رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ تیر ۱۳۹۴

سایت گردشگری، مرهمی بر افسردگی ذلف آباد

اشتراک گذاری

تقریبا در همه جای دنیا می‌توان شهرهای زیرزمینی و یا مدفون شده زیر خاک را یافت که بخشی از تاریخ و تمدن مردم یک سرزمین را در خشت و خاک خود حفظ کرده‌اند، اما داستان‌های هیجان‌انگیز نقل شده از آنها و شاید هیجان قدم زدن در تونل‌های پیچ در پیچ این شهرها باشد که برای بازدیدکنندگان جذابیت ایجاد می‌کند.

بهره‌گیری اصولی در راستای جذب گردشگر به این مکان‌ها با ایجاد خلاقیتی خاص می‌تواند سکوت این شهرها را بشکند. خلاقیتی که در تونل‌های زیرزمینی شهر ناپل ایتالیا با به نمایش گذاشتن خودروهای قدیمی و فرسوده جنگ جهانی دوم و یا در شهر زیرزمینی ردینکویو واقع در کاپادوکیه ترکیه با نورپردازی و مرمت کم‌نظیر به کار گرفته شده و مردم را از اقصی نقاط دنیا به سمت خود می‌کشانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- در ایران با توجه به تاریخ کهنش از این دست شهرها کم نداریم و همین تعدد آثار تاریخی شاید باعث شده که تعداد زیادی از این مکان‌ها یا به حال خود رها شده و یا به مرمتی کلیشه‌ای در آنها اکتفا شود. اینگونه اقدامات تنها به صرف هزینه‌ای برای مرمت یک اثر تاریخی منجر شده و نبود خلاقیت در عرضه این اماکن چند هزار ساله و نیز عدم اطلاع‌رسانی مطلوب، عدم رونق گردشگری را در این مناطق منجر می‌شود و در نتیجه آنها از تأثیر مثبت اقتصادی که بویژه حاصل حضور گردشگران خارجی است بی بهره می‌مانند.

شهر تاریخی ذلف‌آباد در شهرستان فراهان استان مرکزی با قدمتی حدود ۷۵۰ سال نمونه‌ای از این دست شهرهاست.

شهری تاریخی که به توجه بیشتری نیاز دارد تا با کمی خلاقیت، کاوش و مرمت به یکی از مکان‌های گردشگری شاخص کشور تبدیل شود، اما همچون بسیاری آثار تاریخی کشورمان به بیماری افسردگی ناشی از نبود اعتبار دچار شده است.

محوطه این شهر حدود ۱۱۰ هکتار تخمین زده شده که تا به امروز ۱۵۰۰ متر آن کاوش شده و در کاوش‌های انجام شده حمام، میدان‌گاه شهر و فضاهای مسکونی نمایان شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، شهر زیرزمینی ذلف‌آباد در سال ۱۳۸۸ حفاری و رونمایی شده و یکی از سکونتگاه‌های دوران ایلخانیان است که در پنج کیلومتری شمال فرمهین واقع شده و به صورت یک سایت-موزه مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد.

براساس منابع و اسناد تاریخی به‌ جای مانده، تشکیل ساختارهای نخست شهر زیرزمینی ذلف‌آباد به “ابودلف عباسی” منسوب شده و در واقع نام دقیق و اصلی این شهر “دلف‌آباد” و برگرفته از نام بنیانگذار آن بوده است.

این شهر تا ۲۰۰ سال قبل محل زندگی مردم بوده است، اما در این سال‌ها توسط حکومت قاجاریه به آب بسته شد و مردم مجبور به ترک آن ‌شدند.

این شهر زیرزمینی در جوار امامزاده احمدبن‌علی(ع) ذلف‌آباد قرار دارد و جشن تیرگان یکی از نادرترین مراسم این منطقه در امامزاده ذلف‌آباد است که در روز اول تابستان درست روبروی سایت تاریخی ذلف آباد برگزار می‌شود‌ و شرکت‌کنندگان در این جشن بازدیدکنندگان قطعی این منطقه تاریخی می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم‌زمانی پیشرفت و ادامه کاوش در منطقه را با ایجاد امکانات امری ضروری دانست.

سید محمد حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ادامه کاوش سایت تاریخی ذلف‌آباد تصریح کرد: با توجه به اینکه در منطقه ذلف‌آباد امکانات جهت ورود گردشگران وجود ندارد، بودجه‌ای که برای این منطقه در نظر گرفته شده صرف ایجاد امکانات مورد نیاز خواهد شد.

وی کاوش صرف سایت تاریخی را جهت رونق گردشگری و حفظ آثار تاریخی کافی ندانست و عنوان کرد: در صورتی که کاوش این منطقه به طور کامل صورت گیرد، ولی زیرساخت‌ها فراهم نباشد، نه تنها گردشگر رغبت کافی جهت حضور در منطقه ندارد، بلکه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم جهت حفاظت و نگهبانی از اثر، منطقه کاوش شده را نیز از دست می‌دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان که سال گذشته از تخصیص اعتبار جهت ادامه اکتشاف این منطقه به ایسنا خبر داده بود در این خصوص تصریح کرد: بر اساس الویت‌بندی و نظر کارشناسان ایجاد سایت گردشگری در این منطقه ضروری‌تر ارزیابی شده و ادامه کاوش این منطقه به آینده موکول شد.

حسینی دلیل عدم هم‌زمانی کاوش و ایجاد سایت گردشگری را کمبود بودجه عنوان و اظهار کرد: امسال با بودجه‌ای که برای این منطقه در اختیار داریم این سایت راه‌اندازی می‌شود و به این طریق از کاوشی که تا به حال انجام شده به نوعی حفاظت خواهد شد و سال‌ آینده کاوش سایت تاریخی ادامه خواهد یافت.

وی در خصوص سایت گردشگری منطقه ذلف‌آباد تصریح کرد: این سایت در زمینی به وسعت یک هکتار در نظر گرفته شده و اعتباری حدود ۱۰۰ میلیون تومان جهت ایجاد این سایت تخصیص داده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ایجاد این سایت را با توجه به برگزاری هر ساله جشن تیرگان در این منطقه اقدامی موثر در ایجاد رضایت‌مندی مردم دانست و ادامه داد: این سایت شامل پارکینگ، استراحتگاه جهت اتراق موقت گردشگران و نیز امکانات اولیه و فروشگاه است.

به گزارش ایسنا، شراهی کاوشگر و باستان‌شناس میراث فرهنگی و مسئول کاوش این اثر تاریخی نیز در خصوص اعتبار ۵۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده سال گذشته جهت ادامه کاوش سایت ذلف‌آباد گفت: از این مبلغ فقط ۲۰ میلیون تومان تخصیص داده شد که با توجه به خرید مصالح مورد نیاز جهت کاوش و نیز محصور کردن این سایت تاریخی برای جلوگیری از تخریب، اکتشاف قابل توجهی را نمی‌شود از این بودجه انتظار داشت.

وی نگهداری و حفاظت از این سایت را بسیار ضروری‌تر از ادامه اکتشاف دانست و عنوان کرد: در صورتی که همه مساحت تخمین زده شده این اثر تاریخی سر از خاک بیرون آورد، ولی نتوانیم جهت حفاظت هزینه‌ای را تخصیص دهیم این اثر تاریخی که تاکنون زیر خاک محفوظ بوده، بر روی خاک نابود می‌شود.

کاوشگر سایت ذلف‌آباد در خصوص میزان پیشرفت کار کاوش تصریح کرد: بخشی از این مجموعه که مورد اکتشاف قرار گرفته مرمت و محوطه‌سازی شده و امیدواریم با رفع مشکل کمبود بودجه، این سایت به طور کامل اکتشاف و مرمت و حفاظت شود.

2482 سایت گردشگری، مرهمی بر افسردگی ذلف آباد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *