رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ بهمن ۱۳۹۳

دو سال آینده، دوران رونق و خیزش صنایع‌دستی خواهد بود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۰۵- سلطانی‌فر با بیان اینکه خیلی سخت نیست که ۱۳۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی را تا پایان دولت یازدهم به حدود ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم، گفت: واقعا می‌توانیم با همکاری و تلاش بیشتر به این اهداف برسیم.

به گزارش خبرنگار صنایع دستی ایسنا، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و فروشندگان برتر صنایع دستی گفت: دور از ذهن نیست که صادرات فرش و صنایع دستی ظرف چهار سال آینده به حدود یک و نیم تا دو میلیارد دلار برسد. زیرا مواردی است که زمینه آن در دهه‌های گذشته فراهم بوده و من به شما می‌گویم اصالتی که فرش و صنایع دستی ایران دارد در بازارهای جهانی نیز حفظ شده است.

وی گفت: خوشحالم امروز که به ایام مبارک دهه فجر نزدیک می‌شویم در این مراسم میزبان تولیدکنندگان، صادرکنندگان، علاقه‌مندان، پژوهشگران و همه کسانی که دلسوز مملکت هستند و دلشان می‌خواهد برای عظمت و سرافرازی آن تلاش کنند، هستم.

سلطانی‌فر اظهار کرد: سال قبل در چنین ایامی مبانی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری تبیین و در دستور کار دولتمردان قرار گرفت. ایشان بند بند مبانی اقتصاد مقاومتی را تشریح کرده و تأکید کردند ما به گونه‌ای آن را ساماندهی کنیم تا کشور در مقابل فشارها و تنش‌های بیرونی مقاومت کند و از همه ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی در ابعاد سیاسی بهره‌مند شویم.

او افزود: اگر امروز چنین اتفاقی می‌افتد به دلیل ژرف‌نگری رهبر انقلاب است که کارساز بوده و ادامه این روند می‌تواند همچنان کارساز باشد تا با کاهش منابع نفتی به حدود ۴۰ درصد شش ماه قبل رسیدیم، مبانی اقتصادی مقاومتی تبیین شده را با جدیت بیشتری دنبال کنیم تا بتوانیم مسیر توسعه را با قدرت بیشتر ادامه دهیم.

سلطانی‌فر با بیان اینکه شرایط سخت همواره در مقاطع مختلف بوجود آمده، بیان کرد: به هر حال این منبع درآمد که ما را دچار بیماری کرده فراز و نشیب‌هایی داشته که باید به صورت جدی درباره آن فکر کنیم تا بتوانیم فرایند توسعه کشور را به گونه‌ای ساماندهی کنیم تا این نوسان نتواند ما را از پای دربیاورد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به آماری که وزیر صنعت و معدن اعلام کرده‌اند، آن را امیدوارکننده خواند و گفت: در بخش‌های مختلف این امکان فراهم است تا صادرات غیرنفتی بیش از رقمی که اعلام کرده‌اند باشد، گرچه این رقم رشد ۲۴ درصدی نسبت به ۱۰ ماه گذشته را نشان می‌دهد و امیدواریم این رقم تا آخر سال ادامه پیدا کند و شاید این رشد را افزایش هم بدهیم.

او افزود: امروز دولت رویکرد خوبی دارد و شخص رئیس جمهور مصمم است از همه ظرفیت‌های کشور برای توسعه این مملکت استفاده کنیم تا اقتصاد در حال رکود را به سمت توسعه ببریم، زیرا ما فکر می‌کنیم ظرفیت‌مان بیش از آنچه که عملکرد داریم، است. اگرچه این عملکرد نسبت به سال‌های گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده، اما برای تولیدکنندگان، مسئولان و دست‌اندرکاران صنایع دستی سخت نیست که با یک هم‌افزایی و هم‌گرایی بتوانیم این ۴۰ میلیارد دلاری که از محل صادرات نفت تأمین می‌کنیم تا ۵ سال آینده از درآمد محصولات غیرنفتی تأمین بکنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: قطعا با عزم و اراده‌ای که امروز در کشور است و مردم خوب و شریفی که علیرغم چند سال مشکلات در خرداد ۹۲ به پای صندوق‌های رأی آمدند و یک نه بزرگ به مدل مدیریتی گذشته گفتند و با رأی گسترده خودشان مدلی را که فکر می‌کردند تأمین کننده حقوق و آزادی‌هایشان است، انتخاب کردند. ما مصمم هستیم که از این حمایت‌های مردمی استفاده کنیم و در کنار مردم در خدمت مردم و پشتیبانی آن‌ها مملکت را در مسیر رشد و توسعه خودش شتابان‌تر جلو ببریم.

سلطانی‌فر تصریح کرد: ما مطمئن هستیم این دولت با حمایت‌های مردمی وعده‌هایی که به آن‌ها داده محقق کند. در خصوص صنایع دستی و سازمان میراث فرهنگی خوشبختانه موفق شدیم با کمک بخش خصوصی در این عرصه و به دلایل مختلفی از جمله تصمیمات قابل تأمل و نقدی که در گذشته گرفته شده بود، ساماندهی اولیه‌ای را در بخش صنایع دستی بوجود بیاوریم. کارهای زیربنایی و اولیه انجام شده گرچه هم چنان هم جای کار دارد و نیازمند همدلی و هم‌فکری همه شما هستیم.

او با بیان اینکه داستان رونق دادن به این بخش بین مردم و دولت تفکیک‌پذیر نیست، گفت: ما آمده‌ایم تا فکر، انرژی، نیرو‌، اندیشه و نبوغ‌مان را کنار هم بگذاریم تا ببینیم چگونه می‌توانیم این کشتی توفان‌زده را به سرمنزل مقصود برسانیم و از مزایای مختلف این بخش در گسترش تعاملات فرهنگی و انتقال هویت فرهنگی ۷ تا ۱۱ هزار ساله مملکت و همچنین ایجاد اشتغال، ارز‌آوری و ایجاد ارزش افزوده استفاده کنیم تا به رشد و توسعه در این بخش برسیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد: با کارهایی که در سال ۹۳ در این بخش انجام شده و زیربناهایی که درست کردیم، سال‌های ۹۴ تا ۹۵ انشاالله سال رونق بیشتر و خیزش بخش صنایع دستی کشور خواهد بود. ما تمامی مشکلاتی که در تمامی مراحل مختلف در جلسات مختلف مطرح کردیم و از نقطه نظرات خود شما استفاده کرده‌ایم و تلاش‌مان بر این است که مورد به مورد این موارد را پیگیری کنیم تا در هر ماهی و هر فصلی هر کدام از این مشکلات را حل کنیم.

سلطانی‌فر گفت: ما باید در بخش بازرگانی، برندسازی، بازاریابی و فروش نگاه پرمعناتر و جدی‌تری داشته باشیم. اگر اعطای تسهیلات، راه‌اندازی کارگاه‌ها، آموزش، معافیت‌ها،‌ انرژی و… را حل کنیم، اما اگر نتوانیم این محصول را بفروشیم کارمان لنگ است و هیچ‌کدام به نتیجه نمی‌رسد. باید به روی این قسمت تمرکز بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم با فروش محصولات صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی این بخش را به رشد و توسعه و رونق برسانیم.

او نوید داد: مجموعه دولت و بقیه دستگاه‌ها همکاری و پشتیبانی خوبی با سازمان میراث فرهنگی داشته‌اند. موردی را به خاطر ندارم تا درباره عدم همکاری حتی یکی از قضات در عدم حمایت از سازمان بازگو کنم، چون مجموعه قوا از این سازمان حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه خیلی سخت نیست که ۱۳۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی را تا پایان دولت به حدود ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم، گفت: واقعا می‌توانیم با همکاری و تلاش بیشتر به این اهداف برسیم. دور از ذهن نیست که صادرات فرش و صنایع‌دستی ظرف چهار سال آینده به حدود یک و نیم تا دو میلیارد دلار برسد. زیرا مواردی است که زمینه آن در دهه‌های گذشته فراهم بوده است و من به شما می‌گویم اصالتی که فرش و صنایع دستی ایران دارد در بازارهای جهانی نیز حفظ شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: چین که یکی از بزرگ‌ترین قطب‌ها و قدرت‌ها در صنایع دستی است، صنایع دستی لوکس و ارزشمند کشور ما جایگاه خودش را حفظ کرده و بسیاری از مکان‌های فرهنگی و تاریخی و منازل چینی‌ها می‌تواند جایگاه خوبی برای صنایع دستی ارزشمند کشور ما باشد. من فکر می‌کنم این قدرتی که در این عرصه داریم اگر در بخش بازاریابی آن خوب فکر شود، مطمئنا می‌توانیم مثل گذشته جایگاه ویژه‌ای در اماکن فرهنگی کشورهای دنیا داشته باشیم و صنایع دستی ایران را به دوران اوج خودش برگردانیم.

446 دو سال آینده، دوران رونق و خیزش صنایع‌دستی خواهد بود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *