رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ تیر ۱۳۹۳

رونق دوباره گردشگری خارجی بعد ا ز رکود چندساله

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۴/۲۴ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از جام جم، معاون سازمان گردشگری کشور با اشاره به افزایش ۲۱۵ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور تا نیمه خرداد امسال گفت: طی سه ماهه اول سال ۹۲ فقط ۱۰ هزار گردشگر خارجی وارد ایران شده بودند درحالی که این رقم تا نیمه اول خرداد امسال با ۲۱۵ درصد افزایش به ۳۰ هزار گردشگر خارجی رسیده است.

به گزارش جام جم، مرتضی رحمانی موحد در نشست خبری روز گذشته خود در جمع خبرنگاران، افزایش قابل توجه ورود گردشگران خارجی به ایران را گام بلندی برای خارج شدن صنعت گردشگری کشور از رکود ایجاد شده در سال های اخیر دانست و از برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدتی به منظور ایجاد جذابیت های بیشتر با هدف تشویق گردشگران خارجی برای سفر به ایران خبر داد.

بررسی تسهیلات حمایتی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ساخت هتل ها و مراکز اقامتی، واگذاری کارت شتاب به گردشگران خارجی، رفع برخی محدودیت برای انتقال بار گردشگران خارجی هنگام بازگشت به کشورشان، ارائه تسهیلات تشویقی به تورهای فعال در جذب گردشگر، تقویت گردشگری سلامت و شناساندن جاذبه های جدید گردشگری در استان ها از برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت برای بهبود زیرساخت های گردشگری خارجی است.

وی در پاسخ به این که آیا سازمان گردشگری آماری از میزان درآمد ناشی از ورود گردشگران خارجی به ایران در اختیار دارد؟ گفت: متاسفانه به دلیل نبود نظام جامع آماری در این زمینه امکان ثبت آمار از درآمدهایی که از طریق ورود گردشگران خارجی نصیب کشورمان می شود وجود ندارد، اما همین که این گردشگران پس از ورود به کشور برای اقامت خود در هتل، بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری، استفاده از تسهیلات حمل و نقل، صرف غذا و خرید سوغات و صنایع دستی هزینه می کنند، در واقع پول وارد چرخه اقتصاد گردشگری کشور می شود.

پس از اتفاق امیدوارکننده ای که در پی ورود گردشگران خارجی از نوروز ۹۳ و به دنبال آن طی سه ماهه اول امسال به کشور رخ داد، با آغاز فصل تابستان موج دوم ورود گردشگران خارجی به ایران کلید خورده است که مسئولان سازمان گردشگری پیش بینی می کنند این موج تا نیمه اول آذر ادامه داشته باشد.

معاون سازمان گردشگری با تاکید بر این که باید شرایط و تسهیلات رفاهی را با هدف ایجاد جذابیت برای ورود گردشگر خارجی به ایران فراهم کرد، توضیح داد: هم اکنون گردشگران خارجی با اهداف مختلفی مانند زیارت، سیاحت و بهداشت و سلامت وارد کشور می شوند که عمده این سفرها فقط در نیمه اول سال متمرکز شده و در نیمه دوم عملا سفرهای خارجی از رونق می افتد درحالی که باید تلاش کنیم با برنامه ریزی مناسب زمان سفر برای ورود گردشگران خارجی به ایران در تمام طول سال توزیع شود.

رحمانی موحد تاکید کرد: ایران کشور چهار فصل با جذابیت های آب و هوایی خاص خود است که باید از این موقعیت پیش آمده به نفع صنعت گردشگری کشور استفاده کرد.

معاون سازمان گردشگری کشور با یادآوری مشکلی که امسال در پی رونق گرفتن ورود گردشگران خارجی به ایران و به دلیل فراهم نبودن برخی زیرساخت ها در این زمینه اتفاق افتاد، افزود: رشد ۲۱۵ درصدی ورود گردشگر خارجی به ایران طی سه ماهه اول امسال باعث شد که طی نیمه اول سال فصل ورود گردشگر خارجی به کشور رونق چشمگیری پیدا کند از طرفی همزمان شدن برگزاری برخی نمایشگاه ها و همایش ها در این چند ماه موجب شد تا ظرفیت هتل ها و مراکز اقامتی در شهرهای گردشگرپذیر کاملا تکمیل شود که این موضوع باعث بروز برخی مشکلات شد.

رحمانی موحد به هماهنگی های انجام شده با مسئولان دولتی برای پیشگیری از وقوع مجدد چنین مشکلاتی اشاره کرد و گفت: برای این که دیگر شاهد تکرار چنین مشکلاتی نباشیم در سطح دولت مکاتباتی انجام داده ایم که براساس آن از مسئولان خواسته شده در انتخاب زمان مناسب برای برپایی نمایشگاه ها و همایش های داخلی حتما بحث گردشگری خارجی را نیز مد نظر قرار دهند تا همزمانی برگزاری این مناسبت ها با ورود گردشگران باعث کمبود مراکز اقامتی و بلاتکلیف شدن گردشگران ورودی به کشور به دلیل بی جا و مکان ماندن شان نشود.

کارت شتاب برای گردشگران خارجی

برای این که گردشگران خارجی بتوانند به محض ورود به ایران برای تامین نیازهای خود براحتی پول خرج کنند، مسئولان سازمان گردشگری صدور کارت شتاب برای گردشگران خارجی را در دستور کار دارند.

رحمانی موحد با بیان این که هم اکنون مقدمات صدور کارت های شتاب به شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی سپرده شده و این مجموعه در حال فراهم کردن ساز و کار اجرایی آن است، توضیح داد: با صدور کارت شتاب این امکان برای گردشگران خارجی فراهم خواهد شد تا در همان فرودگاه امام(ره) بتوانند با تبدیل پول خود از طریق کارت شتاب معادل مبلغ مورد نظرشان به پول ایرانی اعتبار ریالی خریداری کرده و در ازای دریافت خدمات مورد نظرشان براحتی و بدون محدودیت پول خرج کنند.

تسهیلات تشویقی برای تورهای فعال

مسئولان سازمان گردشگری معتقدند هرچند فضای سیاسی حاکم بر عرصه بین المللی و شرایط ناامنی کشورهای همسایه، شرایط را به نفع ایران برای ورود گردشگران خارجی به کشور مساعد کرده است، اما در این میان عملکرد تورهای گردشگری در جذب گردشگران خارجی برای سفر به ایران را نمی توان نادیده گرفت. رحمانی موحد معتقد است که حالا با آغاز موج دوم ورود گردشگران خارجی به ایران، شرایطی فراهم شده تا تورهای گردشگری بتوانند خودی نشان دهند.

وی از گردانندگان این تورها می خواهد به هنگام جذب گردشگر خارجی تلاش کنند مقاصد جدید گردشگری را به آنها معرفی کنند. امکان حضور تورهای گردشگری موفق و فعال در عرصه نمایشگاه های بین المللی گردشگری و حمایت مالی از این تورها از دیگر تسهیلات حمایتی از تورهای گردشگری خواهد بود که در جذب گردشگر خارجی موفق عمل کنند.

بسته خالی سفرهای تابستانی ایرانی ها

رونق گرفتن گردشگری خارجی آن قدر مسئولان سازمان گردشگری را سر ذوق آورده که به نظر می رسد آنها فراموش کرده اند اولین ماه تابستان در حال سپری شدن است و سفرهای داخلی مردم بتدریج آغاز شده، اما هنوز سازمان گردشگری از برنامه ها و تسهیلات رفاهی که امسال قرار است برای بهبود شرایط سفر مردم در نظر گرفته شود، سخنی به میان نیاورده است.

معاون سازمان گردشگری در پاسخ به این پرسش صرفا به بیان این نکته که جلساتی با اعضای ستاد سفرهای کشور برگزار و آیین نامه سفرهای تابستانی نوشته و به مراکز گردشگری استان ها ابلاغ شده است، بسنده کرد و ارائه توضیحات بیشتر در این باره را به زمان دیگری موکول کرد.

معاون گردشگری کشور از مردم خواست تابستان امسال مانند نوروز، سفرهای خود را به روزهای آخر موکول نکنند تا با حجم زیادی از مسافر در مسیرها مواجه نباشیم.

139303101509101452876264 رونق دوباره گردشگری خارجی بعد ا ز رکود چندساله

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *