رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ فروردین ۱۳۹۴

سفره خانه سنتی جارچی اصفهان

اشتراک گذاری

درباره حمام های تاریخی جارچی باشی :
حمام تاریخی جارچی یکی حمام های قدیمی شهر اصفهان از دوران گذشته (صفویه ) است که در آن دوران بزرگترین حمام اصفهان بوده است و دارای ۲ حمام مردانه و زنانه بودهاست و سال ساخت آن همزمان با میدان امام اصفهان بوده است .این بنا در بازار بزرگ اصفهان و نزدیک مسجد جارچی واقع گردیده و بر اساس کتیبه تاریخی مسجد، ظاهراً در سال ۱۰۱۹ ﻫ . ق به همراه بنای مسجد، توسط ملک سلطان ـ جارچی باشی شاه عباس اول ـ بنا گردیده است.با همت متعالی این شخص(ملک سلطان جارچی باشی ) در اطراف بناهای عظیم میدان نقش جهان ، مسجد شیخ لطف ا… ، مسجد نقش جهان(شاه) ، کاخ چهلستون و کاخ عالی قاپو ، بازار قیصریه ،عمارت هشت بهشت ، مسجد حکیم ، ۴ بنای ارزشمند دیگر به نام های مسجد جارچی ،حمام جارچی ،سرای جارچی وکاخ جارچی ساخته شده و مورد استفاده عموم مردم قرار می گرفت.هم اکنون ۳بنای ابتدایی فعال می باشد وکاخ جارچی کاملا از میان رفته است .
نحوه تقسیم گرما در بخشهای مختلف حمام و ترتیب قرار گرفتن فضاها از جمله رختکن، سربینه، چال حوض وگرمخانه نشان می دهد از لحظه ورود تا خروج برای مراجعین برنامه ریزی وجود داشته تا مردم با عبور از این فضاها علاوه بر نظافت، به ملاقات و گفتگو با یکدیگر و حتی تفریح و شنا نیز پرداخته باشند. مثلا در سربینه، حوضچه هایی وجود دارد که می بایست پاها را در آن شستشو می دادند، و یا در قسمت چال حوض حمام، استخری با قاعده مستطیل وجود دارد که با آب سرد پر می شده و برای شنا استفاده می شده است.
روشنایی از روزنه هایی تأمین می شود که بر روی سقف گنبدی شکل حمام تعبیه گردیده، دراین روزنه ها شیشه های محدبی و عدسی شکل وجود دارد. خاصیت محدبی این شیشه ها علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی،باعث شکست نور شده و روشنایی را پخش می کند. در واقع مهندسان و معماران بنا از خاصیت ذره بین، برعکس استفاده نموده و براحتی فضای داخل حمام را روشن کرده اند. ویژگی جالب دیگر اینکه شیشه ها از یک طرف نور را عبور می دهند و کسی که در پشت بام باشد نمیتواند داخل حمام را ببیند.
استفاده از حمام ملک سلطان جارچی باشی برای همه مردم آزاد بوده و از سحرگاه تا نیم روز مردها و زنان در این مکان استحمام می کردند و این حمام جزء معدود حمام های آن دوران بوده است که به صورت همزمان دارای ۲ حمام مردانه و زنانه به صورت اختصاصی بوده است .
مخزن حمام از سوختن چوب و زغال گرم می شد و حتی دود حاصل از آن را به داخل گربه رو هایی که در کف وجود دارد هدایت می کردند تا برای ضدعفونی و گرم کردن سایر قسمتها نیز مورد استفاده قرار بگیرد، بدین ترتیب ازکمترین انرژی موجود، به بهترین وجه استفاده می کردند.
البته در اواخر سالهای استفاده از این حمام از گازوئیل به جای زغال برای گرم کردن آب استفاده می شده و البته مقداری گازوئیل را در گربه روهای کف حمام هدایت نموده و سپس آتش می زدند.
آب به خاطر اختلاف سطح میان مخازن و حوضچه ها و فواره ها، به گردش در می آمده و برای به جریان انداختن آب، لوله ها را شیب دار طراحی کرده اند. یکی از مواردی که هنگام بازدید حمام توجه شما را به خود جلب خواهد کرد وجود تعداد زیادی فواره ها و جوی های آب است که تقریبا همه جا دیده می شوند. این فواره ها باعث میشوند تا صدای دلنشین آب در فضای بسته حمام بپیچد و در همه جا به گوش برسد تا کسانی که برای شستشو به گرمابه آمده اند، ساعتی به آرامش برسند و خاطر از دغدغه های روزمره بشویند.

دوران مرمت و بهسازی این بنای ارزشمند تاریخی :
عملیات مرمت حمام سنتی ملک سلطان جارچی باشی متعلق به دوره صفویه جهت کاربری رستوران سنتی و تالار پذیرایی و گردشگری از سال ۱۳۸۲ توسط حاج سید احمد افتخاری با هزینه ای بالغ بر ۴ میلیارد ۳۵۰ میلیون تومان آغاز شد و در تاریخ ۱۳۹۰/۱۲/۱۸ رسما افتتاح گردید.
البته شایان ذکر است که قسمتی از این بنا به علت تصرفات عدوانی هنوز بازسازی و بهسازی نگردیده است و در آینده ایی نزدیک با کمک و حمایت مسئولین استانی و علی الخصوص سازمان میراث فرهنگی به این مجموعه دوباره الحاق می گردد .

در این مراسم استاندار محترم استان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و جمع کثیری از مسئولان و مدیران بلند پایه این ادارات و سایر ادارت مرتبط، به همراه عده ای از فعالان و مدرسان دانشگاهی در زمینه گردشگری و هنرمندان صدا وسیمای مرکز اصفهان حضور داشتند.
این بنای تاریخی ارزشمند (به شماره ۱۱۵۴۵ ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور ) تا چند سال پیش جهت استحمام مورد استفاده مردم شهر قرار می گرفته و پس از آن به علت فرسودگی و عدم رسیدگی مناسب ، تخریب گردیده که عکسهای قبل از مرمت این بنا در همین سایت ،قسمت گالری تصاویر موجود می باشد .

در حال حاضر این سفره خانه ظرفیت پذیرایی از ۲۵۰ الی ۳۰۰ نفر را به طور همزمان داراست.

احداث پارکینگ خودرو و فروشگاه های صنایع دستی و سوغات اصفهان از پروژه های آتی این مجموعه می باشد.

آدرس :خیابان سپه – خیابان حکیم – کوچه هفتم یا کوچه باغ قلندرها-مجموعه تاریخی و اقامتی ملک سلطان جارچی باشی

شماره تماس : ۳۱-۳۲۲۰۷۴۱۸و ۳۲۲۰۷۴۲۲-۰۳۱ و ۰۳۱۳۲۲۰۷۴۵۳

a6abf639ad5bb4396fd133ddbbb467ce سفره خانه سنتی جارچی اصفهان

b9e315420b65edf5ff3930af3ceec821 سفره خانه سنتی جارچی اصفهان

c52300a86ba614c6d195f15bba8135e1 سفره خانه سنتی جارچی اصفهان

fa2c6076618fa67bf2d3b500a68d3c6a سفره خانه سنتی جارچی اصفهان

4a3392097e08009e85c765b938a26513 سفره خانه سنتی جارچی اصفهان

7f2745625b7101291cf92e21430577df سفره خانه سنتی جارچی اصفهان

41c5a60db629398a15655d8929dec966 سفره خانه سنتی جارچی اصفهان

a824bd9c003885bbe330cf77698d6b55 سفره خانه سنتی جارچی اصفهان

f6c8dd060784155861f22ba595e66392 سفره خانه سنتی جارچی اصفهان

           
 

نظر کاربران :

  • رضا

    در یک کلمه افتضاح
    خوراک گردن سفارش دادیم
    بدمزه ترین غذایی بود که من توی عمرم خوردم
    بقیه غذاها رو نمیدونم چطوره ولی این افتضاح بود
    کاش حداقل یکبار خودشون از این غذا میخوردند که ببینند آشپز چه آشغالی دست مردم میده
    نوشته با دورچین بعد یه غوره گذاشتن رو غذا بهش میگن دورچین
    بدترین تجربه من از رفتن به رستوران
    اگه می خواین بدمزه ترین غذایی که تا حالا خوردید رو تجربه کنید برید به رستوران جارچی باشی

    ۳ آذر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    فضاي زيبايي داره و حمام را به خوبي تغيير كاربري داده بودند. اينجا بهتره غذاهاي سنتي اصفهان را سفارش بديد كه خوشمزه طبخ ميشه، حق سرويس و قيمتش كمي بالاست

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    فضای خوبی داشت ولی غذاهاش میتونست کیفیت بهتری داشته باشه و همین طور غذا نسبت به هزینه گران بود. ولی جای خوبی هست و ارزش رفتن رو داره

    ۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سفریتو

    در منوی این رستوران به غیر از غذاهای معروف ایرانی چندین غذا هم به چشم شما میخوره که مخصوص اون منطقه هستش و واقعا خوشمزه هستش

    ۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *