رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ آذر ۱۴۰۲

روستای خلیفه ترخان سنندج

لینک این مطلب کپی شد!

روستای خلیفه ترخان جزء بخش حسین آباد شهرستان سنندج دارای ۵۵ خانوار و ۲۲۶ نفر جمعیت است. این روستا در ۳۵ کیلومتری شهرستان سنندج و ۷ کیلومتری حسین آباد واقع شده است. شغل اهالی روستای خلیفه ترخان بیشتر دامداری و کشاورزی و باغداری است که گندم، جو و نخود از جمله محصولات کشاورزی این روستا هستند. زردآلو، گلابی، هلو، سیب و انگور از جمله محصولات باغی این روستا است. که از خشکبارهای بسیار خوشمزه این روستا هم می توان به انواع کشمش، سنجد و گردو اشاره کرد.

روستای خلیفه ترخان سنندج

زنان روستا در تهیه این خشکبارها به همسران خود کمک می کنند هم چنین در شغل قالی بافی بسیار فعال هستند. در اطراف روستای خلیفه ترخان کوههایی قرار گرفته از جمله کوچکه قوته، سرتولان، کوچک گابریا که از مشهورترین آنهاست. هم چنین دشتهایی در دامنه این کوهها قرار دارند که می توان به کانی رش، قلوزا، کانی شمام، دوکانیان، بان کر و زریشکان اشاره نمود. که این دشتها با آب چشمه های روان طراوت خاصی دارند.

ریشه نامگذاری روستای خلیفه ترخان

در روزگاران قدیم یعنی در حدود ۸۰۰ سال پیش شخصی به نام خلیفه با احداث خانه ای کوچک آنجا را آباد می کند و کلمه ترخان به معنی آباد کردن است و به همین دلیل به نام خلیفه ترخان نامگذاری شده است. جالب است بدانید آرامگاه این شخص نیز هم اکنون در این روستا واقع شده است.

چشمه های روستا

از چشمه های زیبای این روستا هم می توان به این موارد اشاره کرد: کانی چای و کانی علی نیز از دیگر چشمه های این روستا هستند. روستاهای اطراف روستای خلیفه ترخان عبارتند از: دول و نی، ماموخ سفلی، ماموخ علیا، قلیچیان، تازه آباد و تیرگران از غذاهای محلی این روستا می توان به شلمین، دوینه، برشین و یکاوه اشاره کرد. اهالی روستا اوقات فراغت خود را با انواع بازیهای بومی محلی پر می کنند از جمله: گوروابازی، گورزان، توپان قال، هلوکان و هفت سنگ.

روستای خلیفه ترخان سنندج

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *