیروتور خدای منطقه سیل هیته حمایتش را بر من ارزانی کرده بود».

سنگ نگاره کول فرح شماره یک سنگ‌ نگاره کول فرح

سنگ نگاره کول فرح شماره یک3 سنگ‌ نگاره کول فرح

سنگ نگاره کول فرح شماره یک5 سنگ‌ نگاره کول فرح

* نقش برجسته شماره دو: دومین نقش برجسته بر روی تخته سنگی مثلثی قرار دارد و باز هم صحنه مراسم مذهبی قربانی کردن را نشان می‌دهد. در این نقش برجسته، فردی در میان تصویر وجود دارد که دستان خود را به حالت نیایش جلوی صورت خود گرفته است. لباس او برخلاف معمول عیلامی‌ها، تا زانوی اوست در حالی که در اکثر موارد، لباس عیلامی‌ها تا قوزک پا می‌رسد. در جلوی صورت این شخص صحنه قربانی کردن حجاری شده است و مردی گاو نری را از پشت بر زمین زده است و چند قربانی دیگر نیز روی زمین قرار دارند. در سمت چپ نیز ۴ مرد با احترام دنبال شخصیت وسط تصویر در حال حرکت هستند.

سنگ نگاره کول فرح شماره دو6 سنگ‌ نگاره کول فرح سنگ نگاره کول فرح شماره دو2 سنگ‌ نگاره کول فرح

* نقش برجسته شماره سه: نقش برجسته شماره سه سنگ چهارگوش بزرگی به ارتفاع ۲۸۰ سانتی‌متر است که در هر ۴ سمت آن تصاویری حجاری شده است. مضمون این سنگ‌نگاره حمل مجسمه یکی از خدایان عیلامی، بر دوش چهار مرد است و شاه با عده زیادی از همراهان، آن‌ها را دنبال می‌کند. مجسمه این خدا بر روی تختی به صورت ایستاده قرار دارد و دستان خود را به کمر زده و لباسی بلند بر تن دارد. در پشت مجسمه، ۶۷ نفر در چهار صف قرار دارند و دو نفر اول در بالا که با قد بلندتری نشان داده شده‌اند، افراد مهمی می‌باشند. در قسمت غربی سنگ، ۴ صف دیگر قرار دارد و ۴۹ نفر دیگر دنباله‌روی صف‌های جبهه جنوبی هستند. در جبهه شمالی، ۴۵ نفر دنباله‌روی شخصی هستند که دست بر سینه ایستاده است. در قسمت شرقی نیز صحنه قربانی دیده می‌شود و ۳۶ غزال و ۳ گاو بزرگ به سمت راست در حرکت می‌باشند. ۷ مرد کوچک دیگر نیز دیده می‌شوند و از آنجا که برهنه می‌باشند، احتمال داده می‌شود اسیران جنگی باشند. در گوشه دیگر شمالی، ۹ نفر دیگر به سوی شاه می‌روند. در شمال سنگ اصلی، سنگ دیگری افتاده که احتمال می‌رود قربانگاه بوده باشد.

سنگ نگاره کول فرح11 شماره سه سنگ‌ نگاره کول فرح سنگ نگاره کول فرح شماره سه سنگ‌ نگاره کول فرح سنگ نگاره کول فرح شماره سه3 سنگ‌ نگاره کول فرح

* نقش برجسته شماره چهار: این نقش برجسته بسیار شبیه نقوش حجاری شده در تخت جمشید است اما از نظر زمانی بسیار قدیمی‌تر از نقوش تخت جمشید می‌باشد از این رو آن را مادر نقوش زیبای درگاه‌های کاخ صد ستون و پلکان آپادانا می‌دانند. در بالای این نقش برجسته، شاه با ردای بلند بر تخت نشسته است و در مقابل او یک میز هدایا قرار دارد. پشت سر او نیز سه نفر ایستاده‌اند. دو میز دیگر نیز پیش رویِ شاه قرار دارند. در پایین این تصویر، افرادی در چهار ردیف دیده می‌شوند که یک دست خود را به جلو دراز کرده و دست دیگر را در برابر صورت خود به عنوان احترام گرفته‌اند. در طرفین این نقش افرادی در حال تقدیم هدایا هستند.

سنگ نگاره کول فرح21 شماره چهار سنگ‌ نگاره کول فرح

سنگ نگاره کول فرح شماره چهار سنگ‌ نگاره کول فرح

* نقش برجسته شماره پنج: در نقش برجسته شماره پنج یک فرد عیلامی در حال اجرای مراسم مذهبی است. این نقش از نظر طرز قرار گرفتن دست‌ها و فاصله پاها، همانند نقش شماره دو است. در مقابل فرد عیلامی یک آتشدان و حیوانات قربانی شده (که به صورت وارونه حجاری شده‌اند) دیده می‌شود.

سنگ نگاره کول فرح شماره پنج سنگ‌ نگاره کول فرح

* نقش برجسته شماره شش: این نقش برجسته مانند نقش شماره سه، مربوط به حمل مجسمه یکی از خدایان عیلامی است. در این تصویر چهار نفر که کلاه بر سر دارند، در حال بلند کردن مجسمه می‌باشند.

سنگ نگاره کول فرح شماره شش21 سنگ‌ نگاره کول فرح

کول فرح از دو واژه «کول» به معنای دره و «فَرَح» به معنی شادی و خوشحالی تشکیل شده است. دره‌ها عموماً نقاطی عمیق و بسته می‌باشند، اما این دره برخلاف معمول، روح‌افزا و دلباز است از این رو به این نام معروف شده است.

*تنگ دره‌ای است که بیش از اندازه طبیعی ژرف و باریک باشد. دیواره‌های تنگ اغلب قائم و فوق‌العاده پرشیب است

سنگ نگاره کول فرح17 سنگ‌ نگاره کول فرح

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 4.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • لیموچی

    در کدام کتیبه و در کدام سنگ نبشته خود را عیلام یا ایلام خطاب کرده اند؟ مگر غیر از این است که این تمدن ایلیمایی بوده و خودشان را نیز ایلیمایی خطاب کرده اند؟! چرا در زمین انگلیس بازی میکنید؟ انگلیس از صدسال پیش با عیلام خواندن تمدن ایلیمایی ( ایل ایما) که تمدنی کاملا لری بختیاریست سعی در انحراف افکار عمومی و تحریف تاریخ داشته. آب در آسیاب دشمنان این مرز و بوم نریزید و تمدن ایلیمایی را ایلیما بخوانید با تشکر

    ۲۲ اسفند, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    ایذه در بهار بسیار زیباتر میشه همیشه سفرهای بهاری به منطقه جنوب بعد از فروردین واقعا سخت میشه و لذت رو کم میکنه اما این دره رو باید مثتسنا دونست
    هوایی که در دره جریان داره تا اوایل خرداد خنکه و واقعا فرح بخشه
    آثار باستانی بیننده رو به یاد شکوه عظمت و هنرمندی ایرانیان قدیم میندازه
    از ابتدا میدونستن هنر نزد ایرانیان است وبس

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • منو چهر یوسفی

    سلام وادب و احترام حضور شما علاقه مندان اثار تاریخی و طبیعی استان بویژه حوزه ایذه
    این ایذه مهد تمدن ایلامی انقدر اثار تایخی و طبیعی زیبا دارد که مدت زیادی طول میکشد تا همه را بازدید کرد . خوشبختانه در سایت خوب شما اشارات خوبی شده و هنوز تبلیغات برای شناخت کافی نیست . بنده مدت ۵ سال است که هر ساله سفری به ایذه دارم و بمدت یک هفته هنوز هم موفق به دیدار تمام چشم انداز ها و اثار نشده ام . توصیه میکنم که علاقه مندان از این مراکز باارزش در تعطیلات خود را بی نصیب نسازند . دهکده تاریخی و زیر اب رفته باجول و شیر های سنگی گم شده در کنار و پشت سد کارون و پوشش جنگلی بکر همانجا و دشت بیکران و سراسرسبز دشت سوسن با درختان تنومند بلوط و کنار و سنگریزه های خوشرنگ و براق متنوع ساحلی در کمی پایین دست کارون و مناظر بدیع و چشم انداز های غیر قابل توصیف را باید دید و لذت برد . تکرار میکنم شنیدن کی بود مانند دیدن .

    ۲۷ بهمن, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *