جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای کمارج مرکزی

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ بهمن ۱۳۹۴

کمارج دهستانی قدیمی در حدود ۳۰ کیلومتری شهرستان کازرون است وقدمت آن به هزاران سال پیش بر میگردد و یکی از قدیمی ترین روستاها در شهرستان کازرون است.
این دهستان با مرکزیت کمارج

دارای ۱۲ روستا از قبیل دهله بی بی مهلت مشایخ نوحی دهکهنه بناف و… میباشد.

در روستای کمارج حدود ۷۰۰ خانوار و۱۵۰۰ نفر زندگی میکنند که شغل اکثر آنها کشاورزی است.

قدمت روستای کمارج از همه روستاهای توابع آن بیشتر است.بطور مثال روستای دهکهنه که کل قدمت آن به ۱۵۰ سال میرسد روستایی برگرفته از مرکز دهستان کمارج است .

در روستای کمارج معادن فراوان نمک و گچ وجود داردبطوری که در چند دهه پیش شغل اکثر مردم کمارج فروش نمک به شهرستانهای دیگر بوده است.

لغتنامه دهخدا در مورد کمارج چنین مینویسد:

کمارج . [ ک َ رَ] (اخ ) شهرکی است از بشاور به ناحیت پارس خرم و آبادان . (از حدود العالم چ دانشگاه ص ۱۳۴). خشت و کمارج دو شهرک اند در میان قهستان گرم سیر به غایت و درختان خرما بسیار باشد اما هیچ میوه ٔ دیگر نباشد و آب روان دارد اما گرم و ناخوش باشد و غله ٔ آنجا بعضی بخس است و بعضی باریاب و مردم آنجا بیشترین سلاح ور و… باشند. (فارسنامه ابن البلخی ص ۱۴۳). خشت و کمارج دو شهرند در میان کوهستان گرمسیر است و آب روان دارند و جزدرخت خرما هیچ میوه ٔ دیگر نبود غله اش هم دیمی و هم آبی باشد و مردم آنجا سلاح ورز باشند و… (نزهة القلوب چ لیدن ص ۱۲۸). یکی از دهستانهای سه گانه ٔ بخش خشت از شهرستان کازرون و حدود و مشخصات آن به قرار ذیل است : از شمال به تنگ معروف ترکان و کتل کمارج ، از مغرب به کتل رودک و رودخانه ٔ شاپور، از مشرق به ارتفاعات سربالشت و کوه پوسگان و از جنوب به دهستان حومه ٔ خشت محدود است . این دهستان در جنوب شرقی بخش واقع و جلگه و دامنه است و هوایی گرم دارد. آب مشروب و زراعتی آن از رودخانه ٔ شاپور و چشمه و قنات تأمین می شود. این دهستان از ۸ آبادی تشکیل شده است و سکنه ٔ آن در حدود ۲۶۰۰ نفر و قرای مهم آن عبارت است از: ده کهنه ، الیف ، بناف ، رودک ، کمارج که مرکز دهستان است . در قسمتهای خاوری دهستان و باختر آن طوایف مختلف از ایل قشقایی قشلاق می کنند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۷).

nvlxrcrb947osg1mws4j روستای کمارج مرکزی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 3.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد