جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سرمایه‌گذاری وسیع در گردشگری کیش

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ مهر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ – گروه بنگاه‌های اقتصادی؛ نفیسه آفرین‌زاد: علی اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد کیش و با بیان اینکه ۱۹ طرح سرمایه‌گذاری بزرگ با سرمایه ۱۴۵ میلیارد تومانی در منطقه کیش در حال انجام است، اعلام کرد: بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه آزاد کیش در حوزه گردشگری و تفریحی انجام شده؛ چرا که توسعه بخش گردشگری سیاست محوری سازمان منطقه آزاد کیش است. علی اصغر مونسان با بیان اینکه کیش دارای چهار جزیره به نام‌های کیش، هندورابی، فارور و فاروگان است، ادامه داد: توسعه هندورابی از سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون در حال تدوین طرح جامع توسعه این جزیره مهم و استراتژیک هستیم. وی بر ضرورت توسعه جزایر اقماری کیش به عنوان سیاست محوری سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد و گفت: این سازمان تاکنون از هیچ بودجه دولتی بهره‌برداری نکرده و تمامی طرح‌های توسعه‌ای سازمان، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال انجام است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش توریسم سلامت، یادآور شد: توسعه بیمارستان کیش و تاسیس کلینیک فوق تخصصی در راستای این اقدامات بوده است؛ همچنین بخش سلامت کیش هم‌اکنون در حال تبدیل شدن به قطب جراحی‌های زیبایی در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

بهبود زیرساخت‌های عمرانی و گردشگری
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به بهبود و توسعه زیرساخت‌های لازم از جمله سیستم‌های برق، فاضلاب و پسماند در جزیره کیش، توضیح داد: در آغاز به کار مدیریت جدید در سازمان منطقه آزاد کیش، در این منطقه، ۱۵۰ مگاوات به صورت اسمی، برق تولید می‌شد، اما اکنون با ایجاد زیرساخت‌های لازم، ۷۵ مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه شده و این یعنی اینکه منطقه آزاد کیش تا سال ۹۵، مشکل قطعی برق نخواهد داشت. وی افزود: از سوی دیگر، علاوه بر یک نیروگاهی که در کیش فعال است، نیروگاه دوم تولید برق نیز با ظرفیت تولید ۱۰۰ مگاوات برق در جنوب کیش، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شده و قرار است برق را پله به پله متناسب با افزایش سطح مصرف، در مدار قرار دهد. مونسان به اصلاح شبکه آب و فاضلاب نیز اشاره کرد و گفت: تا پیش از این، به دلیل استهلاک شبکه، ۴۷ درصد پرتی آب در شبکه داشتیم اما اکنون این رقم به ۳۵ درصد کاهش یافته و به ۲۷ درصد نیز خواهد رسید که با این اوصاف، یعنی ما دیگر مشکلی در حوزه آب و برق نخواهیم داشت؛ چرا که علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق؛ ذخیره آب آشامیدنی نیز از ۱۵ هزار متر مکعب، به ۲۰ هزار متر مکعب
افزایش یافته است. وی مشکل دیگر منطقه آزاد کیش را مشکل بوی بد فاضلاب این منطقه به دلیل پر شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های موجود ذکر کرد و با اعلام اینکه پروژه تصفیه خانه ۱۰ هزار متر مکعبی فاضلاب برای حل این مشکل در هفته دولت به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: در این پروژه بیش از ۷ هزار متر مکعب آب برای توسعه فضای سبز کیش استحصال می‌شود. مونسان سپس به اقدامات انجام شده در حوزه پسماند به ویژه پسماندهای ساختمانی اشاره و بیان کرد: پیش از این سالانه ۵ میلیارد تومان برای انتقال نخاله‌های ساختمانی به سرزمین اصلی صرف می‌شد، اما اکنون این نخاله‌ها تبدیل به دانه‌های سنگی می‌شوند تا در بتون های غیرسازه‌ای مانند پیاده‌روها مصرف شوند.

تبدیل کیش به هاب re-export
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه تمامی این اقدامات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بدون صرف بودجه‌ای از سوی دولت اجرایی شده است، در ادامه برخی اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش در حوزه توسعه تجارت را اعلام کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه، توسعه بندرگاه کیش است؛ تا پیش از این، تنها کشتی‌های ۵ تا ۷ هزار تنی می‌توانستند در بندرگاه کیش پهلو بگیرند، اما با لایروبی انجام شده، اکنون کشتی‌های ۱۲ تا ۱۵ هزار تنی هم می‌توانند در بندرگاه پهلو بگیرند؛ البته کلنگ اسکله ۳۵ هزار تنی هم در هفته دولت، در منطقه آزاد کیش، به زمین زده شد که اجرایی شدن این دو پروژه طی دو سال آینده با لایروبی ۴ میلیون مترمکعبی، نقش بزرگی در توسعه صادرات مجدد (re-export) و ایفای بهتر نقش کیش در توزیع کالا دارد؛ همچنین ۸ پست اسکله رو نیز علاوه بر اسکله ۳۵ هزار تنی، در دست احداث است. وی با بیان اینکه از ابتدای دوره مدیریت جدید منطقه آزاد کیش، ۲۵ پروژه عمرانی به مرحله بهره‌برداری رسیده است، عنوان کرد: به رغم بالا رفتن نرخ سرعت اجرای پروژه‌ها، کمترین واگذاری زمین در منطقه آزاد کیش انجام شده است؛ یعنی ما تا حد ممکن زمین‌های منطقه را نفروخته‌ایم، بلکه در اجرای پروژه‌ها مشارکت کرده‌ایم که این امر به معنای ایجاد درآمدهای پایدار برای جزیره است. مونسان همچنین از فعال شدن پروژه‌های نیمه تمام با «بازپس گیری» پروژه‌ها از زمین بازها خبر داد و اعلام کرد: از این طریق، ۲۹ درصد کاهش در تعداد پروژه‌های نیمه تمام ایجاد شده است. وی در عین حال به رشد پروژه‌های عمرانی با افزایش ۳۱ درصدی واردات مصالح و تجهیزات ساختمانی اشاره کرد و از رشد بیش از ۲۵ درصدی صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری در هشت ماه اخیر و نیز رشد ۱۱ درصدی اشتغال صنعتی در منطقه کیش خبر داد. وی با اعلام کاهش ۴۱ درصدی در تعداد واحدهای غیرفعال صنعتی، از افزایش ۱۶۱ درصدی میزان واردات به کیش با اقدامات رونق بندر و نیز تاسیس شعبه استاندارد در کیش که تا پیش از این، نزدیک‌ترین شعبه آن به فعالان اقتصادی کیش، اداره استاندارد بندرعباس بود؛ خبر داد و خاطرنشان کرد: این امر باعث افزایش ۳۳۲ درصدی عوارض حاصل از واردات به عنوان درآمد بندری و نیز افزایش ۱۳ درصدی صادرات از کیش شد.

30efd4ecceb6929f4d6cba4c6abe24ec سرمایه‌گذاری وسیع در گردشگری کیش

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *