جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رییس سازمان میراث فرهنگی:سعدی اخلاق را برای جهان ارائه می کند

تاریخ بروزرسانی :
۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۲/۰۱-به گزارش ایرنا مسعود سلطانی فر شامگاه دوشنبه در آیین بزرگداشت سعدی درجوار آرامگاه این شاعر پرآوازه کشورمان در شیراز افزود: از دیرباز اخلاق با فرهنگ زندگی مردم پیوند عمیق دارد که سعدی یکی از موثرترین انسان در ایجاد پیوند اخلاق با فرهنگ مردم جهان است.

وی گفت: کلمه دنیادیده در فرهنگ و زبان فارسی به معنای فهم و حکمت است که همواره در طول تاریخ جهانگردی با افزایش علم، خرد و آگاهی همراه بوده و سعدی پیش قراول اندیشمندان جهان در سفر و جهانگردی است.

سلطانی فر اظهار داشت: سعدی همواره تمدن، فرهنگ و هنر و ادبیات را با موضوع سفرو جهانگردی پیوند زده است لذا سعدی یک شاعر دنیا دیده است که مسیر وی ارزش های تمدنی را برای مردم ما و سایر ملل به همراه دارد.

وی اضافه کرد: سعدی شاعر حکمت، سفر و صلح است که این شاعر نامی حکمت، آگاهی، اخلاق، شعر و بارورکردن فکر و اندیشه را با سفر پیوند زده است و لذا سعدی را یکی از نخستین شاعران جهانگردی باید دانست که با گردشگران پیوند عمیق ایجاد می کند.

او با بیان اینکه سعدی ترسیم گر فرهنگ و تجربه است ادامه داد: نام سعدی در فهرست جهانگردان تمدنی و فرهنگی جهان می درخشد که این افتخاری برای مردم ایران است.

سلطانی فر عنوان داشت: سعدی این شاعر پارسی گوی ایران نماد درونی از پیوند حکمت، شعر و سفر به مخاطبان خود می دهد که بی شک باید ایرانیان را در چهره مردان بزرگی مانند سعدی به عنوان آغازگر جهانگردی درجهان دانست.

معاون رییس جمهوری افزود: یکی از دلایل کمتر خلق شدن شاهکارهای ادبی و فرهنگی در تاریخ معاصر کشور، کاهش جابجایی، هجرت، سفر و جهانگردی فرهنگی و تمدنی اندیشمندان، شاعران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر است.

سلطانی گفت: سفر و جهانگردی، سعدی را به یک چهره برجسته ادبیات جهان تبدیل کرده است و سعدی دو اثر فاخر خود با عنوان های بوستان و گلستان را به دلیل برخورداری از تجربه ها و جهانگردی به این نام گذاشته است.

سلطانی فر بیان کرد: هنر و ادبیات مبتنی بر سفر، ایران را به سرزمین صلح و دوستی اقوام و فرهنگ ها بدل کرده است که این ادبیات قرن به قرن منتقل شده و به قلب مردم ایران و جهان راه یافته است.

وی اظهار داشت: بر این اساس اشعار و پندهای بزرگانی چون سعدی، مولوی، فردوسی و خواجوی حکمت ناب را وارد زندگی مردم کردند.

وی ادامه داد: زبان و ادبیات فارسی به عنوان میراث تمدنی کشور ما حاصل همراهی و همفکری همه اقوام بوده است و سعدی شاعر پر آوازه جهانی این زبان را با تجربه جهانگردی پیوند زده است.

*** فعالیت مجدد انجمن حامیان میراث فرهنگی

سلطانی فر ادامه داد: فعالیت انجمن حامیان میراث فرهنگی سال ها است که در کشور متوقف شده بود که طرح احیای دوباره این انجمن ها در کشور همزمان با بزرگداشت روز سعدی و در آیین ویژه ای در شیراز آغاز شد.

وی با بیان اینکه انجمن های میراث فرهنگی یکی از عرصه های مهم تجلی شعار امسال است، عنوان داشت: این طرح با هدف کمک، حمایت و همراهی مردم در عرصه های مختلف میراث فرهنگی در کشور اجرا خواهد شد.

او افزود: انجمن های میراث فرهنگی ظرفیت عظیمی برای حفظ میراث گرانبهای کشور است که در دوره جدید فعالیت مجدد خود را در سطح مختلف و تا سطح روستاها گسترده می کند.

آیین بزرگداشت روز سعدی با حضور مسوولان کشوری و استانی در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ کشور در شیراز برگزار شد.

1061 رییس سازمان میراث فرهنگی:سعدی اخلاق را برای جهان ارائه می کند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *