رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ آذر ۱۳۹۳

رشد سه برابری صدور ویزا برای آلمانی‌ها

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۲۹-معاون رئیس‌جمهور از رشد قابل‌توجه اشتیاق و رغبت گردشگران خارجی برای دیدن ایران در طول ۸ ماه گذشته خبر داد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در برنامه زنده تلویزیونی شب آفتابی شبکه تهران، با اعلام این مطلب گفت: چهار سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آلمان در پنج ماه نخست سال گذشته دو هزار و ۸۰۰ ویزا صادر کردند، این در حالی است که در پنج ماه اول سال‌جاری، ۱۰ هزار ویزا برای آلمانی‌هایی که متقاضی بازدید از ایران هستند صادر شده و این نشان‌دهنده رشد بیش از سه برابری صدور ویزا برای شهروندان این کشور است. سرکنسولگری‌های ایران در این کشور در حال حاضر روزانه ۵۰۰ متقاضی صدور ویزا دارند. وی از افزایش دو برابری صدور ویزا در کنسولگری‌های ایران در اسپانیا نیز خبر داد و تصریح کرد: تعداد ویزاهای صادرشده از ۲هزار و ۹۰۰ نفر در سال گذشته به ۶ هزار نفر در سال‌جاری رسیده است. سلطانی‌فر همچنین افزود: سرکنسولگری ایران در شانگهای چین نیز در سال ۹۲، هفت هزار ویزا صادر کرده؛ این در حالی است که در ۶ ماه نخست امسال این رقم از مرز ۷ هزار گذشته و رو به افزایش است.
معاون رئیس‌جمهور به بیان علل رشد ورود گردشگران خارجی پرداخت و افزود: رویکرد مثبت دولت تدبیر و امید در تعامل با سایر کشورها و گسترش تعاملات با دنیا، یکی از دلایل این روند است؛ همچنین امنیتی که در ایران وجود دارد مورد توجه گردشگران قرار گرفته است؛ چراکه کشورهایی مانند عراق، مصر و سوریه به‌دلیل جنگ و ناامنی امروز دیگر مقصد گردشگران تاریخی و فرهنگی نیست و این گردشگران، ایران و ترکیه را به عنوان مقصد گردشگری تاریخی انتخاب می‌کنند.
سلطانی‌فر در ادامه به هدف‌گذاری بخش گردشگری در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله اشاره کرد و گفت: براساس این سند ما باید در سال ۱۴۰۴ میزبان ۲۰ میلیون گردشگر با حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار درآمد باشیم. اکنون ۹ سال از زمان تعیین شده گذشته است و فقط یازده سال باقی مانده است. وی بااشاره به ورود دو قطار گردشگری که در ماه‌های مهر و آبان سال جاری به کشورمان آمد، گفت: هزینه سفر با این قطارها ۳ برابر هزینه سفرهای عادی است. این گردشگران که تعدادشان ۳۵۰ نفر بود از کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، اتریش و سایر کشورهای اروپایی به کشورمان سفر کردند. معاون رئیس‌جمهور از برنامه‌ریزی برای ورود ۱۵ تا ۲۰ قطار در سال آینده خبر داد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی، طبیعی، فرهنگی و امکانات کشورمان در بخش توریسم سلامت، رشد گردشگری خارجی حال و اوضاع خوبی دارد؛ اما همچنان با شرایط مطلوب فاصله داریم.

ضریب اشغال ۱۰۰درصدی برخی هتل‌ها
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به اینکه از میان هزار و ۹۰ هتل در کشور تعداد ۱۳۰ هتل با درجه ۴و۵ ستاره فعالیت می‌کنند، یادآور شد: در سال جاری ضریب اشغال هتل‌ها نسبت به سال گذشته ۲ یا ۳ برابر شده است؛ به‌طور مثال ضریب اشغال هتل استقلال در سال گذشته ۴۰ درصد بوده و امسال به ۹۰ درصد رسیده است، همچنین ضریب اشغال هتل لاله در سال گذشته زیر ۴۰ درصد بوده و در سال جاری به ۱۰۰درصد رسیده است. وی یادآور شد: پروژه‌های هتل‌سازی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، شناسایی شده و ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه به‌منظور استفاده از تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی شده است.
سلطانی‌فر به افتتاح چند هتل‌ ۴و ۵ ستاره تا پایان سال جاری اشاره کرد و افزود: براساس محاسباتی که صورت گرفته است، ما سالانه باید ۲۰ هتل جدید را مورد بهره‌برداری قرار دهیم. از سوی دیگر ساخت خانه مسافرها، کمپ‌های بوم گردی و هتل‌های بین راهی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی است؛ چراکه بخشی از توریست‌ها علاقه‌مند به اسکان در روستاها هستند، در حال حاضر مجموعه‌ای با ۳۰ مکان اقامت موقت در مسیر بین استان‌های تبریز و مشهد در حال ساخت است.

رتبه زیر ۱۰۰ ایران در رقابت‌پذیری
رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: سوددهی در حوزه سازمان میراث فرهنگی بسیار بالا است؛ چراکه این سازمان سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار بودجه‌ای دارد و به‌طور مثال سال گذشته با ورود ۷/۴ میلیون نفر گردشگر خارجی از این بخش مبلغ ۶ میلیارد دلار به ارزش ریالی ۲۰ هزار میلیارد تومان سود عاید کشورمان شده است. هیچ بخشی نیست که چنین سوددهی داشته باشد. سلطانی‌فر با اشاره مختصری به بودجه سال ۹۴، تصریح کرد: این بودجه و برنامه ششم توسعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زودتر از سایر دستگاه‌ها تهیه و متناسب با نیازهای ما در سازمان میراث فرهنگی تهیه و تنظیم شده است. رئیس سازمان میراث فرهنگی از گزارش مجمع جهانی اقتصاد در رابطه با شاخص رقابت‌پذیری کشورها یاد کرد و گفت: براساس این گزارش که در رابطه با ۱۴۰ کشور مقصد گردشگری دنیا صورت می‌گیرد، کشور ما از لحاظ فرهنگی رتبه ۴۰ و از نظر طبیعی رتبه ۵۰ را به خود اختصاص داده است و در شاخص ارزان بودن سفر، رتبه اول را در بین این کشورها دارد. این درحالی است که رتبه ایران در سال ۲۰۱۲ از بین ۱۴۰ کشور ۱۱۴ و در سال ۲۰۱۳ به ۹۸ بوده است. وی ابراز امیدواری کرد که کشورمان امسال رتبه‌ای زیر ۸۰ را به دست آورد.
مسعود سلطانی‌فر به چند مشکل عمده در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: تسهیل صدور ویزا یکی از مشکلات این بخش است که کارگروهی در این بخش تشکیل شده و بسیاری از موانع برطرف شده است، همچنین افزایش مدت زمان استفاده از ویزای فرودگاهی، لغو روادید با کشورها و صدور ویزای الکترونیک از دیگر مواردی است که در بخش گردشگری دنبال می‌شود. این در حالی است که صدور ویزای الکترونیک یک فرآیند زمان‌بر است که نیاز به زیرساخت دارد. رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: در حال حاضر زمان صدور ویزا برای علاقه‌مندان سفر به ایران در بسیاری از کشورها به زیر یک هفته کاری کاهش یافته است.

بدهی ۹۰۰میلیونی سازمان

سلطانی‌فر با اشاره به انتقال معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شیراز و معاونت صنایع دستی به استان اصفهان افزود: این طرح پس از ۲ سال با شکست مواجه شد، این معاونت‌ها به تهران بازگشتند و زیان‌های جبران‌ناپذیری همچون ناپدید شدن اسناد، اشیا و مدارک و از دست دادن نیروی انسانی متخصص نصیب سازمان میراث فرهنگی شد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: مفقود شدن این اشیا و مدارک بخشی از زیان بود؛ چراکه افراد معاونت‌ها در طول دو سالی که در استان‌ها بودند در هتل اقامت کرده‌اند و این موضوع در حال حاضر بدهی ۹۰۰ میلیون تومانی به مجموعه هتل‌های هما در شیراز روی دست سازمان گذاشته است.

دعوت از سرمایه‌گذاران، به گردشگری و صنایع‌دستی
سلطانی‌فر در برنامه تلویزیونی «سلام روز بخیر» شبکه جام جم نیز درباره سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری گفت: حضور سرمایه‌گذاران خصوصی در بخش گردشگری در حال افزایش است، هم‌اکنون ۹۰۰ پروژه مختلف که شامل هتل، مراکز جهانگردی و امکانات تفریحی است، توسط بخش خصوصی در دست اجرا است. برآورد ما برای این ۹۰۰پروژه حدود ۲۰هزار میلیارد تومان است که تا به حال ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را پرمنفعت و با توجیه اقتصادی دانست و گفت: از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری دعوت به همکاری می‌کنیم. این افراد از تسهیلات صندوق توسعه ملی هم برخوردار می‌شوند.
معاون رئیس جمهور همچنین از تجار و بازرگانان ایرانی خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع دستی دعوت به همکاری کرد و گفت: صنایع دستی عرصه مناسبی برای فعالیت‌های تجاری است. وی خاطرنشان کرد: برند فرش ایرانی مثل برند خودرو سازی بنز شناخته شده و معتبراست.
سلطانی‌فر با تاکید به اینکه ظرفیت خوبی در همه حوزه‌ها داریم؛ اما تحریم‌های غیرقانونی، محدودیت‌هایی به‌وجود آورده، گفت: به تبع تحریم‌ها، پرواز مستقیم به پایتخت برخی کشورها نداریم و بخشی از ناوگان هوایی ما نیز زمینگیر شده است. وی درباره محدودیت‌های بانکی نیز اظهار کرد: سیستم بانکی ما با سیستم بانکی بین‌المللی ارتباطی ندارد. به همین علت گردشگران نمی‌توانند از کارت اعتباری برای خرید استفاده کنند و بخش صنایع دستی ما هم از این محدودیت‌ها تاثیر گرفته است. وی در پایان گفت: البته برنامه‌هایی داریم که این مساله را حل کنیم.

61 رشد سه برابری صدور ویزا برای آلمانی‌ها

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *