رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ دی ۱۴۰۰

روستای امام زاده قاسم کوهپایه

اشتراک گذاری

روستای امامزاده قاسم کوهپایه، روستایی تاریخی است که در دربخش کوهپایه اصفهان واقع شده است . نام روستا از همان امامزاده لازم التعظیم که فرزند امام کاظم (ع )است و آنجامدفون هستند گرفته شده است. این روستا واقع درضلع جنوبی ۸۵ کیلومتری جاده اصفهان به نایین می باشد . از جنوب با شهر هرند و شاهمراد ازشرق با مزرعه های یحیی آبادومزرعه خان از شمال شرق باشهر تودشک واز غرب باشهر کوهپایه (مرکز بخش ). وروستاهای جزه وکمال بیک وازشمال با روستاهای دستگرد ومشکنان همسایه است. وجودبارگاه مقدس امامزاده قاسم (ع) وبناهای باستانی مانند آب انبار و برجهای نگهبانی ومسجد جامع وقنات وبنای یخچال و آسیاب قدیمی و مزارع و باغات سرسبز و… ازجاذبه های روستا می باشد.

3266 روستای امام زاده قاسم

امامزاده قاسم (ع)

نسب این امامزاده بزرگوار به روایت اهالی و معتمدین به حضرت امام موسی بن جعفرعلیه السلام می رسد. مساحت صحن قدیم زیارتگاه ۵۰۰ متر مربع می باشد.مساحت حرم به اضافه شبستان زیارتگاه ۴۰۰ متر مربع می باشد.قدمت ساختمان فوق بنا به شواهد موجود به دوران صفویه رسیده و در سال ۱۳۴۰ توسط دکتر پیرنیا بازسازی و مجدداً در سال ۱۳۵۷ مرمت و کاشیکاری شده است. صحن غربی زیارتگاه در طرح توسعه و ساخت می باشد. سردر ورودی زیارتگاه در سال ۱۳۴۰ تعمیر و کاشیکاری شده است که کاشی آن از نوع ۷ رنگ می باشد.

در صحن قدیمی زیارتگاه تعداد چند باب زایر سرا جهت رفاه زایرین از قدیم ساخته شده است. گنبد دو پوش و کاشیکاری شده زیارتگاه امامزاده قاسم علیه السلام از کف ۲۴ متر ارتفاع دارد. تزیینات داخل حرم شامل مقرنس و نقاشی های بسیار زیبا و قدیمی است که در دوران صفویه و قاجاریه بازسازی شده است و تا سقف ادامه دارد.داخل حرم ضریحی چوبین با شبکه های فلزی در ابعاد ۳×۲ روی سنگ مزار امامزاده شریف قرار دارد. مردم و اهالی نسبت به این امامزاده بزرگوار احترام و ارادتی فراوان قایل می باشند.
این اثر در تاریخ ۳۰ تیر سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۱۲۲ در آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری بنا

بارگاه مقدس امامزاده قاسم (ع) در ضلع جنوب غربی روستا با وسعتی بسیار زیاد ودارای دو صحن بزرگ سردر كاشی كاری ودالان طولانی كه در گذشته به عنوان بازار ازآن استفاده می شده است.گنبد كاشی كاری جدیدابازسازی شده واز كیلومترها دورتر قابل مشاهده است داخل حرم دیوارها وسقف حرم به شكل هنرمندانه ای نقاشی های زیبایی چشم نوازی می كند.

ضریح مطهر تركیبی از فلز وچوب می باشدواز زمانهای بسیار دور مانند نگینی خودنمایی می كند.دو ایوان بزرگ در شرق وغرب صحن جنوبی قراردارد ودر اطراف هردو صحن حجره هایی در جهات مختلف جهت اسكان زایران در فصول مختلف سال احداث شده است ودر سالهای اخير نيز بازسازی وتعمير شده است.تاسالیان نه چندان دور وسعت بناهای امامزاده چندين برابر حال بود كه شامل برجها وآب انبار حرم ومنازل وحجره های زائر سرا بود كه يكجا تخريب شدوقرار است صحن بزرگی با گلدسته های زيبايی در محل آن ساخته شود.درخت كاريهای اطراف حرم نيز خصوصا در سالهای اخیر جلوه ی زيبايی بوجود آورده است.

در شمال آستان مقدس آب انبار بزرگ واصلی روستا واقع است كه تا قبل از لوله كشی آب منازل روستا مردم روستا وزائران آب آشاميدنی خود را ازآن تامين می كردند. اين آب انبار هم اينك نيز دارای آب است كه به واسطه وجود دو بادگیر بلند آن آب آن هميشه سال خنك وتازه وسالم است.در جنوب شرق وغرب آستان هم مزارع متعلق به خود آستان قرار دارد.در شمال شرق آستان گلزار شهدا ومزار مؤمنان واقع است.

نحوه دسترسی

آدرس :اصفهان- ۱۲ کیلومتری شرق کوهپایه-روستای امام زاده قاسم علیه السلام

 

3267 روستای امام زاده قاسم

تهیه و تنظیم : جناب آقای ابوالفضل منظوری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *