رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ مهر ۱۳۹۳

دیپلماسی دولت یازدهم زمینه رونق گردشگری را فراهم کرده است

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۰۵ – خمین – ایرنا – معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: دیپلماسی دولت یازدهم در کنار مقررات اخلاقی حاکم بر کشور زمینه را برای رونق صنعت گردشگری فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، «سمیع الله حسینی مکارم» عصر جمعه در آیین اختتامیه ششمین جشنواره «جوزغند» در شهر تاریخی نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی افزود: اکنون با برقرار شدن روابط خارجی خوب با کشورهای همسایه، بخش گردشگری رونق چشمگیری یافته و واهمه ای که در چند سال گذشته در بین جهانگردان وجود داشت، از بین رفته است.

وی با بیان این که برای خروج از رکود اقتصادی، صنعت گردشگری باید رونق بیشتری در کشور بگیرد، اضافه کرد: ایران امن ترین کشور در دنیا برای گردشگران است و توسعه این صنعت می تواند منبع درآمد واشتغالزایی خوبی برای مردم باشد.

وی برگزاری جشنواره ها و همایش ها را در جذب گردشگر داخلی و خارجی موثر دانست و گفت: اگر می خواهیم تولید ثروت کنیم باید گردشگر خارجی جذب کنیم و تمرکز اصلی روی آن باشد چرا که با گردشگری خارجی ثروت وارد کشور می شود.

حسینی مکارم افزود: ورود گردشگران خارجی اشتغال را هم در پی دارد و هر گردشگر خارجی در ایران بین یکهزار و ۴۰۰ تا یکهزار و ۵۰۰ دلار و گردشگران حاشیه خلیج فارس تا سه هزار دلار هزینه می کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز گفت: ششمین جشنواره جوزغند از دوم تا چهارم مهر ماه در محل موزه آب شهر تاریخی نراق بر پا بود.

سیدمحمد حسینی افزود: در این جشنواره زنان هنرمند در ۲۰ کارگاه به تهیه و فروش جوزغند پرداختند که با استقبال بی نظیر گردشگران از سراسر کشور رو به رو شد.

وی ادامه داد: در ۱۰غرفه نیز سوغات و محصولات کشاورزی و صنایع دستی شهرستان دلیجان عرضه شد.

حسینی ادامه داد: جشنواره جوزغند به همت بانوان شهر نراق و با همکاری شهرداری این شهر برای ششمین سال متوالی با هدف معرفی این سوغات ارزشمند برگزار شد.

وی افزود: این سوغات نوعی شیرینی قدیمی ویژه شهر نراق است که به طرز خاصی توسط زنان و دختران هنرمند نراقی برای پذیرایی از میهمانان آماده می شود و این هنر را زنان نراقی تا به امروز زنده نگه داشته اند.

حسینی گفت: نراق شهری کوچک اما پرجاذبه با آثار و بناهای قدیمی فراوانی است که قابلیت جذب گردشگر از اقصی نقاط ایران و حتی گردشگران خارجی را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ثبت معنوی سوغات جوزغند نراق در دستور کار قرار گرفته است.

زنان نوعی هلوی محلی را پوست کنده و در معرض آفتاب قرار می دهند تا نیمه خشک شود، بعد از چند روز هسته آن را خارج کرده و به جای آن مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو، شکر، هل و آرد نخودچی قرار داده و آن را می بندند.

این ماده بعد از چند روز آفتاب خوردن و خشک شدن به وسیله سوزن با یک رشته نخ به شکل دانه های تسبیح به هم متصل می شود و آن را در محل خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان ذخیره می کنند.

این محصول که به غیر از هلو محلی (اَلگ) با میوه آلو، انجیر، گلابی و انگور هم تهیه می شود، مقوی و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است تا جایی که در شرایط سخت از آن به عنوان یک وعده غذایی استفاده می کنند.

در شهر نراق از توابع دلیجان ۱۳ مکان باستانی از جمله بازار و کاروان سرای شمس السلطنه، امامزاده یحیی، مسجد امام حسن مجتبی (مسجد پایین)، مسجد جامع ، امامزاده سلیمان و آب انبار حاج مهدی ثبت آثار ملی شده اند .

شهر نراق معروف به ماسوله استان مرکزی از مناطق دیدنی استان است که سالانه بخصوص در ایام نوروز گردشگران زیادی را جذب می کند.

این شهر یادگار ماندگار راه ابریشم بوده و قفل و بست بازار این شهر همچنان چوبی است.

81327341-5976404 دیپلماسی دولت یازدهم زمینه رونق گردشگری را فراهم کرده است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *