رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ فروردین ۱۳۹۳

ریچارد فرای دلشیفته ی تاریخ و فرهنگ ایران

اشتراک گذاری

۱۳۹۳/۰۱/۲۸ – تهران-ایرنا-«ریچارد فرای» ایران شناس آمریکایی از آن رو برای ایرانیان شناخته شده است که نیمی از عمر خویش را به تحقیق، نوشتن و تدریس در حوزه ی مطالعات ایران و ایران شناسی صرف کرد؛ مردی که نه فقط پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران بلکه شیفته و دلباخته ی آن بود.

فرای در بیان زندگی خود می گوید: «همان طور که ۹۹ درصد ژن های همه انسانها تقریباً یکسان هستند، مردم سراسر دنیا نیز آرزوها و امکانات یکسانی دارند و تفاوت آنها در اصل تفاوت های فرهنگی است»(۱)

ریچارد نلسون فرای (Richard Nelson Frye) اندیشمندی که تلاش کرد تاریخ ایران را به جهانیان عرضه کند در ۱۰ ژانویه ی ۱۹۲۰ میلادی (۱۲۹۹ خورشیدی) در خانواده یی سوئدی تبار در ایالت آلابامای آمریکا متولد شد. در نوجوانی با مطالعه ی داستان های تاریخی به شرق و تاریخ آن علاقه مند شد و به همین دلیل همزمان با تحصیل در رشته ی فلسفه در دانشگاه «ایلینوی» در رشته ی تاریخ نیز به تحصیل پرداخت و زبان عربی و ترکی و هنرهای اسلامی را آموخت. در آنجا با «آلبرت اومستد» از استادان برجسته ی تاریخ در آمریکا آشنا شد و مجذوب سخنان او درباره کشفیات جدید موسسه «شرق شناسی» آمریکا در «تخت جمشید» شد و مطالعات خود را در این زمینه دنبال کرد.

فرای از دانشگاه «هاروارد» در رشته ی خاور شناسی درجه ی دکترا گرفت. او رساله ی خود را در مورد «بخارا در قرون وسطی» نوشت. وی از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۰ عضو هیات علمی دانشگاه هاروارد بود و به عنوان استاد میهمان در کشورهای مختلف به تدریس پرداخت و از جمله از سال ۱۹۷۰ تا ۷۶ استاد میهمان دانشگاه شیراز بود. فرای بنیانگذار کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه های «کلمبیا» و هاروارد بود و نوشته های فراوانی درباره ی تاریخ ایران داشت.

علایق پژوهشی فرای علاوه بر مطالعات در زمینه ی تاریخ ایران به حوزه های روم شرقی، قفقاز و تاریخ عثمانی نیز تسری یافت. ایشان در هنر اسلامی، تصوف و باستان شناسی نیز صاحبنظر بود. وی زبان پارسی باستان، پارسی سده های میانه، فارسی امروزی، عربی و ترکی را مطالعه کرد و حتی برای شناخت زبان چینی نیز وقت صرف کرد.(۲)

تعداد آثار وی در حوزه ی نویسندگی، ترجمه و ویرایش ۱۶ کتاب است. از مهمترین آثار وی می توان از «ایران بزرگ» نام برد که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. «پرشیا» در سال ۱۹۶۹، «متدولوژی جدید در ایران شناسی» به زبان آلمانی در سال ۱۹۷۴، «دوران طلایی ایران: اعراب در شرق» در سال ۱۹۸۸ شماری از آثار وی درباره ی ایران و ایران شناسی است.

***فرای و ایران

فرای علاوه بر تالیف آثار برجسته ی تاریخی و بنیان گذاری کرسی های مطالعاتی در دانشگاه های مطرح آمریکایی، یک نقطه ی تمایز با دیگر تاریخ شناسان و محققان حوزه ی ایران شناسی داشت که به او شخصیتی متمایز و خاصی می داد و آن چیزی نبود جز تعلق خاطر به ایران، هویت ، فرهنگ و زبان ایرانی. به عبارتی دیگر او نه فقط یک پژوهشگر درباره ی تاریخ و فرهنگ ایران بود بلکه خود شیفته و علاقه مند به درون مایه های آن بود.

این ایران شناس پُرکار درباره ی دوره های گوناگون تاریخ ایران از جمله تاریخ هخامنشیان، پارتیان٬ ساسانیان، سامانیان و تیموریان کتاب و مقاله دارد. وی همچنین در ادیان ایرانی (میترایی٬ زروانی٬ زردشتی، مانوی و مزدکی) تحقیق کرده و نقدهایی نوشته است. او در پژوهش های خود به انواع منابع تاریخی ایران٬ از سنگ نوشته ها و سکه ها گرفته تا متون اوستایی و پهلوی٬ توجه داشته است.(۳)

فرای گذشته ی ماوراء النهر را بیشتر از هر کس دیگر می شناخت و در منطقه از اعتبار و وجهه ی علمی بالایی برخوردار بود. فعالیت ها و آموزش های فرای که بر بنیان های فرهنگی ایرانی در آسیای میانه تاکید می کرد می توان از مهم ترین عواملی دانست که ساکنان این مناطق را با ریشه های فرهنگی ایرانی خود پیوند داد.(۴)

وی در کتب و مقالات پر شمار درباره ی سهم ایرانیان در تاریخ آسیای مرکزی فراوان قلم زده، تا آنجا که می توان گفت دست نوشته های او در باب تاریخ ایران بیشتر معطوف و متمایل به صفحات شرقی فلات ایران تا حدود دشتهای مرغزاری(سبزه زار) ایران نشین آسیای داخلی می شد.(۵)

فرای در مقاله ی «فر کیانی در ایران باستان» به اعتقاد ریشه دار شاهان ایران باستان به حمایت ایزدی و تایید الهی، اشاره می کند و در مقاله ی کوتاهی که در آن با استناد بر نقاشی «جیمز موریه» از ویرانه یی را که پنداشته می شد آتشکده ی «بیشابور» بوده است، اثبات کرد این بنا دارای سقف بوده و آتشکده یی روباز نبوده است. در این نقاشی در بالای دیوارهای بنا پنجره هایی وجود داشت که اکنون، باقی نمانده است. وی با بررسی تلاش های پیشین برای خواندن «کتیبه گور کوروش»، اثبات کرد که این متنی است به زبان پارسی باستان و خط آرامی که به فرمان یکی از آخرین پادشاهان هخامنشی تهیه شده است.

فرای ورود اسلام به ایران را بزرگترین و مهم ترین حادثه سراسر تاریخ دانسته است. همچنین معتقد است ورود اسلام به ایران بزرگترین دوران دگرگونی در تاریخ ایران و گسترش اسلام است. وی در کتاب عصر زرین فرهنگ می آورد: «عصر زرین فرهنگ ایران از ورود اسلام به ایران تا پیش از سده های ششم و هفتم هجری می باشد که با تاخت و تاز مغولان تباه شد».(۶)

فرای نگاه ویژه ای به فرهنگ ایرانی دارد. او در عین حال که دوران باستان را ستایش می کند، به دوره بعد از اسلام که می رسد تاکید دارد، ایرانیت در اندیشه و فهم اسلامی حل می شود. وی معتقد است علت اصلی پیشرفت و تمدن اسلامی، مسلمان شدن ایرانی هاست و مظهرش را در قرن های چهارم و پنجم هجری می توان مشاهده کرد. در واقع تاکید اصلی فرای بر قدرت فرهنگی ایرانی است که در دوره اسلامی تحت تاثیر اندیشه اسلامی قرار می گیرد.(۷) وی در قیاس بین اسلام و غرب می گوید:«تاثیر اسلام در تاریخ ایران بسی ژرف تر از صنعتی شدن و نفوذ غرب است».

*** از جایزه دکتر افشار تا جشنواره ی خوارزمی

در ۲۸آذر۱۳۸۲ خورشیدی آیین گرامیداشتی به مناسبت پنج دهه خدمات خستگی ناپذیر پروفسور فرای برجسته ترین ایران شناس جهان به همت «جامعه بین المللی فرهنگ ایرانی» و «انستیتوی آمریکایی مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا» برگزار شد. وی در سال۱۳۸۳، سیزدهمین جایزه ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار یزدی، را دریافت کرد.(۸)

شادروان دهخدا به سبب علاقمندی وی (فرای) به امر ایرانی شناسی، او را «ایران دوست» می نامید و فرای در امضای خود این لقب را افزود. نلسون فرای از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ عضو افتخاری سازمان «پرشین گلف آنلاین» بود و همواره با ارسال نامه به تحریف کنندگان از نام خلیج فارس دفاع کرد. در نوزدهمین جشنواره ی بین المللی خوارزمی در سال ۱۳۸۴ از وی به عنوان میهمان افتخاری جشنواره و به پاس تلاش های وی در شناساندن هر چه بیشتر قلمرو فرهنگی و تاریخی ایران و ایرانیان تقدیر شد.(۹)

در نهایت این ایران شناس برجسته در روز پنجشنبه ۲۷ مارس ۲۰۱۴ (هفتم فروردین ۱۳۹۳) در ۹۴ سالگی در شهر «بوستون» آمریکا درگذشت. ریچارد نلسون فرای در وصیتنامه ی خود خواسته تا پس از مرگش در اصفهان و در کنار رودخانه ی «زاینده رود» نزدیک آرامگاه پروفسور «آرتور پوپ» شرق شناس نامی به خاک سپرده شود.

همسر فرای که ایرانی است به تازگی اعلام کرده در صورت ممکن نشدن دفن پیکر فرای در اصفهان، می توان وی را در نارنجستان قوام در شیراز دفن کرد.

*گروه پژوهش های خبری

پژوهش**م.س**۲۰۵۴

**پی نوشتها:

۱-فرای،کرم رضایی پریسا،در بیان زندگی خود،فصلنامه بخارا،خرداد۱۳۸۳،شماره ۳۶،ص۱۲۵

۲- اسلامی حامد، از شیفتگی به فرهنگ ایران تا تجلیل از ایران،هفته نامه پنجره،شماره ۱۹۰

۳-گرامیداشت پروفسور ریچارد نلسون فرای، نامه فرهنگستان،آذر۱۳۸۳،شماره ۲۴، ص۲۰۵

۴- نوری بر زاویه تاریک، پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

۵-برجیان حبیب، ایران شناسی در غرب، نشریه ایران شناسی، سال یازدهم،زمستان ۱۳۷۸، شماره۴۴.ص۹۱۱

۶-فرای ریچارد، مسعود رجب نیا،عصر زرین فرهنگ ایران،انتشارات سروش،ص۲۰

۷- گفت و گوی دکتر محمد مهدی اسلامی با هفته نامه پنجره،شماره ۱۹۰.ص۶۷-۶۶

۸- گرامیداشت پروفسور ریچارد نلسون فرای، نامه فرهنگستان، آذر۱۳۸۳، شماره۲۴، ص۲۰۵

۹-سایت انجمن ایرانی تاریخ

81126336-5630752 ریچارد فرای دلشیفته ی تاریخ و فرهنگ ایران

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    خارجیا بهتر از خود ما ایرانو درک میکننو ازش اطلاعات دارن…متاسفانه اطلاعات کلی ما از تاریخمون تقریبا صفره

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *