رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ تیر ۱۳۹۵

«سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» در ۸ منطقه کشور گسترده می‌شود

لینک این مطلب کپی شد!

سفره ایرانی از سی‌ام تیرماه تا دهم دی‌ماه در ۸منطقه کشور گسترده می‌شود. درحالی‌که به گفته مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، ۲۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا یعنی یک دهم از کل درآمد گردشگری جهان به گردشگری غذایی برمی‌گردد و طبق اعلام سازمان جهانی جهانگردی هر گردشگر ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار صرف تامین خوراک می‌کند، حالا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشوربه گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» بتواند زمینه‌سازی برای بهره‌گیری از پتانسیل خوراک در گردشگری باشد.

این جشنواره که در هشت دوره برگزار می‌شود و اولین دوره آن سی‌ام تیر ماه در بام رامسر اجرا خواهد شد، در نهایت سه نوع غذای اصلی، سه نوع پیش غذا و نوشیدنی، همچنین برندهای برتر از نظر مردم را معرفی خواهد کرد و پس از آن سعی خواهد شد که در رستوران‌های هر استان از منوی غذای محلی استفاده شود؛ چه اینکه همواره انتقادهایی به منوهای بدون تنوع رستوران‌ها در شهرهای ایران وجود داشته و دارد.

جزئیات جشنواره

به گزارش خبرگزاری مهر، این جشنواره توسط معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، با محوریت نمایشگاه غذاهای محلی، برگزاری مسابقه آشپزی، انتخاب واحدهای پذیرایی و محل‌های عرضه غذای برتر، نمایشگاه آیینی غذا، نشست‌های علمی درباره خوراک و نمایشگاه صنایع دستی مورد استفاده در تهیه غذا برگزار می‌شود.

براساس زمان بندی برگزاری جشنواره‌های «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری»، در منطقه یک استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و قزوین شرکت خواهند کرد و مکان برگزاری جشنواره رامسر خواهد بود. جشنواره منطقه دو نیز با شرکت استان‌های زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل در شهر تبریز از ۱۵ تا سی ام مرداد برگزار می‌شود. همچنین جشنواره منطقه ۳ نیز با حضور استان‌های همدان، کرمانشاه، کردستان و ایلام به میزبانی کرمانشاه از ۵-۳ شهریور اجرا خواهد شد. جشنواره منطقه ۴ هم با حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی و سمنان به میزبانی شهر مشهد از ۲۴ تا ۲۶ شهریور اجرا می‌شود. جشنواره منطقه ۵ با حضور استان‌های البرز، تهران، قم، مرکزی و اصفهان به میزبانی شهر اصفهان از ۲۸ تا ۳۰ مهر ماه برگزار خواهد شد. جشنواره منطقه ۶ با محوریت استان‌های یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان، به میزبانی شهر یزد از ۱۹ تا ۲۱ آبان ماه و جشنواره منطقه ۷ با محوریت استان‌های فارس، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و لرستان به میزبانی شیراز از ۲۵ تا ۲۷ آذر ماه اجرا خواهد شد.

در نهایت جشنواره منطقه ۸ نیز با حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج‌فارس به میزبانی شهر بوشهر از ۸ تا ۱۰ دی ماه برگزار می‌شود. براساس این گزارش، مجریان این برنامه‌ها باید طرح برگزاری جشنواره و انتشار فراخوان آن را بر عهده بگیرند. از سوی دیگر، هیات داوران این جشنواره‌ها در دو سطح ملی و منطقه‌ای تعیین می‌شوند که شامل ۶ داور ملی و دو داور بومی خواهند بود.

ورود غذاهای محلی به منوی رستوران‌ها

در همین حال، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در نشست خبری جشنواره مذکور، با اشاره به اینکه غذا به عنوان یکی از مولفه‌های برنامه‌ریزی برای سفر و گردشگری در تمام کشورهای گردشگرپذیر مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: «در کشور ما هم به عنوان یکی از نقاط دنیا که ظرفیت گردشگری بالایی دارد، غذا می‌تواند در تبلیغ بیشتر این ظرفیت مورد توجه باشد.» به گزارش خبرگزاری فارس، علی باقر نعمتی زرگران درباره هدف برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: «با برگزاری جشنواره سفره ایرانی درصدد هستیم تا برندسازی غذاهای ایرانی در صنعت گردشگری، استانداردسازی واحدهای پذیرایی و رستوران‌ها، افزایش سطح رقابت در ارائه خدمات گردشگری، معرفی و ترویج غذاهای سنتی و ایجاد ارتباط بین صنعت گردشگری و صنایع غذایی را محقق سازیم.»

دبیر جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری نیز در این نشست، ایده برگزاری این جشنواره را متعلق به نمایشگاه نهم گردشگری دانست و ابراز کرد: «سفره ایرانی، ریشه تاریخی و فرهنگی دارد. ویژگی سفره ایرانی این است که فقط مختص خوردن غذا نیست بلکه مظهر فرهنگی هر منطقه است و در عین تکثری که سفره ایرانی در کشور دارد، در همه مناطق کشور از یک اعتدال برخوردار است.»

محسن رنجبر افزود: «سه مکتب غذایی چینی، ایرانی و رومی در دنیا داریم که مکتب ایرانی منحصربه‌فرد است و تعادل در آن وجود دارد. از سوی دیگر در سفره ایرانی بحث میزبانی نیز دخیل است.» به گفته وی، ۸۶ درصد گردشگران، غذا را به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی در انتخاب مقصد گردشگری عنوان می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران نیز در این نشست به عنوان اولین میزبان جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری تصریح کرد: «هر استان برای این جشنواره باید سه غذای شاخص، سه پیش‌غذا و دسر را معرفی کند.» دلاور بزرگ‌نیا افزود: «می‌خواهیم با برگزاری این جشنواره در نهایت به ارتقای سطح خدمات به گردشگران برسیم؛ به‌طوری‌که بعد از برگزاری جشنواره باید تلاش کنیم تا رستوران‌ها از غذاهای محلی برای پذیرایی از گردشگران استفاده کنند و تنها یک منوی واحد در سراسر کشور عرضه نشود.»

وی خاطرنشان کرد: «رستوران‌های بومی، غذاهای محلی را جدی نگرفته‌اند. باید این قضیه ابتدا حل شود و سپس موضوع غذای ایرانی را به بحث بین‌المللی بکشانیم.» به نظر می‌رسد اگر این مجموعه جشنواره‌های غذا با کیفیت و نظارت صحیح اجرا شود، نقشه راهی برای توسعه گردشگری غذا در کشور خواهد بود؛ کشوری که متنوع‌ترین غذاها را دارد ولی در منوی رستوران‌هایشان تنها چند غذای محدود ارائه می‌شود.
82135529-70840080 «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» در 8 منطقه کشور گسترده می‌شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *