جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کباب سرداشی غذای مخصوص همدان

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ اسفند ۱۴۰۰

کباب سرداشی غذای مخصوص همدان می باشد . همدان تنوع غذایی زیادی دارد که می توان به برخی از آنها مانند کوفته همدانی،آش بروش ( boros )، تله کنجی(talakonji )، تاماشی، سرکوله و… اشاره کرد .کباب سرداشی از انواع کباب سنتی ایرانی و از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی همدان برای عید است. کباب سرداشی شباهت زیادی به کباب تابه‌ای دارد و در کنار گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل بسیار لذیذ و خوشمزه است. در اینجابا طرز تهیه کباب سرداشی یکی از غذاهای محلی همدان آشنا خواهیم شد .

کباب سرداشی 2 کباب سرداشی غذای مخصوص همدان

طرز تهیه کباب سرداشی همدان در فر

مواد لازم برای طرز تهیه کباب سرداشی همدان (۴ نفر)

گوشت گوسفندی چرخ کرده: ۴۰۰ گرم
پیاز: ۳ عدد
سیب زمینی: ۲ عدد
گوجه فرنگی: ۱ عدد
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه :

کباب سرداشی یکی از سنتی‌ترین و لذیذترین کباب‌های استان همدان است که شما می‌توانید به راحتی آن را در خانه آماده کنید. این کباب باید در فر یا تنور پخته شود. کباب سرداشی اصیل معمولاً در ظروف رویی و داخل تنورهایی شبیه به تنور نان سنگک تهیه می‌شود.از همین رو خیلی از افراد مایه کباب را در خانه آماده می‌کنند و سپس آن را به نان سنگکی‌ها می‌برند و داخل تنور قرار می‌دهند تا کباب به صورت اصیل و به شیوه اصلی آن پخته شود و طعم بهتری بگیرد.
در اولین مرحله از طرز تهیه کباب سرداشی همدان باید ۱ عدد سیب زمینی و پیاز را پوست بگیرید و خوب بشویید. سپس پیاز و سیب زمینی را رنده کنید. آب اضافی سیب زمینی و پیاز را که ته ظرف باقی مانده دور بریزید. برای ریز کردن پیاز و سیب زمینی می‌توانید از غذاساز نیز استفاده کنید.
در این مرحله از طرز تهیه کباب سرداشی خوشمزه به روش رستورانی باید گوشت چرخ کرده را با سیب زمینی و پیاز رنده شده ترکیب کنید. سپس مقداری نمک و فلفل سیاه و در صورت تمایل ادویه به گوشت اضافه کنید. حالا یک دستکش به دست کنید و آن قدر گوشت را ورز دهید تا حالت چسبندگی گوشت برطرف شود.
بعد از آماده شدن مایه کباب سرداشی باید سینی فر یا کف قالب مورد نظرتان را با مقداری روغن چرب کنید. سپس مایه کباب را که آماده کرده‌اید روی قالب یا سینی فر پخش کنید. اگر چربی گوشت شما کم است، در این مرحله می‌توانید مقداری روغن به مواد گوشتی اضافه کنید. سعی کنید گوشت را در تمام ظرف با قطر یکسان پهن کنید تا به صورت یکنواخت پخته شود.

بعد از ریختن مایه کباب در قالب، در این مرحله از طرز تهیه کباب سرداشی همدانی خوشمزه و مجلسی باید یک عدد سیب زمینی و یک گوجه فرنگی ورق شده را روی گوشت‌ها قرار دهید. در این مرحله می‌توانید کمی فلفل تند یا فلفل دلمه‌ای خرد شده را هم روی گوشت بریزید. روی ظرف کباب را با فویل بپوشانید و چند سوراخ در آن ایجاد کنید.

سپس فر را با دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و ظرف کباب را داخل فر قرار دهید. اجازه دهید کباب سرداشی شما برای ۱ تا ۲ ساعت داخل فر بماند و به آرامی بپزد. در نهایت می‌توانید کباب را از فر خارج کنید و با برنج یا نان و در کنار سبزی خوردن تازه و ماست سرو کنید.

اگر دوست دارید کباب سرداشی را بدون فر و داخل ماهیتابه آماده کنید نیز مراحل پخت غذا بسیار راحت است. ابتدا باید مایه کباب سرداشی را به روشی که پیش‌تر ذکر شد، آماده کنید. و خوب ورز دهید. سپس داخل ماهیتابه دو لایه ورق آلومینیوم قرار دهید. روی آلومینیوم را با مقداری روغن چرب کنید.
سپس مواد کباب را داخل ماهیتابه بریزید و خوب در سراسر ظرف پهن کنید. قطر گوشت باید در تمام بخش‌های ماهیتابه شما یکسان باشد. سیب زمینی و گوجه ورقه شده را روی کباب قرار دهید.
یک شعله پخش کن روی گاز قرار دهید و شعله گاز را کم کنید. سپس درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید و آن را برای مدت ۱ ساعت روی گاز قرار دهید تا کباب به آرامی پخته شود.

کباب سرداشی 1 کباب سرداشی غذای مخصوص همدان

فوت و فن‌های طرز تهیه کباب سرداشی همدان

*در طرز تهیه کباب سرداشی همدان معمولاً از گیاه مرزنجوش که شباهت زیادی به نعناع دارد استفاده می‌شود.
*کباب سرداشی شباهت زیادی به تپسی کباب ترکیه دارد و تنها تفاوت آن با کباب سرداشی این است که سیب زمینی در کباب تپسی به کار نرفته و داخل مایه گوشت آن از جعفری خرد شده استفاده می‌شود.
*برای مزه دار کردن کباب سرداشی می‌توانید از ترکیب مقداری سماق، مزرنجوش، دارچین و زردچوبه استفاده کنید.
*استفاده از زعفران موجب خوش عطر و طعم شدن کباب سرداشی می‌شود.
*برای عطر بهتر غذا می‌توانید مقداری رزماری کنار گوشت قرار دهید تا کباب شما خوش عطر تر شود.
*ورز دادن مواد گوشتی کباب سرداشی موجب انسجام بیشتر مواد می‌شود.
*در زمان پهن کردن کباب داخل قالب سعی کنید کباب را نه خیلی نازک و نه خیلی کلفت پهن کنید تا کاملاً مغز پخت شود.
*برای درست کردن کباب سرداشی می‌توانید کباب را با دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد در سولاردوم یا توستر نیز قرار دهید.
*استفاده از سیب زمینی در دستور پخت سرداشی اختیاری است، در صورت تمایل می‌توانید این غذا را بدون سیب زمینی آماده کنید.
*به عنوان آموزش طبخ کباب سرداشی همدان باید بدانید که بهترین گوشت برای درست کردن این کباب گوشت گوسفند نسبتاً چرب است.
*می‌توانید کباب سرداشی را با آب لیمو ترش یا نارنج تازه سرو کنید و میل نمایید.
*از آن جایی که کباب سرداشی با گوشت چرب تهیه می‌شود باید با دمای پایین پخته شود، بنابراین نیاز به اضافه کردن روغن زیادی به غذا نیست. اگر شعله گاز کم باشد روغن گوشت در غذا جمع می‌شود و به خوبی می‌پزد.
*آشنایی با طرز تهیه کباب سرداشی همدان برای افرادی که علاقه ویژه‌ای به امتحان کردن مزه انواع کباب‌های متفاوت دارند، می‌تواند بسیار جذاب باشد. کباب سرداشی برخلاف سایر کباب‌ها در عرض چند ساعت و داخل تنور یا فر پخته می‌شود. طعم این کباب فوق‌العاده خوشمزه و لذیذ است و شما می‌توانید به راحتی آن را در خانه آماده کنید.
*به عنوان آموزش طبخ کباب سرداشی همدان به یاد داشته باشید که این کباب باید به آرامی پخته شود. در صورتی که دوست دارید کباب سرداشی شما طعم اصیل داشته باشد، می‌توانید آن را به یک نانوایی‌ سنگک ببرید و برای ۱ تا ۲ ساعت در تنور نانوایی قرار دهید تا کباب به بهترین شکل پخته شود.

کباب سرداشی کباب سرداشی غذای مخصوص همدان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد