رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ شهریور ۱۳۹۵

روستای یاره گله

لینک این مطلب کپی شد!

امامزاده هادی
بقعه این امامزاده در میان روستای یاره گله از دهستان آب باریک بخش مرکزی سنقر و به فاصله ۱۷ کیلومتری آن در سمت راست جاده اصلی سنقر به باوله پس از روستای کوچکینه واقع شده است.
بقعه این امامزاده در سینه تپه و در مکان بلندی قرار گرفته که تا ایوان ورودی امامزاده ۲۵ پله را باید طی کرد.بقای قدیمی بقعه در حدود ۸۰ متر مربع بوده که هم اکنون در سال ۱۳۸۸ هجری شمسی مورد بازسازی قرار گرفته و به صورت مربع مستطیل حدود ۵۰۰ متر زیر بنا را به خود اختصاص داده است.
بقعه جدید امامزاده هادی دارای رواق،ضریح،گنبد،ایوان و حیاط است.
الف) در وسط بقعه ضریحی مشبک از جنس فلز آب طلا کاری به طول ۵/۲ متر و عرض ۵/۱ متر و ارتفاع ۵/۲ متر بر روی مرقد نصب شده است.
ضریح امامزاده هادی که از نوادگان حضرت موسی الکاظم (ع) است به سفارش اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه و نظارت اوقاف و امور خیریه سنقر و همکاری هیأت امناء بقعه و امام جمعه وقت،حاج آقای براری و نذورات مردم مردم در سال ۱۳۸۸ ساخته و نصب گردیده است.
ب) چهار طرف ضریح رواق است ، کف بقعه و ازاره آن تا میزان ۱ متر و ۲۰ سانت از سنگ گرانیت تزئین یافته است . و بقعه بدنه تا زیر سقف و همچنین زیر گنبد با آئینه کاری مزیّن گردیده است.و بقعه از چهار طرف دارای روشنایی و نورگیر است و ۱۲ پنجره در بقعه تعبیه شده است.
ج) ایوان و درب ورودی بقعه از جانب شمال باز می شود، و از دو جانب شرقی و غربی ایوان راه ورود و خروج دارد.درب بقعه دو لنگه به عرض ۲ متر و ارتفاع ۳ متر از جنس آهن است.و ایوان بقعه حدود ۶ متر است.
نسب امامزاده هادی:
نسب امامزاده همانگونه که در روی ضریح مطهر مرقوم و به صورت برجسته منقوش گردیده است وی از نوادگان حضرت امام موسی الکاظم (ع) می باشد و در بین مردم نیز چنین مشهور است، و «پژوهشکده انساب سادات » صاحب این بقعه را موسوی معرفی کرده است، ولیکن نویسنده « دائره المعارف بقاع متبرکه » شخصیت مدفون در این بقعه را به جای موسوی ، حسنی دانسته است.

103937 روستای یاره گله

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *