رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ مهر ۱۳۹۵

روستای فارسیان قانچی

لینک این مطلب کپی شد!

موقعیت و تاریخچه
روستای فارسیان قانچی از توابع بخش چشمه ساران شهرستان آزاد شهر با مختصات جغرافیایی ۵۵ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی ۳۶ درجه و ۵۷ دقیقه عرض شمالی، در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی آزادشهر و ۹۰ کیلومتری شهر گرگان واقع شده است.این روستای کوهستانی، در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و از شمال شرقی به کوه اینجهسو، از شمال غربی به کوه علی کمری و از جنوب شرقی به دره خوجهقر محدود میشود. رودخانه تیلآباد از جنوب روستا میگذرد.روستای فارسیان، تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل دارد. میانگین بارندگی سالانه آن ۴۸۴ میلیمتر گزارش شده است.با توجه به فقدان آثار و بناهای تاریخی، این روستا قدمت چندانی ندارد، اما شرایط آب و هوایی و موقعیت طبیعی مناسب، مراتع، جنگلها و ارتفاعات پیرامون آن تأثیر فراوانی در شکلگیری و استقرار این روستا داشته است.مردم روستای فارسیان قانچی به زبان ترکی سخن میگویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

جاذبه های گردشگری

چشم انداز ارتفاعات کوه علی کمری و اینجه سو با پوشش جنگلی انبوه، مراتع سرسبز مملو از انواع گلهای رنگارنگ، گستره گیاهان مرتعی و دارویی و نوای دلنشین جریان آب رودخانه تیلآباد همراه با زیبایی مناظر اطراف، به خصوص در سه فصل اول سال، هر بینندهای را مجذوب و مسحور میسازد.
پارک جنگلی فارسیان قانچی از دیگر جاذبه های طبیعی این روستا است؛ این پارک زیبا در تمام طول سال با انواع درختان پهن برگ و سوزنی برگ، چشم انداز بسیار زیبایی را پدید میآورد.

مراسم

مردم روستای فارسیان قانچی اعیاد ملی و مذهبی نوروز، قربان و فطر را به جشن و سرور و ایام محرم و وفات ائمه را به سوگواری میپردازند. در آستانه سال نو به پیشواز عید نوروز میروند و مراسم چهارشنبه سوری، سیزده بدر و شب یلدا را نیز به جا میآورند. در مراسم عروسی و جشنهای خانوادگی با انواع آوازها و موسیقی محلی (ترکی) سرگرم میشوند.

پوشاک

پوشاک غالب مردم روستا، تا حدودی شبیه به پوشش مردمان شهرهای کوچک است. ولی در مراسم خاص، از لباس محلی استفاده میکنند.

غذاهای محلی

انواع آشها و غذاهای گوشتی مانند کباب و انواع خورشتها در روستا تهیه میشود. استفاده از برنج نیز همراه با خورشتها و کبابها رایج است. انواع لبنیات از قبیل شیر، پنیر، ماست و کره به وفور در روستا یافت میشود و مکمل غذایی روستاییان است

528150_954 روستای فارسیان قانچی

65708557222696593099 روستای فارسیان قانچی

titreazad94-1_5 روستای فارسیان قانچی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *