رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مرداد ۱۴۰۲

سد خاکی سقالکسار ، دریاچه ای رویایی

اشتراک گذاری

سد خاکی سقالکسار واقع در روستای سقالکسار در ۱۵ کیلومتری شهر شفت و بین راه جیرده شفت تا آقا سید شریف قراردارد. در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت دریاچه های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشد.یکی از بزرگترین این دریاچه ها (استخرها) سد خاکی سقالکسار می باشد که در نزدیک چماچاه و روستای سقالکسار واقع شده است و در تمامی فصول مسافران را به سمت خود جذب می کند.

سد خاکی سقالکسار

روستای سقالکسار کجاست؟

روستای سقالکسار از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان است که در دهستان لاکان در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر رشت (حدود نیم‌ساعت از مرکز شهر) و در جاده جیرده قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در این روستا که با نام «سالکه سار» نیز شناخته می‌شود، ۶۸۹ نفر زندگی می‌کنند. روستای سقالکسار در ارتفاع ۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است و آب‌وهوایی معتدل دارد. فاصله روستای سقالکسار تا تهران ۳۲۴ کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید حدود چهار ساعت و نیم رانندگی کنید.

در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت، دریاچه‌های متعدد و جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که دارای طبیعت بکر و هیجان‌انگیزی هستند. سد خاکی سقالکسار، بزرگ‌ترین دریاچه این منطقه و دلیل شهرت این روستا است. مردم مهربان و خون‌گرم روستای سقالکسار اغلب به کشاورزی، دامپروری، زراعت برنج و پرورش ماهی مشغول هستند و شما به‌محض ورود به روستا با مزارع برنج و خوشه‌های طلایی رنگ و عطر دل‌انگیز شالی روبه‌رو می‌شوید.

سد خاکی سقالکسار

ریشه نامگذاری

واژه سقالکسار از سه واژه سقال، لک و سار، تشکیل شده است. سقال به معنای محل آب خوری و لک و سار نام دو پرنده ی زیبا می باشد که دریاچه آن ها را سیراب می کند. تعبیر دیگری که برای نام آن وجود دارد این است که سقالک معرب شده سیالخ به معنای خار سه پهلو و سار به معنی سر می باشد و آخرین معنی که برای آن عنوان شده است سقالک به معنی تپه و در کل به معنی بالای تپه می باشد.

سد خاکی سقالکسار

امکانات مجموعه سد خاکی سقالکسار

جاده رسیدن به سد خاکی سقالکسار آسفالت و هموار است. هنگام ورود پارکینگ مناسبی وجود دارد که در صورت خلوت بودن می توانید خودرو را تا محلی که قصد برپایی پیکنیک دارید در اطراف دریاچه ببرید. اما در تعطیلات و روزهای شلوغ برای آرامش بیشتر باید خودرو را در پارکینگ پارک کنید. در ورودی یک مغازه برای خرید اجناس مورد نیازتان وجود دارد. دقت داشته باشد که پس از ورود دیگر مغازه ای نخواهد بود.

یک کافه خیلی با صفا و در دو طبقه در کنار دریاچه احداث شده که می توانید در آن طعم و عطر مطبوع چای گیلان را بچشید و از تماشای منظره زیبای دریاچه و درختان اطراف آن بهره مند شوید. هنگام تماشای منظره چنین به نظر می رسد که انعکاس تصویر درختان در آب در حال رقصید هستند و آرامش و سکوتی بی همتا سراسر اطراف شما را فرا گرفته است.

سد خاکی سقالکسار

در اطراف آلاچیق به همراه باربیکیو تعبیه شده که به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید. البته در روزهای شلوغ تر ممکن است تعداد آن ها کافی نباشد ولی زمین های اطراف بسیار صاف و هموار و دارای سایه مناسب هستند. کافی است زیر انداز همراه داشته باشید تا بتوانید در دل طبیعت استراحت کنید.

پیاده روی کردن در اطراف دریاچه و تماشای زیبایی های اطراف آن نیز لذت خاص خود را دارد. علاوه بر نکات زکر شده امکان قایق سواری در قوهای پدالی برای کودکان می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. همچنین یک پارک بازی کودکان، سرویس بهداشتی و نمازخانه هم در پارک قرار داده شده است.

سد خاکی سقالکسار

پاک ترین دریاچه گیلان

به‌دلیل توجه مردم بومی به نظافت دریاچه سقالکسار و محیط اطراف آن در این منطقه زباله‌ها به چشم نمی‌آیند. به همین دلیل لقب پاک‌ترین دریاچه گیلان را به سقالکسار اختصاص داده‌اند. البته یک رسم جالب نیز در این دریاچه وجود دارد. در زمان ورود به سد خاکی سقالکسار، یک کیسه زباله به شما داده می‌شود و اگر شما زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید و در هنگام بازگشت این کیسه زباله را به‌صورت پر به نگهبانی تحویل دهید، بیش از ۵۰ درصد مبلغ ورودی به شما بازگردانده می‌شود. این طرح توسط شورای اسلامی این روستا از سال ۱۳۹۰ اجرایی و سبب تشویق مردم شد تا زباله‌های خود را در این مکان پاک نریزند. متاسفانه شنیده‌ها حاکی از این است که این رسم در حال کم‌رنگ شدن است و طرفداران پیشین را ندارد.

جالب است بدانید که از این زباله‌ها در تهیه ورمی‌کمپوست استفاده می‌شود. ورمی‌کمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌شود.

سد خاکی سقالکسار

خانه پرماجرای میان دریاچه

در میان دریاچه سقالکسار، یک سازه غرق شده به چشم می‌خورد که داستان‌ها و روایت‌های زیادی درباره آن گفته می‌شود. برخی افراد محلی باور دارند که این سازه، یک خانه است که با بالا آمدن آب، نیمی از آن پنهان می‌شود و با پایین رفتن آب می‌توان آن را دید. برخی دیگر نیز این خانه را خانه سقالکسار می‌نامند و معتقد هستند این سازه قایقی به‌شکل خانه است که در میان آب لنگر اندخته است. البته باید بدانید که این خانه با سقف قرمز، جهت جذابیت بصری در این دریاچه ساخته شده است؛ پس اگر موفق به دیدن آن شدید، حتما از آن عکس بگیرید.

سد خاکی سقالکسار

بهترین زمان سفر به سد خاکی سقالکسار

هر فصل از سد خاکی سقالکسار زیبایی های مخصوص به خود را دارد و با توجه به آب و هوای مطبوع استان گیلان کافی است چک کنید تا در آن زمان بارندگی پیش بینی نشده باشد. البته فصل زمستان سرما ممکن است برای شما آزار دهنده باشد. در فصل تابستان همه ‌ی درختان و جنگل های اطراف سقالکسار یک دست سر سبز می‌شوند و در فصل پاییز رنگارنگ شدن برگ های درختان باعث چشم نواز شدن منظره می گردد. بهار با تمام زیبایی هایش هم با شکوه می آید و سبز روشن چشم نواز را به شما هدیه می دهد.

سد خاکی سقالکسار

نحوه دسترسی به سد خاکی سقالکسار

آدرس: استان گیلان، رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

برای دسترسی به روستای سقالکسار از تهران، از طریق آزادراه تهران – کرج، کرج – قزوین و قزوین – رشت به‌سمت شهر رشت حرکت کنید. بعد از گذر از عوارضی رشت و پلیس راه، نرسیده به رشت در تقاطع روگذر به‌سمت فومن بروید. حدود ۱۴ کیلومتر در جاده فومن رانندگی کنید تا به بقعه آقاسید شریف برسید. به‌سمت چپ بپیچید و وارد روستای سقالکسار شوید. مسیر را ادامه دهید و با توجه به تابلوهای راهنما خود را به سد خاکی سقالکسار برسانید.

برای دسترسی به روستای سقالکسار از رشت چند راه وجود دارد. شما می‌توانید خود را به میدان گاز برسانید و وارد جاده لاکان شوید. ۱۰ کیلومتر رانندگی کنید تا به انتهای جاده لاکان برسید. از آن نقطه وارد جاده فومن شوید و چهار کیلومتر رانندگی کنید تا به بقعه آقاسید شریف برسید. به‌سمت چپ بپیچید و وارد روستای سقالکسار شوید. یک مسیر دیگر از رشت از فلکه رازی آغاز می‌شود. از این فلکه وارد جاده شیون فومنی و سپس جاده جیرده شوید تا به سقالکسار برسید.

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

           
 

نظر کاربران :

  • محمد

    محل تفریح بسیار خوش آبوهوا و مناسب پیاده روی و ورزش و تفریحات خانوادگی

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • طاها

    سلام من دوهفته پیش رفتم اب سد به شدت کم شده و تقریبا خشکه.

    ۲۶ شهریور, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *