رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ فروردین ۱۳۹۹

روستای نوجه ده نمین

لینک این مطلب کپی شد!

به دلیل اینکه روستای نوجه ده در یک مکان استراتژیکی از لحاظ راههای ارتباطی قرار گرفته است از این روستا بعنوان گذرگاه و دروازه ویلکیج و نمین یاد می شود به همین دلیل در این منطقه تعداد راههای قدیمی و همچنین به موازات آن تعداد پل های قدیمی به تکثر دیده می شود، از این نظر روستای نوجه ده جایگاه ویژه ای در تاریخ و فرهنگ جغرافیایی منطقه ویلکیج داشته است .

روستای نوجه ده در ۱۴کیلومتری شمال شرق اردبیل در دهستان دولت آباد از بخش مرکزی شهرستان نمین واقع شده است از لحاظ موقعیت نسبی این روستا از شمال به محور ارتباطی اردبیل _ آستارا (بزرگراه شهید دادمان) ، از غرب به روستای ساقصلو، از شرق به روستای کنارق و از جنوب نیز به رودخانه قره سو محدود می گردد .موقعیت طبیعی روستای نوجه ده ، دشتی با اقلیم سرد و نیمه مرطوب ، رودخانه قره سو که یکی از سرشاخه های مهم ارس است وجود دارد در بیان پیشینه تاریخی روستای نوجه ده این روستا پیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد و نوجه ده به معنی نوجه یعنی تازه و ده یعنی آبادی می باشد و بنابراین نوجه ده یعنی آبادی تازه است .

2868 روستای نوجه ده نمین

نکته قابل ذکر درباره نام روستا این است که در قدیم این آبادی را با نام ترکی نوودی می شناختند و هم اکنون هم مردم محلی با این نام شناخت و غرابت دارند ولی در کتب و اسناد این آبادی را با نام فارسی نوجه ده ذکر می نمایند .آب کشاورزی روستای نوجه ده از طریق یک حلقه چاه نیمه عمیق تامین می گرددبدین صورت که از چاه آب شرب مصرفی به صورت ذخیره در منبع آب داخل روستا با لوله کشی به منازل انتقال می یابد که از لحاظ کیفیت آب نیز بر اساس اطلاعات محلی ، آب شرب با کیفیت مناسب می باشد آب مورد نیاز کشاورزی روستا نیز با توجه به عبور رودخانه قره سو از جنوب روستا ، از رودخانه تامین می گردد و اکثرا نیز آب برای کشاورزی بصورت سنتی می باشد.

فعالیتهای اقتصادی روستای نوجه ده به ترتیب شامل کشاورزی ، خدمات ، وصنعت می باشد بطوری که از مجموع ۱۲۶ خانوار معادل ۵۸درصد در بخش کشاورزی ۳۶ خانوار معادل ۲۹ درصد در بخش خدمات و ۱۹ خانوار معادل ۱۲درصد نیز در بخش صنعت مشغول به فعالیت می باشند. از عمده ترین محصولات زراعی روستا به ترتیب اهمیت شامل گندم ، جو ، سیب زمینی ، یونجه و شبدر را می توان نام برد .

براساس مطالعات بافت و بنای باارزش تاریخی در روستا یک اثر بنام پل تاریخی نوجه ده در سمت جنوب روستا می باشد که قدمت آن ۱۵۰ سال است و مهندسان ارمنی طرح ریزی کرده اند.. در ۳ کیلومتری این روستا شهرک بزگ صنعتی اردبیل قرار داردودر این شهرک بزرگترین کارخانه ها قرار دارند از جمله کارخانه ذوب آهن اردبیل و کارخانه بسیار بزرگ نساجی که یکی از بزرگترین کار خانه های خاورمیانه محسوب می شود.

 روستای نوجه ده نمین

           
 

نظر کاربران :

  • حسن فکری نوجه ده

    عزیز جان اون نوجه ده سادات که شما میگی سمت بستان آباد هست ولی این نوجه ده که اینجا قید شده واقع در استان اردبیل حد فاصل اردبیل و نمین قرار دارد و در کنار بزرگراه شهید دادمان که راه مواصلاتی بین اردبیل و آستارا هست واقع شده تصویر اولی مربوط به همین روستا میباشد

    ۱۱ مهر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • همشهری

    با سلام تصویر دومی مربوط به روستای نوجه ده نمین نمی باشد.

    ۸ اسفند, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما تصویر اصلاح شد .

      ۲۸ فروردین, ۱۳۹۹
  • کرم زاده

    سلام
    نوجه ده مورد نظر به نظر می رسد بر اساس تصویر دومی همان نوجه ده السادات قدیم است؟ احتمالا سال های ۵۸-۵۷یک مدرسه کوچکی داشت که معلم و مدیری داشت بنام مرحوم حسین پررنگ. برای دیدنش آمدم ولی به دلیل بارش برف شدیدو مسدود شدن محدوده پلی که تصویرش دیده می شود مجبور شدن چند ورزی بمانم. در خانه یکی از عزیزان هم عروسی بودو صاحب خانه خیلی ما دونفررا موردمحبت و تکریم قرار داد. هرگز فراموش نمی کنم.یک موتور برق دستی هم برای روشنایی محل عروسی استفاده کردند فکرکنم مال کدخدا بود.پسرکدخدا راهنمایی خوانده بوددرشهر.عروسی هم دراتاق بزرگی درطبقه دوم بود، شام که پلو با خروشت بود و میزبانان با سینی های مسی بزرگ و چاناق های بزرگ ، دوره می گشتندو اصرار به خوردن می کردند.
    درصورتی که من نام روستا را اشتباه گرفته ام ، لطفا برام بنویسید

    ۱۶ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *