جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ساخت ۳۰ هتل تا یازده سال آینده

تاریخ بروزرسانی :
۸ مهر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۰۸ – گروه گردشگری: ارائه آمار و ارقام از وضع گردشگری در جهان و مقایسه عملکرد کشورهای مختلف براساس این آمارها ازجمله مواردی هستند که در سخنرانی مسوولان گردشگری در هفته‌ای که با این عنوان نام‌گذاری شده است به چشم می‌خورد. بر مبنای این آمار گرچه وضع ایران در عرصه گردشگری از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم بهبود داشته اما همچنان نتوانسته است جایگاه مناسبی را در بازار توریسم جهانی کسب کند. مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یکشنبه‌شب با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما ضمن بررسی دلایل این امر برنامه‌های این سازمان را برای رسیدن به اهداف ذکر شده در چشم‌انداز ۱۴۰۴ و حضور ۲۰ میلیون گردشگر ورودی تشریح کرد.
به گزارش «ایرنا»، معاون رئیس‌جمهور در این برنامه گفت: در سال گذشته مجموع درآمد گردشگری، تفریحات، سرگرمی‌ها و اوقات فراغت در کشورهای جهان به ۶۵۰۰ میلیارد دلار رسید که از این رقم حدود ۱۲۵۰ میلیارد دلار صرف گردشگری شد. به‌طور معمول ایران باید سه تا چهار درصد از درآمد جهانی گردشگری سهم داشته باشد. وی افزود: اگر مبنا را جمعیت و وسعت خاک قرار دهیم، در آن صورت این رقم باید برای کشور ما بین ۱۲ تا ۴۰ میلیارد دلار باشد؛ این در حالی است که در سال گذشته توریست‌هایی که وارد کشور شدند حدود ۵/۴ میلیون نفر بودند که ۶ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشت و این فقط نیم‌درصد از سهم جهانی گردشگری برای ما بود.

لغو تورها، به‌خاطر کمبود هتل
سلطانی‌فر از کمبود مراکز اقامتی مناسب به‌عنوان یکی از مشکلات بخش گردشگری نام برد و اظهار کرد: در بخش گردشگری تنها می‌توانیم ۱۰ درصد مسافرت‌ها را در هتل‌ها و محل‌های اقامتی پوشش دهیم و در زمان افزایش سفرها دچار مشکلات بسیاری می‌شویم. وی ادامه داد: در کشور ما حدود ۱۰۵ روز پرسفر و ۲۵۰ روز کم‌سفر داریم و باید برای هر گروه از مسافران هتل‌های خاصی در نظر گرفته شود؛ به‌طور مثال برای گردشگران خارجی باید هتل با استاندارد بالا در نظر گرفت، اما برای گردشگران داخلی باید هتل و اقامتگاه در تمامی سطوح اقتصادی ایجاد شود، زیرا تمامی مردم توان رفتن به هتل پنج‌ستاره را ندارند. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری راه افتادن نهضت هتل‌سازی را یکی از راه‌های رسیدن به سند چشم‌انداز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ما در شهرهایی نظیر اصفهان و شیراز که دارای جذابیت زیادی برای گردشگران ورودی هستند به ترتیب تنها ۱۰ و ۹ هتل چهار و پنج ستاره داریم که این امر جوابگوی این گردشگران نیست و این موجب شده از گردشگران خارجی بخواهیم تا زمان خالی شدن این هتل‌ها در تورها ثبت‌نام نکنند. وی در همین رابطه سه برابر شدن ظرفیت‌ هتل‌های کشور را راه‌حلی برای رفع این معضل عنوان کرد و افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران برای تکمیل پروژه خود مشکل مالی دارند و در این راستا ما قصد داریم با کمک‌هایی که در بودجه پیش‌بینی شده و همچنین از طریق صندوق توسعه ملی، این هتل‌‌ها را تکمیل کنیم؛ ضمن اینکه ساخت ۲۵ تا ۳۰ هتل در ۱۱ سال آتی را در دستور کار خود داریم و در این راه نیز تعامل خوبی میان مجلس و دولت صورت گرفته است.
موازنه منفی گردشگری!
معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه گردشگران ورودی و خروجی پرداخت و گفت: در سال گذشته تعداد گردشگرانی که از ایران به خارج از کشور رفتند دو برابر تعداد گردشگران ورودی به کشور بوده است و باید در این زمینه توازن صورت بگیرد. وی ادامه داد: در این سال هفت میلیون نفر گردشگر خروجی داشتیم که بر اساس آن حدود هفت تا هشت میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد. بنابراین باید استراتژی خاصی برای جذب گردشگر در جهت توسعه فرهنگی و تامین ارز بخش‌های مختلف کشور داشته باشیم زیرا امروزه حدود ۸ درصد GDP کشورها و حدود ۱۰ درصد اشتغال از بخش گردشگری تامین می‌شود.
سلطانی‌فر در همین رابطه به اقدامات دولت برای رونق گردشگری ورودی اشاره کرد و رویکردهای اتخاذ شده را موجب رشد ورود گردشگران خارجی دانست و گفت: در ۶ ماه اول سال ۹۳، ما رشد ۲۰۴درصدی را در زمینه ورود گردشگران خارجی در قالب تور داشته‌ایم؛ به طوری که تمام هتل‌های چهار و پنج ستاره شهرهای تاریخی و بزرگ مانند اصفهان و شیراز تا سال آینده پر شده است. وی درباره جاذبه‌هایی که گردشگران ورودی طبیعت‌گرد را به ایران می‌کشاند نیز اظهار کرد: در حال حاضر شمال کشور نیز برای اعراب کشورهای حوزه خلیج‌فارس بسیار جذاب شده است. علاوه‌بر این، بازدید از کویر و تورهای کویرگردی نیز یک ظرفیت تلقی می‌شود، چرا که گردشگران اروپایی بسیار علاقه‌مندند تا برای آشنایی با پدیده کویر و تماشای آن از نزدیک به ایران بیایند.

کمبود بودجه برای احیای بناها
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه به اماکن تاریخی و مشکلات این سازمان برای مرمت و بازسازی آنها اشاره و تصریح کرد: در زمینه احیا، مرمت و بازسازی اماکن تاریخی با کمبود منابع مالی مواجه هستیم. برای مرمت و بازسازی هر یک از ۳۱ هزار بنای تاریخی موجود میانگین پنج تا ۱۰ میلیارد تومان نیاز است که حدودا رقمی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان احتیاج است. سالانه در این بخش ما به بودجه‌ای بین ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم، درحالی‌که اعتبار ما اکنون حدود پنج درصد از این رقم است. به همین جهت با توجه به محدودیت بودجه، رویکرد ما استفاده از بخش خصوصی است. طی هفت‌، هشت ماه اخیر با جدیت به دنبال مشارکت با بخش خصوصی برای احیا، مرمت و راه‌اندازی بناهای تاریخی بوده‌ایم و این اماکن را ۱۰ تا ۱۵ ساله به بخش خصوصی اجاره می‌دهیم. سلطانی‌فر درباره تخریب بناهای تاریخی در کشور گفت: دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند. البته برخی مواقع آگاهانه یا ناآگاهانه اتفاقاتی می‌افتد که ممکن است به محوطه‌ها و سایت‌ها صدمه بزند. ما قانون محکمی داریم و دستگاه قضا نیز همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته است. با این حال برای حفظ اماکن تاریخی به عزم و اراده جدی نیاز است.

929626a9af3c2b16568afb036d3776e6 ساخت 30 هتل تا یازده سال آینده

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    واقع ساخت هتل لازمه؟؟ من فکر میکنم خیلی هتل در شرایظ فعلی داره خاک میخوره. ب خدا ک نیاز نیست. سعی کنن تجهیزات مکانهای تفریحی تاریخی رو بیشتر بکنن، تعداد پارکینگ ها رو بیشتر بکنن. ک مسافرا انقدر سرگردون نشن برا جای پارک

    ۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *