رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ آبان ۱۳۹۲

رودخانه قره سو

اشتراک گذاری

قره‌سو یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های منطقه مشگین‌شهر، دشت مغان و اردبیل است که به رود مرزی ارس می‌ریزد. قره‌سو از به هم پیوستن دو شعبه دامنه‌های شمال غربی کوهستان طالش و دامنه‌های شمال شرقی کوه‌های بزغوش به نام حاج محمدچایی به وجود می‌آید. این رودخانه آب‌های عمده مشگین‌شهر و اردبیل و خلخال مانند قوری‌چای و بالیقلی‌چای را دریافت می‌کند.

رودخانه قره‌سو، توده کوهستانی و آتشفشانی سبلان را دور می‌زند و پس از عبور از قره‌داغ در اصلاندوز به رود بزرگ ارس می‌پیوندد. رود قره‌سو با جریان سیلابی تندی از کوه‌ها سرازیر می‌شود و در آب‌های ارس به هم ‌خوردگی و آشوبی به وجود می‌آورد. از برکت برف‌های سنگین و باران‌های مداوم، رودهای وابسته قره‌سو در تابستان‌ها خشک می‌شوند و همواره با بیشترین میزان آب جریان می‌یابد.
آبدهی قره‌سو در محلی به نام قره چناق اردبیل ۶/۴ میلیون مترمکعب است، ‌در طالب قشلاقی ۱۸۹/۲ میلیون مترمکعب است و در محل دولت بیگلوی مشگین شهر دارای ۳۴/۰۳ میلیون مترمکعب است. طول رودخانه ۱۰۸ کیلومتر است.
در مجموع دشت اردبیل گستره‌ای محصور است که آب‌های سطحی و زیرزمینی آن توسط رودخانه قره‌سو در طالب قشلاقی تخلیه می‌شود. علاوه بر قره‌سو، رودخانه بالیقلی‌چای، پرآب‌ترین رودخانه اردبیل است که از جنوب ارتفاعات سبلان سرچشمه می‌گیرد و در شهر اردبیل به دو قسمت تقسیم می‌شود که پس از عبور از شمال اردبیل وارد قره‌سو می‌شود.

کناره‌های رودخانه بالیقلی‌چای و دیگر رودخانه‌های کوچک که در جلگه اردبیل جاری‌اند، به عنوان گردشگاه‌های موقتی و مقطعی دوستداران طبیعت و کسانی که علاقه دارند اوقات فراغت خود را به دور از هیاهوی شهر سپری کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استقرار این رودخانه در نزدیکی شهر و جریان آن در شهر اردبیل این امکان را فراهم می‌آورد که مردم به خاطر دسترسی آسان به حاشیه‌های رودخانه، برای گذران اوقات فراغت خود در روزهای تعطیل و روزهای آخر هفته از آن استفاده کنند. این در صورتی میسر خواهد شد که امکانات و تأسیسات لازم برای این گونه بهره‌برداری‌ها در کنارهٔ رودخانه‌های دشت فراهم آید.
به این ترتیب، رودخانه‌های حوالی شهر اردبیل قابلیت‌های قایقرانی و دیگر ورزش‌های مشابه برای جهانگردان‌ها را ندارد، ولی حاشیه آن‌ها در برخی نقاط مساعد و مطلوب است و می‌تواند به عنوان گردشگاه‌های رودخانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

ghareso1 رودخانه قره سو

ghareso2 رودخانه قره سو

ghareso3 رودخانه قره سو

ghareso4 رودخانه قره سو

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *