رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای سوسرا

تاریخ بروزرسانی :
۸ مهر ۱۳۹۵

تاریخچه سوسرا :
روستای سوسرا در گذشته های دور ، در ۲ کیلومتری شمال شرقی روستای فعلی در محلی بنام (یرتا) واقع بوده است و دو روستا بنامهای سوسرای علیا و سوسرای سفلی را شامل می شده است . اهالی این دو روستا روابط خصمانه ای با هم داشتند و رفته رفته دعواها و نزاعها در بین آنها شدیدتر شده و به موجب آن آتش سوزی بزرگی به راه افتاد و افرادیکه از این آتش سوزی جان سالم بدر بردند پراکنده شدند و عده ای به (دارکلاته) روستایی نزدیک علی آباد کتول مهاجرت کردند و افراد باقیمانده نیز به محل فعلی که قبلا توت باغ نام داشت تغییر مکان دادند و محل خود را سوسرا نامیدند . ساکنین اولیه سوسرا دو طایفه بزرگ نادری و بهزادی نام داشتند . در زمان های بسیار دور هنگامیکه به روستای سوسرا مامورینی جهت صدور شناسنامه آمده بودند ، عده ای که در سوسرای فعلی بودند خود را سوسرایی نامیدند و عده ای هم خود را به جهت پیوند با سرگذشت خود فامیل سوخته سرایی را برای خود برگزیدند . از آن زمان به بعد سوسرا بصورت خان که زیر نظر شیر آباد کنونی (روستایی در خان ببین) و رامیان بود اداره می شد. حتی در کتابهایی که در تاریخ قومیتهای مختلف کتول وجود دارد قدمت سوسرا به دوران حکومت هیرکانیان که در قسمت طبرستان حکومت می کردند همراه با چند روستای دیگر آمده است .

در حال حاضر نام روستا سوسرا است که از دو کلمه (سو) به معنی آب که یک کلمه ترکی است و (سرا) که به معنی خانه و یک کلمه فارسی است گرفته شده است و در واقع سوسرا به معنی خانه آب است که به دلیل وجود رودخانه نسبتاً پرآب و چشمه هایی که آب آشامیدنی این منطقه را فراهم می کند مناسب این روستا است . رودخانه ای که در کنار سوسرا است باعث رونق و آبادانی روستا شده است و می تواند یکی از عوامل تاثیر گزار ایجاد این روستا در یک منطقه فرعی باشد .
موقعیت جغرافیایی :

روستای سوسرا دارای عرض جغرافیایی ۳ و ۳۷ و طول جغرافیایی ۱۸ و ۵۵ است از شمال به کوه نیشاء با ارتفاع ۱۵۶۵ و از جنوب به جنگلهای توسکا دره ختم می شود . سوسرا در کنار یک رودخانه واقع شده است که به رودخانه خرمارود سرازیر می شود و این رودخانه پس از طی مسافت طولانی به گرگان رود و سرانجام به دریای خزر می ریزد.

سوسرا در شمال شرقی استان گلستان واقع شده است و از نظر تقسیمات کشوری یکی از روستاهای بخش چشمه ساران است که مرکز این بخش شهر نوده خاندوز است . این بخش جز شهرستان آزادشهر می باشد.

روستای سوسرا در کنار پادگان آموزشی که پادگان نوده نیز نامیده می شود واقع شده است و به همین دلیل ممکن است افراد زیادی در ایران نام سوسرا را شنیده باشند .

شکل ظاهری :

شکل روستای سوسرا با توجه به عکسی که مشاهده می کنید تقریبا مثلث است که در سالهای اخیر این شکل ظاهری به شکل مثلثی که گوشه های آن امتداد پیدا کرده است در آمده است .

آب و هوا‌ :

آب و هوای سوسرا معمولاً معتدل است و می توان گفت جز مناطقی با هوای معتدل و مرطوب استان گلستان محسوب می شود . تابستان های گرم که در ماه مرداد به اوج خود می رسد و همچنین زمستان های نسبتاً سرد که در سالهای اخیر به گرمای تابستان و سرمای زمستان افزوده شده است و گرمای هوا در مرداد ۱۳۸۷ در ساعات بین ۱۳ تا ۱۵ تقریباً ۴۴ درجه سانتیگراد اندازه گیری شده است و همچنین سرمای هوا در زمستان ۱۳۸۶ به گفته بزرگترها سرد ترین سالی که تجربه کرده اند بوده است . و این تغییرات دما احتمالاً نتیجه گرم شدن زمین است .

روستای سوسرا از نظر وزش باد در منطقه ای بادگیر قرار گرفته است که این باد ها در پاییز به اوج می رسند. این بادها که گرم هستند باعث مشکلات زیادی برای مردم می شوند و مردم باران را نسبت به این بادهای آزاردهنده ترجیح می دهند .

بیشترین باران در این روستا در فصل بهار و کمترین آن در تابستان می بارد و با توجه به خشکسالی های اخیر این توازن تغییر محسوسی داشته است . در اواخر تابستان نیز باران های سیل آسای زیادی می بارد که با توجه به اینکه روستا دارای شیب ملایمی است از خطر سیل مصون می ماند و این یکی از عنایات خداوند به مردم می باشد اما نکته منفی این سیل ها زمین های کشاورزی مردم در منطقه ای بنام (چیله) است که در کنار رودخانه خرمارود واقع شده است و در سالهای اخیر باعث نابودی محصولات و حتی بعضی از زمینهای کشاورزی در این منطقه شده است .

اقتصاد :

شغل اصلی مردم سوسرا کشاورزی است و از محصولات کشاورزی که در این روستا کشت شده است می توان به گندم ، جو ، برنج ، کدو و صیفی جات را نام برد . از جمله مشاغل دیگر موجود در این روستا می توان به کارهای اداری و فرهنگی اشاره کرد و همچنین یکی از مشاغل سخت که افراد زیادی مشغول به آن هستند یعنی کار در معدن اشاره کرد . این افراد در مجموعه معادن استخراج زغال سنگ که به معادن قشلاق معروف است اشتغال دارند و از دیگر شغل های موجود می توان کار با وسایل حمل و نقل سنگین و سبک را نام برد و همچنین استخدام در مراکز ارتش و نیروهای مسلح که با توجه به نبود شغل مناسب در این منطقه جوانان به استخدام در این مراکز روی آورده اند . با توجه به این مطالب ۹۰% مردم سوسرا از وضعیت معیشت و اقتصاد خوبی برخورداند .

راهها و ارتباطات :

نزدیکترین شهر به سوسرا نوده خاندوز است که جدیداً شهر شده است و همچنین نزدیکترین شهرستان آزادشهر است که مردم تمام احتیاجات خود را در این شهرستان تهیه می کنند فاصله سوسرا تا آزادشهر ۱۲ کیلومتر است و همچنین سوسرا دارای ورودی فرعی از را ه ارتباطی آزادشهر به شاهرود دارد که در کنار پادگان از این جاده جدا می شود این جاده فرعی که طول آن ۲ کیلومتر است در سال ۱۳۵۷ ساخته شده است .

بافت ساختمانی :

در سالهای اخیر تمام خانه های روستایی مقاوم سازی می شود و سوسرا نیز در این طرح پیشرفت چشمگیری داشته است و ۹۰% خانه های سوسرا نو ساز است مردم سوسرا بیشتر به نمای داخلی خانه اهمیت می دهند و با توجه به این امر اگر به همان اندازه هم به نمای بیرونی ساختمان بها دهند این روستا یکی از زیباترین بافت خانه های روستایی در ایران را می توانست داشته باشد .

امکانات :

با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی و توجه ویژه به وضع مردم در روستاها برای جلوگیری مهاجرت به شهرها بعد از انقلاب شاهد پیدایش امکانات رفاهی در روستاها بودیم که سوسرا هم از نظر امکانات در وضع خوبی بسر می برد . تنها امکانی که در این روستا قبل از انقلاب وجود داشت برق بود . برای تهیه آب آشامیدنی مردم باید به منبعی که آب در آن جمع آوری می شد می رفتند و آب را با ظرف به خانه می آوردند اما به برکت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) امکانات زیادی به روستاها داده شد سوسرا دارای امکاناتی مانند آب لوله کشی ، تلفن ، برق ، دفتر پست ، مدارس راهنمایی و ابتدایی ، خانه بهداشت

، غسالخانه ، راه آسفالته و همچنین مهمترین امکانی که در چند سال اخیر فراهم شده است یعنی گاز طبیعی اشاره کرد که این گاز اوج شکوفایی در حمایت از مردم روستا توسط مسولین می باشد . با توجه به این امکانات کم و کاستی هایی هم است که باید برای رفع آنها تلاش شود . در دوران سازندگی بعد از انقلاب برای مردم روستا یک حمام عمومی ساختند که قبل از آن از مردم از مکانی بنام خزانه که آب در آن جمع آوری می شد و بوسیله آتش گرم می شد استحمام می کردند اما با پیشرفت بهداشت و وجود حمام عمومی باعث شد تا در بهداشت فردی پیشرفت بسزایی داشته باشند با بهتر شدن وضع مردم بعد از سال ۱۳۵۷ هر کس که خانه جدید می ساخت حمام و سرویس بهداشتی هم به ساختمان خود اضافه می کرد و با این پیشرفت در معیشت مردم طولی نکشید که همه مردم دارای حمام شدند و طبیعتاً کسی از حمام عمومی استفاده نمی کرد و به مرور زمان این حمام تخریب شد و بجای آن ساختمان های مخابرات و خانه بهداشت تاسیس شد.

مذهب و اقوام :

مذهب تمام مردم سوسرا شیعه ۱۲ امامی است و هیچ مذهب دیگری بجز شیعه در این روستا وجود ندارد و از نظر اقوام همه مردم بومی هستند و یا در این روستا قبلاً ساکن بوده اند و یا از روستاهایی که در قسمت های بالاتر از سوسرا واقع هستند به این روستای زیبا مهاجرت کرده اند و در کنار مردم این روستا زندگی می کنند و از نظر قومی می توان گفت تمام مردم سوسرا ایرانی اصیل هستند و همچنین زبان آنها فارسی هست که به صورت محلی صحبت می شود.

مردم سوسرا مردمی مذهبی و دوستدار اهل بیت (ع) هستند . سوسرا در سالهای پیش مسجد جامعی داشت که قدیمی شده بود و برای ساختن مسجد جامع جدید آن مسجد را خراب کردند و مسجد جدید که خیلی بزرگتر و زیباتر از مسجد قدیمی است ساخته شد . یکی از زیباترین اخلاق مردم شرکت در ساختن این مسجد بود به این صورت که این مسجد نسبتاً بزرگ با هزینه تمام مردم این روستا ساخته و در تابستان ۱۳۸۶ افتتاح شد . در این طرح بزرگ مردم با گرفتن وام های بدون سود و همچنین کمکهایی که در ماه های رمضان و محرم پرداخت می کردند توانستند زیباترین مسجد را در منطقه بسازند و بهترین دستاورد ساخت این مسجد اتحاد مردم بود همه مردم و از همه اقشار با توجه به توان خود اقدام به ساخت مسجد کردند و می توان گفت تک تک مردم به ساخت این مسجد کمک کردند . سوسرا همچنین دارای یک حسینیه است که بعضی از مراسمات مذهبی در آن برگزار می شود.

در کل مردم سوسرا مردمانی خونگرم و مهمان نواز و صمیمی هستند و برای همین یکی از زیباترین و برترین روستاهای ایران روستای سوسرا است .

1_medium روستای سوسرا

-دیدنی-گلستان-روستای-سوسرا-1 روستای سوسرا

           
 

نظر کاربران :

  • بچه رضی

    داداش صحبت از هیرکانی و طبرستان میکنی بعد اسم روستات ترکی هست؟عجب

    ۲۶ خرداد, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
    • مهدی.

      سوخته سرا بوده

      ۲۹ آذر, ۱۴۰۲
    • Ali

      معنی رضی چیه پس ! یعنی شما عرب هستین مگه ععععععججججبببب هههههههه

      ۳ دی, ۱۴۰۲

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *