جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستایی که به موج تخریب بناهای تاریخی گرفتار شد

تاریخ بروزرسانی :
۵ بهمن ۱۳۹۳

تاریخ خبر:۱۳۹۳/۱۱/۰۵- مدیر نمایندگی اداره میراث فرهنگی شهرستان ورامین از تخریب چند بنای تاریخی در یکی از روستاهای شهرستان ورامین برای اجرا شدن طرح «هادی» خبر داد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، روستای حاجی‌آباد عرب‌ها در بخش جوادآباد در شهرستان ورامین که قدمت برخی از آثار تاریخی‌اش به دوره‌ی زندیه می‌رسد، با موج تخریب بناهای تاریخی‌اش به دنبال اجرایی شدن طرح «هادی» این روستا مواجه شده، عمارت تاریخی «بنی‌عامری» و یک مسجد تاریخی که هر دو باقیمانده از دوره‌ زندیه‌ هستند و حمامی از دوره‌ی قاجار بناهای تاریخی هستند که در حال حاضر با این موج تخریب مواجه شده‌اند، موجی که می‌تواند به یک طوفان تبدیل شود.

این در حالیست که وجود این بناهای تاریخی در این روستا می‌تواند انگیزه‌ای برای تبدیل آن به یک قطب گردشگری در شهرستان ورامین شود، قطبی که می‌تواند منبع درآمدزایی برای این روستای تاریخی و دیگر روستاهای اطراف آن باشد، اما نبود فکر توریسم درآمدزا از سوی دهیار و بخشدار این روستا و حتی متولیان شهرستان ورامین، می‌تواند به زودی این ظرفیت بالقوه را به هیچ برساند، چیزی که فقط نیازمند یک فرهنگ‌سازی مناسب است.

شهاب پازوکی رئیس دفتر اداره‌ی میراث فرهنگی شهرستان ورامین ‌در این زمینه به خبرنگار ایسنا توضیح داد: یکی از برج‌های عمارت «بنی‌عامری» که در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و یکی از معدود بناهای باقی‌مانده از دوره‌ی زندیه در شهرستان ورامین است،‌ مدتی پیش از پی ساختمان تخریب شده است.

وی با بیان این‌که ضلع جنوبی این عمارت از دو برجک و بارو تشکیل شده است، افزود: یکی از این برجک‌ها مدت‌ها قبل به دلیل فرسودگی فروریخته بود و برجک دیگر نیز به تازگی بر اثر عملیات اجرایی طرح هادی این روستا تخریب شده است.

او با اشاره به صحبت‌های اهالی روستا مبنی بر این‌که پیش از تخریب، ترک‌هایی در دیواره‌ی این عمارت تاریخی به وجود آمده بود که بر اثر این ترک‌ها برجک فروریخته است، ادامه داد: این در حالی است که در بازرسی به عمل آمده از سوی کارشناس سازمان میراث فرهنگی، اعلام شده بود که در حالت طبیعی این برجک تا ۵۰ سال آینده فرو نمی‌ریزد، اما چند روز پس از این اتفاق این برجک از پی ساختمان تخریب شد.

وی افزود: در بازرسی انجام شده در محل دیواره‌ی تخریب شده، اثر عبور خودروهای سنگین راه‌سازی مانند غلطک دیده شد که این نشان‌دهنده‌ تخریب این برجک توسط عوامل دستی دارد، این در حالیست که با توجه به در خواست و تمایل اهالی برای اجرایی شدن طرح هادی روستا، آن‌ها منکر تخریب این اثر تاریخی می‌شوند.

پازوکی گفت: پیش از این افرادی به عنوان واسطه به دفتر میراث فرهنگی و گردشگری ورامین مراجعه کرده بودند که این دفتر برای اجرای طرح هادی مساعدت لازم را با روستائیان انجام دهد، اما اصلا به این قضیه توجه نشده است که این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و هر گونه دخل و تصرف در آن نیازمند استعلام از سوی سازمان میراث فرهنگی دارد.

او همچنین با اشاره به تخریب یک حمام باقی مانده از دوره‌ی قاجار در مقابل عمارت «بنی‌عامری»، نیز افزود: هر چند این بنای ارزشمند در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده بود، اما از نظر قدمت و ارزش تاریخی، آن‌قدر دارای ارزش بود که برای انجام هر کاری برای آن حمام باید از میراث فرهنگی استعلام گرفته می‌شد.

مدیر دفتر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ورامین تاکید کرد: پیگیری و کار رسیدگی به موضوع تخریب این دو اثر تاریخی با تشکیل پرونده‌ای از سوی میراث فرهنگی در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر به نظر می‌رسد اجرای طرح «هادی» این روستا واجب‌تر از حفظ بناهای تاریخی است، بناهایی که در آینده‌ای نزدیک می‌توانند این روستا را به نه تنهابه گردشگران تهرانی که به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنند.

451 روستایی که به موج تخریب بناهای تاریخی گرفتار شد

452 روستایی که به موج تخریب بناهای تاریخی گرفتار شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *