جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راهنمای جامع آماده‌سازی خودرو برای مسافرت

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ بهمن ۱۳۹۵

تعطیلات نوروز و تابستان همیشه از بهترین فرصت‌ها برای مسافرت‌های بین شهری بوده و جاده‌های کشور همه ساله مسافرین زیادی را به خود می‌بیند. قطعا می‌دانید که پیش از مسافرت باید از سلامت کامل خودروی شخصی خود اطمینان داشته باشید و بسیاری از وسایل ضروری را همراه با خود داشته باشید تا سفری به مراتب ایمن‌تری پیش رو داشته باشید.

اگر با این موارد آشنا نیستیم نگران نباشید، ما قصد داریم در این مطلب و در دو بخش «بررسی خودرو» و «ابزار ضروری سفر» تمامی مواردی که شما باید از آنها اطلاع داشته باشید را برایتان بنویسیم.

با ما همراه باشید.

چه قسمت‌هایی از خودرو باید بررسی شوند؟

اجازه دهید اول از همه به خودرو و بازرسی‌های ایمنی پیش از مسافرت بپردازیم. البته ذکر این نکته هم لازم است که بدانید قطعا شما قادر به بررسی تمامی قطعات زیر نخواهید بود و باید برای برخی از موارد به مکانیک رجوع کنید.

سیالات

به نوعی خودروها هم مشابه موجودات زنده هستند؛ همانند بدن انسان مایعات زیادی در یک خودرو وجود دارد. بنابراین شما همیشه باید پیش از شروع مسافرت از میزان کافی این مایعات اطمینان داشته باشید. دقت داشته باشید که سه مورد اولی لیست زیر فیلترهایی دارند که آنها هم باید بازرسی شوند.

– روغن موتور
– روغن گیربکس
– سوخت (بنزین، گاز و یا گازوئیل)
– ضد یخ / خنک کننده
– خنک کننده رادیاتور
– روغن ترمز
– مایع شیشه جلوی ماشین
– روغن هیدرولیک

شلنگ‌ها و تسمه‌ها

مجددا بدن انسان را مثال می‌زنیم؛ سیستم خون‌رسانی بدن را تصور کنید، در صورت گرفتگی یکی از رگ‌ها چه اتفاقی برای ما رخ می‌دهد؟ دقیقا مشابه همین موضوع در مورد خودرو هم وجود دارد. بنابراین چک کردن شلنگ‌ها و تسمه‌های متصل‌کننده قطعات مختلف خودرو یکی از مواردی است که به هیچ عنوان نباید در آن کوتاهی کنید.

تایرها

تایرها نقطه اتصال اصلی شما به جاده هستند. همیشه در هر حالی خودروی شما به واسطه اتصال چند اینچ مربع از لاستیک به طور مستقیم با سطح زمین اتصال دارد و هر گونه عدم اتصالی به معنی رخ دادن اتفاق ناخوش‌آیندی است. بنابراین سالم بودن لاستیک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

شما باید فشار هوای موجود در لاستیک‌ها را بررسی کنید. اگر به تایر با دقت بیشتری نگاه کنید متوجه وجود یک عدد بر روی آن خواهید شد. این عدد نشان‌دهنده حداکثر توان مقاومت تایرها است و نه میزان پیشنهادی فشار هوا. در هوای سرد بهتر است کمی از فشار هوا لاستیک ها بکاهید تا سطح اصطکاک با زمین بیشتر شده و از خطر لیز خوردن ناگهانی جلوگیری شود. در هوای گرم هم بهتر است رقم فشار سنج نزدیک به عدد حداکثر باشد. دقت داشته باشید که هیچوقت بیش از حد لاستیک‌ها را باد نکنید چرا که با این کار احتمال ترکیدگی بالا می‌رود. همچنین فراموش نکنید که لاستیک یدک را هم چک کرده باشید.

چراغ‌ها

تمامی چراغ‌های خودرو شامل لامپ‌های جلو، راهنما و حتی روشنایی داخلی ماشین باید جهت عملکرد صحیح بررسی شوند. معیوب بودن لامپ‌های ماشین بسیار خطرناک است و باعث کمتر شدن دید شما و حتی دیده شدن خودرو شما در جاده توسط دیگر راننده‌ها می‌شود. از طرفی در صورت خراب بودن لامپ‌ها طبق قانون، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مواخذه و جریمه خواهید شد.

برف پاک‌کن‌ها

راندن یک خودرو همانند هدایت یک زیر دریایی نیست. شما دائما باید بدون هیچ مزاحمتی چشمتان به جاده باشد. برای این موضوع لازم است مواردی مثل تمیز بودن شیشه‌ها، تنظیم بودن جهت آینه‌ها و همچنین سالم بودن تیغه‌های برف‌پاک‌کن را چک کنید. اگر کمترین ترک خوردگی در این تیغه‌ها دیدید سریعا اقدام به تعویض آنها کنید تا از عملکرد خالی از مشکل آنها مطمئن باشید.

ترمزها

سیستم ترمز خودرو آخرین سپر دفاعی شما در برابر اتفاقات ناگهانی است. همانطور که می‌دانید یکی از علائم اصلی رو به اتمام بودن دیسک و صفحه ترمزها ایجاد صدای تیز حین ترمزگیری است. اما لازم است بدانید که نرم بودن بیش از حد پدال ترمز هم نشان دهنده عملکرد غیر عادی سیستم ترمز است. در این صورت باید هرچه سریع‌تر نسبت به چک کردن آنها اقدام کنید.

فیلتر هوا

موتور خودرو برای عملکرد صحیح نیاز به هوا دارد. فیلتر هوا باعث جلوگیری از ورود ذرات اضافه و نامناسب به درون موتور ماشین می‌شود. به همین دلیل با گذشت زمان فیلترها کثیف‌تر و ناکارآمدتر می‌شوند. بنابراین بهتر است فیلترهای هوای خودروی خود را هم چک نمایید تا سفری مطمئن‌تر پیش رو داشته باشید.

باتری

یکی از حقایق جذابی که در رابطه با باتری خودروها وجود دارد این است که هرچقدر بیشتر با ماشین شخصی خود حرکت کنید، باتری بیشتر شارژ می‌شود. اما با این وجود این بخش از خودرو هم به پایان عمر خود خواهد رسید و پس از آن شما در استارت زدن ماشین به مشکل خواهید خورد. اگر حس می‌کنید عمر مفید باتری ماشینتان رو به اتمام است، برای جلوگیری از هل دادن‌های پیاپی برای استارت خوردن، ریسک نکرده و باتری و سیستم برقی خودرو را نو سازی کنید.

تهویه مطبوع

اگر فکر می‌کنید سیستم هویه مطبوع ماشینتان ضعیف شده وقت را تلف نکرده و سریعا آن را به تعمیرگاه ببرید. سفر جاده‌ای باید یک تجربه لذت‌بخش باشد و نه تخت و تاز در یک دیگ بخار متحرک!

چه وسایلی را به همراه داشته باشیم؟

پس از تست قطعات خودرو و اطمینان از عملکرد صحیح ماشین نوبت به جمع‌آوری وسایل ضروری سفر می‌رسد. وجود این وسایل به شما کمک می‌کند تا سفری به مراتب جذاب‌تر و ایمن‌تر را تجربه کنید.

نقشه و کتاب راهنما

وجود یک نقشه در خودرو هیچوقت نشان‌دهنده ضعف در جهت‌یابی یا رانندگی ندارد. شاید حتی تا آخر سفر هم نیازی به نقشه نداشته باشید ولی به هر حال احتیاط حکم می‌کند که کتاب‌راهنما و نقشه را همراه خود داشته باشید تا در صورت گم شدن احتمالی یا مسیر یابی بهتر، به مشکل بر نخورید.

تلفن همراه ساده

این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که تلفن‌همراه نداشته باشد. اما همانطور که می‌دانید، تلفن‌های هوشمند امروزی از مصرف باتری نسبتا بالایی برخوردارند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر تلفن‌همراه هوشمند، موبایلی کاملا ساده با مصرف باتری کم به همراه باتری یدک نزد خود فقط برای تماس‌های ضروری داشته باشید. سعی کنید حدالامکان از این موبایل استفاده غیر ضروری نکنید تا در صورت بروز حوادث ناخواسته مثل خراب شدن ماشین یا اتمام سوخت به سراغش بروید.

فیوز و روغن اضافه

حادثه خبر نمی‌کند؛ جمله‌ای که بارها و بارها آن را شنیده‌ایم ولی شاید کمتر به آن توجه داشته باشیم. ترکیدگی فیوز و کاهش شدید روغن از جمله مواردی هستند که احتمال رخ دادن آنها در سفر به مراتب بیشتر از رانندگی در شهر است. با همراه داشتن فیوز و روغن اضافه از در راه ماندگی خود را نجات خواهید داد.

جعبه لوازم ضروری

وجود یک جعبه کمک‌های اولیه و ابزارهای جانبی از موارد بسیار مهمی است که باید به آن اشاره کنیم. این جعبه باید حاوی مواردی مثل: انواع کابل، چاقو، چراغ، درزگیر تایر و غیره باشد.

موسیقی، بازی و خوراکی

مسافرت و سفر جاده‌ای فرصتی است که به شما این امکان را می‌دهد تا از زندگی شهری و ماشینی دور شوید. همراه داشتن موسیقی‌های مناسب سلایق تمام سرنشینان، بازی‌های جمعی و خوراکی لذت سفر را دو چندان می‌کند.

اقدامات پیشگیرانه

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که خودروی خود را ۲ هفته پیش از آغاز مسافرت چک کنید. چرا که در این بازه دو هفته‌ای شما می‌توانید ماشین را بهتر برای مسافرت خود تنظیم کنید. همچنین فراموش نکنید تا صندلی ویژه کودک را هم از قبل ایمن‌سازی کنید تا در صورت بروز تصادف از آسیب دیدن فرزندتان جلوگیری کرده باشید.

در نهایت به شما توصیه می‌کنیم تمامی مواردی که ذکر کردیم را مد نظر داشته باشید و از سفر خود نهایت استفاده و لذت را ببرید.

سفر خوبی داشته باشید!

434 راهنمای جامع آماده‌سازی خودرو برای مسافرت

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *