جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

«دیپلماسی ورزشی و گردشگری»؛ حلقه گمشده در سیاست خارجی

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ آذر ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۹/۱۵- علیرضا رجایی – عضو هیات مدیره و مدیرعامل مرکز بین‌المللی خواهرشهرهای ایران

پرونده کهن هسته‌ای کشورمان می‌رود تا با تدبیر قوه عاقله نظام و تلاش دستگاه پلماسی کشور ختم به خیر شود اما سرانجام این پرونده سرآغاز موضوعات دیگری خواهد بود که دستگاه سیاست خارجی کشور به آن وارد شده یا باید وارد شود.

«دیپلماسی عمومی ورزشی و گردشگری» یکی از موضوعات مهمی است که در لابلای مشغولیات ذهنی مسئولان ذیربط مغفول مانده و چه بسا از این رهگذر معضلاتی نه تنها بر جامعه ورزشی و گردشگری کشور بلکه بر منافع ملی حادث شده است.

برای رفع این معضلات نیازی به هزینه سنگین و قوانین خاص نیست بلکه توجه به برخی پیشنهادهای افراد خبره و دست‌اندرکار می‌تواند راهگشا باشد.

اخیرا آقای شعبانلو تحت عنوان کار‌شناس مسائل سیاسی و بین‌المللی، پیشنهادی ارائه کرده است تا بر اساس آن ادارات «دیپلماسی ورزشی و گردشگری» در زیرمجموعه اداره کل دیپلماسی عمومی شکل بگیرد.

این کار‌شناس در مقدمه توجیهی خود آورده است: “مشکل تیم‌های ورزشی ایران در دریافت روادید کشورهای مختلف بار‌ها و بار‌ها تکرار شده است. یک سال پیش تیم ملی کاراته به دلیل نداشتن ویزای آلمان، مسابقات قهرمانی جهان را از دست داد. خرداد امسال هم تیم فوتبال هفت نفره به دلیل همین مشکل نتوانست در جام جهانی و رقابت‌های سهمیه پارالمپیک که در انگلیس برگزار می‌شد شرکت کند. تیم‌های کشتی و دوچرخه سواری ایران نیز سال گذشته با دردسرهای زیاد روادید هند را دریافت کردند و حتی برخی رکابزنان ایران به دلیل تاخیر در صدور ویزا، دقیقا در روز مسابقه به این کشور رسیدند. دو سال قبل تیم ملی والیبال ایران قرار بود به دعوت فدراسیون هلند به این کشور سفر کند تا علاوه بر تشکیل یک اردوی تدارکاتی، چند مسابقه دوستانه نیز برگزار کند اما با وجود اینکه دعوتنامه فدراسیون این کشور را داشت با شرایط عجیب و غریبی مانند لزوم حضور والدین بازیکنان در سفارت هلند در تهران مواجه شد و در ‌نهایت نیز قید سفر به هلند را زد. نظیر چنین اتفاقاتی در ورزش ایران بی‌شمار است اما یکی از تازه‌ترین و پر سروصدا‌ترین آن‌ها، مشکل تیم ملی فوتسال زنان برای شرکت در جام جهانی گواتمالا بود که در ‌نهایت با دستور مستقیم رئیس جمهوری حل شد.”

به گفته وی ورزشکاران ایران در طول سال بار‌ها و بار‌ها مجبورند برای شرکت در رقابت‌های بین‌المللی به کشورهای مختلف سفر کنند، ۵۱ فدراسیون، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک همواره به صورت مستقیم درگیر روابط خارجی هستند و مشکل نداشتن ویزا فقط به تیم‌های ورزشی ختم نمی‌شود، حتی محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال، دو سال قبل به دلیل صادرنشدن ویزای آمریکا، اجلاس فدراسیون بین‌المللی را از دست داد.

وقتی این مشکلات را در کنار برخی ناهماهنگی‌های داخلی نهادهای دولتی مربوطه قرار دهیم، لزوم تاسیس سازمانی در بخشی از حاکمیت، بیش از پیش خودنمایی می‌کند؛ چرا که نبود چنین مرجعی باعث می‌شود در بیشتر موارد تیم‌های ورزشی در سفر به کشورهای خارجی مجبور باشند تمامی نیازهای خود و حتی پرچم‌هایی را که قرار است در اختیار هواداران قرار بگیرد از ایران تامین و به کشور مقصد حمل کنند و البته نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف نیز باید در این راه همکاری خود را افزایش دهند.

معتقدم تشکیل چنین نهاد دولتی‌ای در دستگاه سیاست خارجی باعث می‌شود بسیاری از بلاتکلیفی‌های فدراسیون‌های ورزشی با وزارت امور خارجه برای اعزام ورزشکاران به خارج از کشور برطرف شود.

رویکرد مثبت دولت به ورزش و گردشگری و فعال‌تر شدن دیپلماسی عمومی ایران در دوران پسابرجام، می‌تواند با ایجاد مرجع دیپلماسی عمومی ورزشی و گردشگری به توسعه همکاری‌های بین‌المللی ورزشی و گردشگری، رفع مشکلات و معضلاتی که فدارسیون‌های ورزشی و بخش‌های گردشگری با آن مواجه هستند و استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت «دیپلماسی عمومی» در این حوزه‌ها منجر شود؛ موضوعی که در کنار توجه جدی به صنعت گردشگری و جذب توریست به عنوان یکی از پتانسیل‌های فعال در جهت دوری از اقتصاد نفتی و نزدیکی به ده‌ها حوزه اقتصادی در کشور همچون حمل و نقل، صنایع دستی، هتل داری و…. زمینه‌ساز رشد و توسعه در بخش‌های گوناگون خواهد شد. بنده در جلسه‌ای که با آقای شعبانی بهار معاون محترم وزیر ورزش داشتم ضرورت شکل گیری چنین نهادی را ارائه و طی نامه‌ای خطاب به وزارت ورزش درخواست جمعیتی را تقدیم نمودم ، همچنین خوشبختانه در ملاقاتی که با مسوولان محترم معاونت گردشگری داشتم مطلع شدم جمعی از آقایان درصدد ایجاد یک نهاد مشترک هستند که این اقدام ارزشمند جای قدردانی برای پیشنهاددهنده و مجری دارد و قطعا نتیجه و خروجی برنامه تدوین‌شده موجبات خشنودی و استیفای حقوق مردم عزیزمان را فراهم می‌سازد.

276 «دیپلماسی ورزشی و گردشگری»؛ حلقه گمشده در سیاست خارجی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد