رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ دی ۱۴۰۱

روستای ده چناشک ، بهشت کوهسارات

لینک این مطلب کپی شد!

روستای ده چناشک، روستایی است از روستاهای کوهستانی بخش مرکزی شهرستان مینودشت که در استان گلستان واقع شده است . این روستا یکی از زیباترین روستا های استان گلستان است به همین صورت به آن لقب بهشت کوهسارات را داده اند.این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۶۴۷ نفر بوده است.این روستا تحت تأثیر اقلیم کوهستانی دارای زمستان‏های سرد و تابستان‏های معتدل است. مردم روستای ده چناشک به زبان فارسی با لهجه محلی سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

روستای ده چناشک

جاهای دیدنی روستای ده چناشک

برفچال

از داخل روستا چند کیلومتری را به طرف آییش بالای روستا و سمت کوه و نوار مرزی گلستان با شاهرود که حرکت کردید ( البته با وسیله نقلیه نیز می شود به آنجا رفت اما با احتیاط) و از آرام گذشتی به درختان تنومند و بلند بر می خورید. از لابه لای درختان باید بگذرید و از بلندی ها عبور کنید. مواظب باشید که تمشک های وحشی که در بهار با دانه ی خوشمزه خود به آدم لبخند می زنند پایتان را نیش نزنند. مقداری که از کوهپایه به بالا رفتید، برفچال را نظاره خواهی کرد. دنیای سرما و یخ ُ در دل تابستان با یخ و برف فراوان لحظات فرح انگیزی را به انسان می دهد.
سرتان را به پایین برفچال خم کنید، سرمای عجیبی بر بدنتان می خورد که استخوانهای را سوز سرما بی حس می کند. در لحظاتی که خارج از آنجا وسط تابستان گرما بالای ۴۰ درجه است و انسان حس عجیبی پیدا میکند.اگر همراه خود تجهیزات داشته باشید می توانید به وسیله طناب به پایین برفچال رفته و با تبر تکه های برف و یخ را از هم جدا کرده و خارج کنید. البته لباس گرم فراموش نشود . نوش جانتان یک بار اگر تجربه کنید هر ساله به ده چناشک سفر خواهید کرد.

روستای ده چناشک

چشمه‏ های متعدد

چشمه حسن (تأمین کننده آب شرب ده چناشک) ،چشمه تاشته ،چشمه ارویس ،چشمه ننه قزی، چشمه راه پی،  چشمه تنگه، چشمه سرچشمه و… در داخل روستا قرار دارد.
در بالای پیشانی روستا زمینی وجود دارد که در میان جنگل محصور است. دارای چشمه ای است که آب گوارایی دارد و نام آن را به زبان محلی تاشته می گویند که وقتی از بالای آن زمین به روستا نگاه می کنید. روستا مانند نقشه ای است که در روی کاغذ کشیده باشی در جلوی چشمانت قرار دارد. در آن چشمه ای وجود دارد با آبی گوارا.
دو رودخانه از ارتفاعات روستا سرچشمه می‏گیرد و پس از عبور از میان دره‏ای عمیق، روستای ده چناشک را به سه قسمت تقسیم می‏کند و بر شگفتی و زیبایی آن می‏افزاید.
کوه‏های سر به فلک کشیده خواجه قنبر و بقعه تو و کوه دوجوز و یالهای بلندی روستای ده چناشک را در بر گرفته ‏اند. این ارتفاعات زیبا، از جنگل‏های درختان سوزنی برگ و پهن برگ و انواع گونه ‏های جنگلی و همچنین مراتع غنی با انواع گل‏ها و گیاهان پوشیده شده ‏اند. چشم ‏انداز ارتفاعات، حاشیه رودخانه و چشمه‏ ها، فضای دل‏ انگیزی برای اقامت و جذب گردشگران پدید آورده ‏اند.
معماری قدیمی روستاو بافت زیبای آن که در تمام روستاها زبانزد است ، از جمله جاذبه‏ های روستا محسوب می‏شود.

روستای ده چناشک

غذاهای محلی روستای ده چناشک

غذاهای محلی روستا مشتمل بر انواع غذاهای گوشتی مانند آبگوشت، کباب، انواع خورشت و آش است. انواع مواد لبنی شیر، ماست، پنیر و کره از غذاهای مکمل روستاییان است. هر کس یکبار از آنها چشیده باشد، طعم لذیذ و خاص آن برای همیشه زیر زبانش می ماند.
یکی از کارهای جالب و سنتی روستای ده چناشک گرفتن کره، دوغ و کشک و قره قروت می باشد که در اصطلاح روستا به آن (دووره شاندن) می گویند.
هر ساله در وقت شروع رسیدن گندمها و در زمانی که هنوز به زردی می زند. برای تفریح و لذت از خوردن گندم چند خوشه از گندم را به هم پیچیده و بر روی آتش می گذارند ( به آن دلمل می گویند). سپس آن را با دو دست مالش داده تا دانه های ان بریزد و آن را پاک کرده و می خورند .

روستای ده چناشک

نحوه دسترسی

از مینودشت که به طرف تنگه چهل چای آمدی و حدود ۲۰ کیلومتر راه را که طی کردی پلی وجود دارد که راه را به دو نیم تقسیم می کند سمت راست به روستای قلعه قافه و توابع می رود و سمت چپ به روستای ده چناشک می رسد.
این روستا، در محدوده‏ای کوهستانی استقرار یافته و در بین دو روستا به نام دوزین و قلعه قافه قرار گرفته است .

روستای ده چناشک

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *