جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رقابت گردشگران خارجی برای جهت‌یابی ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۲/۲۰-نخستین دوره مسابقات جهت‌یابی با عنوان «Orienteering Silk Road» با حضور ۵۴ گردشگر خارجی در ایران برگزار شد.

مصطفی شفیعی‌شکیب که مجری تور این گردشگران خارجی در ایران بوده است، به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: این ۵۴ گردشگر، مسابقه‌ی جهت‌یابی خود را از ترکیه آغاز کردند و پس از آن به گرجستان رفتند و مسابقه جهت‌یابی را در دو پارک جنگلی ایران ادامه دادند، سپس به ترکمنستان و ازبکستان خواهند رفت. این مسابقه در مسیر ابریشم انجام می‌شود.

او ادامه داد: برای اجرای این مسابقه در ایران نزدیک به دو سال وقت و انرژی گذاشتیم تا سرانجام امسال نخستین دور مسابقات جهت‌یابی گردشگران خارجی در ایران برگزار شد و تا چند ماه آینده نیز این مسابقه برای دوچرخه‌سواران جهت‌یاب اجرا می‌شود.

شفیعی گفت: این تور که به عنوان “جهت‌یابی در جاده ابریشم” اجرا می‌شود شامل یک گروه بزرگ ۱۵۰ نفره بود که به خاطر شرایط سیاسی منطقه تا به ایران برسند تعداد آن‌ها کاهش یافت و به ۵۴ نفر رسید، با این حال ما برای آمدن همین تعداد و اجرای این مسابقه در ایران تلاش و هماهنگی‌های بسیاری کردیم.

سردار قدرت‌الله عظیمیان رییس انجمن جهت‌یابی جمهوری اسلامی ایران نیز که حدود سه سال است مسابقات مردمی جهت‌یابی را در ایران اجرا می‌کند، درباره این رویداد به خبرنگار ایسنا توضیح داد: برای نخستین‌بار است که مسابقات جهت‌یابی گردشگران خارجی در ایران برگزار می‌شود. از ۵۴ گردشگری که همراه این تور به ایران آمده‌اند ۵۲ نفر در مسابقه شرکت کردند. مکان مسابقه پارک‌های لویزان و چیتگر بود و گردشگران در سه رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال، ۵۰ تا ۶۰ سال و ۶۰ سال به بالا در این مسابقه شرکت کردند. تنها وسیله همراه این شرکت‌کنندگان نقشه و قطب‌نما است.

وی اضافه کرد: آن‌ها باید حداقل و حداکثر مسافت را که ۲ و ۴ کیلومتر تعیین شده بدون وسیله نقلیه و با پیاده‌روی سریع و یا دو جهت‌یابی و اهداف مشخص شده در نقشه را نیز شناسایی کنند.

به گفته‌ی او، گردشگرانی که در مسابقه جهت‌یابی مسیر ابریشم شرکت کرده‌اند از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، دیگر نقاط قاره اروپا و آمریکا و متشکل از گروه زنان و مردان هستند.

عظیمیان در ادامه گفت: بیشتر این کشورها در اجرای تورها و مسابقات جهت‌یابی قدمت زیادی دارند و قدرت و سرعت شرکت‌کنندگان با وجود سن بالایی که داشتند نشان می‌داد آن‌ها از جوانی به این رشته پرداخته‌اند. ما هم با توجه به پیشینه‌ای که در اجرای مسابقات جهت‌یابی در ایران داریم سعی کردیم ابزار و امکانات لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهیم که از این نظر رضایت داشتند و اعلام کردند این مسابقه مطابق با استانداردهای جهانی برگزار شد.

وی درباره نحوه تهیه نقشه‌ها برای شرکت‌کنندگان این مسابقه اظهار کرد: معمولا نقشه‌های مکان برگزاری مسابقه جهت‌یابی را میزبان تهیه می‌کند. نقشه‌های مورد نظر این مسابقه نیز با استاندارد ویژه و مقیاس یک ده هزارم از سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تهیه شده است.

او درباره دلیل استفاده نکردن از GPS برای جهت‌یابی مسیر در این مسابقه اظهار کرد: GPS دستگاه پیشرفته‌ای است؛ اما ماهیت مسابقه جهت‌یابی استفاده از کمترین امکانات مثل نقشه و قطب‌نما است. شرکت‌کنندگان معمولا با وسیله نقلیه خاص و یا پیاده مسافت‌های طولانی را با توجه به شرایط سنی از ۲ تا ۱۰ کیلومتر در محیطی ناهموار و ناشناخته طی می‌کنند که برای یافتن اهداف و جهت‌یابی باید سرعت عمل و اعتماد به نفس بالایی داشته باشند، برای همین اصطلاحا آن را ورزش سرعتی و هوشمند می‌نامند. برنده این مسابقه هم شخصی است که دقت و سرعت بالاتری نسبت به سایرین داشته باشد.

او که ۲۲ سال در رشته جهت‌یابی فعالیت دارد، درباره جایگاه این رشته در ایران توضیح داد: نزدیک به سه سال است که انجمن جهت‌یابی در ایران شکل گرفته و کمیته‌های استانی آن نیز فعال است. اواخر سال ۹۲ نخستین مسابقه کشوری انجام شد و تابستان سال ۹۳ نخستین تیم ملی جهت‌یابی ایران در چهارمین مسابقه جهت‌یابی آسیایی شرکت کرد که ایران در بخش تیمی از بین هشت تیم، سوم شد.

وی اضافه کرد: این رشته سه سال است که هویت مردمی یافته، پیش از آن ۲۲ سال بود که در بین نیروهای نظامی رواج داشت.

عظیمیان ادامه داد: در سال ۷۱ من جزو پنج نفر نظامی بودم که به برزیل رفتم تا در مسابقات جهت‌یابی نظامیان جهان شرکت کنیم، آن زمان با ماهیت اصلی این رشته آشنا شدیم و هفت هشت دوره در مسابقات جهت‌یابی نظامیان جهان شرکت کردیم. این گردشگران نیز با توجه به قدمت ۲۲ ساله این رشته در ایران به انجمن درخواست دادند تا این برنامه را در ایران نیز اجرا کنند و ما برای برگزاری نخستین دور این مسابقه از فدراسیون‌های ورزشی مرتبط، سازمان‌های تربیت بدنی و حفاظت از پارک‌های شهرداری تهران و نیروی انتظامی همراهی گرفتیم.

1221 رقابت گردشگران خارجی برای جهت‌یابی ایران

1222 رقابت گردشگران خارجی برای جهت‌یابی ایران

1223 رقابت گردشگران خارجی برای جهت‌یابی ایران

1224 رقابت گردشگران خارجی برای جهت‌یابی ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *