جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رستوران های بین راهی ؛ حکایت همچنان باقیست

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ بهمن ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۶ – تهران – ایرنا – جاده های بی انتها را یکی پس از دیگری طی می کنی و خستگی و گرسنگی مجال رفتن را از تو می گیرد؛ از دور ساختمان شبیه رستوران را می بینی و بی محابا ترمز خودرو را می کشی تا غذایی تناول کنی و سپس به راهت ادامه دهی… .

هرچه به محل پذیرایی نزدیک می شوی نشانی از یک مکان مناسب برای صرف غذا و رفع خستگی نمی یابی. مسافران خسته در نزدیکترین صندلی جای می گیرند.

در گوشه دیگر بساط غذای خانگی تعدادی از مسافرین پهن است و گویی آنان از غذای این محل خوششان نمی آید. متصدی سالن پذیرایی به آنان گوشزد می کند که باید کرایه میز و صندلی که در آن نشسته اند را بدهند.

مسافران پس از صرف غذا سوار خودروهای خود می شوند اما آنانیکه غذای رستوران بین راهی را صرف کرده اند حالشان دگرگون می شود و پس از مدتی آثار مسمومیت بویژه در کودکان نمایان می شود و…

*محل پذیرایی بین راهی دغدغه همیشگی مسافرین

رستوران ها و محل های پذیرایی همواره یکی از دغدغه های مسافران و گردشگران بوده است. این مکان ها هر چند در سال های اخیر مورد رسیدگی و بررسی قرار گرفته اند اما بنظر می رسد هنوز از نظر کیفیت غذا و نظافت محیط تا نقطه ایده آل فاصله دارند.

سرویس دهی این مکان ها در تعطیلات بویژه ایام نوروز و تابستان که مسافران زیادی درجاده ها تردد می کنند از دیدگاه بسیاری از کارشناسان و مسافران رضایت بخش نیست.

یکی از مشکلات مهم این محل ها نظارت ناکافی بوده که بر بسامانی تهیه و توزیع غذاها افزوده است.

کارشناس سازمان گردشگری کشور بیشترین شکایت های مسافران از رستوران های بین راهی را کیفیت نامطلوب غذا و نبود بهداشت مناسب در این مراکز اعلام می کند و آن را ناشی از نبود استانداردهای لازم در ارائه چنین خدماتی می داند.

یکی از اعضای اتحادیه رستوران داران بین راهی از نبود امکانات کافی برای نظارت بر این مراکز خبر می دهد و می گوید: امکانات کافی برای نظارت و برخورد با رستوران های بین راهی متخلف وجود ندارد.

یک کارشناس سازمان گردشگری کشور هم می گوید: خدمات ارائه شده در مراکز اقامتی و پذیرایی و هم چنین رستوران های بین راهی با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد که همین مساله عمده ترین دلیل تکرار مشکلات هر ساله برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

وی تاکید می کند: استانداردسازی خدمات در این مراکز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند در راستای رفع مشکلات مسافران صورت گیرد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این باره اقداماتی انجام داده است که بعد از بررسی های کارشناسی اعمال خواهد شد.

وی می گوید: البته در استانداردسازی خدمات، شرایط مختلف موجود در کشور نیز در نظر گرفته می شود و در نهایت با استانداردهای جهانی تطبیق داده می شود، لذا هنگامی که خدمات مراکز اقامتی و پذیرایی بین راهی استانداردسازی شود دیگر مسافران با مشکلاتی در زمینه های بهداشتی و کیفیت خدمات مواجه نخواهند شد.

** نظارت بهداشتی مراکز پذیرایی بین راهی مطلوب نیست

فیروز ناظری کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حوزه گردشگری از سال ۱۳۰۰ به صورت رسمی در ایران رونق گرفت و پس از آن ساخت رستوران های نوین در ایران آغاز شد.

وی افزود: در این سال ها با ایجاد مراکز پذیرایی و رستوران ها، نظارت نیز به کار این مراکز آغاز شد و بحث گردشگری نیز در این دوره رونق یافت.

ناظری تصریح کرد با ورود نسل وسایل نقلیه موتور دار در ایران، گردشگری در کشور با رونق روزافزون روبرو شد بطوریکه در این سال ها هر روز به شمار رستوران ها در جاده های بین راهی افزوده شد.

وی گفت: سازمان ایرانگردی و جهانگردی در این سال ها به صورت ۱۵ روزه وظیفه نظارت از این مراکز را برعهده گرفت اما در ۱۰ سال اخیر میزان این نظارت ها کمتر شد.

ناظری افزود: برخی از این رستورانها برخورد خوبی با مشتری ندارند و حتی نوع غذایی که می دهند برای برخی افراد بهتر است درحالی که قیمت های یکسانی از آنان دریافت می کنند.

ناظری اضافه کرد: نبود آموزش درست و علمی از اشکالات رستورانداری در ایران است و هنوز بسیاری از رستوران ها و مراکز پذیرایی درایران به صورت سنتی فعالیت می کنند و نظارت بر این مراکز نیز کمرنگ است و به صورت جدی به آن پرداخته نمی شود.

وی تصریح کرد هر چه میزان نظارت بر این اماکن بیشتر شود کیفیت خدمات در آنها افزایش می یابد اما وقتی این نظارت ها با غفلت روبرو شود میزان ارایه خدمات و بهداشت نیز با کاهش مواجه می شود.

ناظری در عین حال گفت که در بین رستوران ها و مراکز پذیرایی، رستوران های مطلوبی نیز وجود دارد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی صدور مجوز این مراکز به صورت کلی از این رستوران های بین راهی بازدید می کند.

وی افزود: رسیدگی به بهداشت این مراکز با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است اما نظارت آنها صوری بوده و کلی نیست و یک بازدید انجام می دهند و بعد آن را رها می کنند.

ناظری با بیان اینکه کیفیت غذا در این مراکز رضایت بخش نیست گفت: معمولا بازدید و نظارت رستوران های نزدیک به مرکز، کمی بهتر صورت می گیرد اما این رسیدگی برای مراکز پذیرایی دورتر مطلوب انجام نمی شود.

وی به مطالب رسانه ها در خصوص رستوران های بین راهی اشاره کرد وگفت: رسانه ها در خصوص وضعیت این رستوران ها مطالب منفی می نویسند و این به صنعت گردشگری صدمه می زند در حالی که باید برای ارایه خدمات بهتر در این مراکز طوری نوشت تا این مراکز خدمات بهتری ارایه دهند.

ناظری تصریح کرد تشویق به نخوردن غذا در این رستورانها کمکی به کسی نمی کند و باید سازمان های ناظر به وظایف نظارت خود بیشتر توجه کنند.

وی گفت: متصدیان و مدیران مراکز پذیرایی باید در دوره های آموزش دوره ای شرکت کنند تا کیفیت خدمات در این مراکز افزایش یابد.

** آموزش به کارکنان حلقه مفقوده رستورانداری

آموزش یکی از مهمترین مولفه های افزایش کیفیت خدمات در رستوران ها است. به باور کارشناسان آموزش به کارکنان مراکز پذیرایی و رستوران ها حلقه مفقوده رستورانداری در ایران است.

ایجاد دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای کارکنان و مدیران این مراکز به ارتقای کیفیت این مراکز منجر خواهد شد.

آموزش رفتار با مشتری و همچنین پخت غذا از مهمترین عوامل افزایش خدمات و کیفیت غذا در این مراکز است که به گفته کارشناسان نبود این آموزش ها سطح خدمات در مراکز پذیرایی بین راهی را با کاهش روبرو کرده است.
81044145 5499879 رستوران های بین راهی ؛ حکایت همچنان باقیست

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    من از جاده كاشان زياد عبور مي كنم و دو مجتمع رفاهي بزرگ مارال ستاره و آفتاب مهتاب از بهترينهاي اين مسير هستند و واقعا خستگي را از تن مسافران به در مي آورند و واقعا تميز هستند
    و تمام امكانات رفاهي را براي مسافران فراهم آورده اند

    ۲۱ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *