رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ مرداد ۱۳۹۳

دولت به چه کسانی وام می‌دهد؟/تنباکو را برای اجنه تولید می‌کنند؟

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۰۲ – «بانک‌ها کدام وام را برای توسعه‌ی گردشگری اختصاص داده‌اند؟ یک وام را معرفی کنید که بانک‌ها به این منظور داده باشند. اگر دولت می‌گوید صنعت گردشگری را می‌خواهد جایگزین نفت کند، عزمش تا به حال برای این کار چه بوده است؟ حالا که ظاهرا سنگ می‌اندازد.»

این، بخشی از اعتراض صاحبان هتل‌های کشور است که در مراسم افطار اتحادیه‌ی هتلداران ایران با حضور رییس فراکسیون گردشگری مجلس و همچنین معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اتحادیه‌ی هتلداران کشور قرار است هر ماه نشستی را با هدف بررسی چالش‌ها و مشکلات صنعت گردشگری با حضور مسوولان مربوط برگزار کند. نخستین نشست، به لایحه معافیت مالیاتی و چالش‌های آن در مجلس اختصاص داشت که در یک سفره‌خانه‌ی سنتی با حضور جمعی از نمایندگان هتلداران ایران، اتحادیه‌های هتلداری و گروه‌های زنجیره‌یی هتلی، روسای جوامع تورگردانان و راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی، رییس اتحادیه‌ی سفره‌خانه‌داران و قهوه‌خانه‌داران کشور همراه رییس فراکسیون گردشگری و مدیرکل نظارت و ارزشیابی گردشگری برگزار شد.

اتحادیه‌ی هتلداران از مسعود سلطانی‌فر – رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – نیز برای حضور در این نشست دعوت کرده بود که او به‌دلیل تداخل این برنامه با بازدید از شیرخوارگاه و مجتمع توانبخشی، در این مراسم حاضر نشد و اسدالله درویش‌امیری – معاون پارلمانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – نماینده‌ی او در این نشست بود، البته او نیز در نیمه‌های مراسم با بیان این‌که به یک افطاری خانوادگی دعوت دارد، جمع نمایندگان اصناف گردشگری را ترک کرد.


شرایط پیچیده‌ی مجلس برای معافیت مالیاتی

جمشید حمزه‌زاده – رییس اتحادیه‌ی هتلداران ایران – در این مراسم گفت: با توجه به لایحه‌ای که به مجلس ارائه شده، توقع دست‌اندرکاران صنعت گردشگری، بهره‌مندی از صد درصد معافیت مالیاتی برای تأسیسات گردشگری بود. در حالی که نتایج بررسی‌ها در کمیسیون اقتصادی مجلس نشان می‌دهد، آن‌ها به‌صورت مشروط و فقط با معافیت مالیاتی ۵۰ درصد به‌مدت شش سال برای تأسیسات گردشگری موافقت کرده‌اند. ضمن آن‌که برای واحدهای تازه‌تأسیس شرایط و ضوابط پیچیده‌ای در معافیت مالیاتی در نظر گرفته‌اند.

او اظهار کرد: در این ماده‌ی قانونی، هتل‌های تازه‌تأسیس از تاریخ بهره‌برداری در شهرهای بزرگ به‌مدت سه سال و در شهرهای کوچک به‌مدت پنج سال از صد درصد معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شوند. شرط پیچیده‌تر دیگری که در نظر گرفته شده، این است که مشمولان این شرط جزو افراد حقوقی باشند، در حالی که ۸۰ درصد صاحبان هتل‌ها به‌شکل حقیقی این کار را انجام می‌دهند و با مصوبه‌ی جدید، معافیت آن‌ها کاملا حذف خواهد شد.

حمزه‌زاده همچنین گفت: قانون جدید معافیت مالیاتی برای تأسیسات گردشگری، سرمایه‌گذاری در این حوزه را تحت شعاع قرار خواهد داد.


یا ابقای قانون قبلی یا معافیت صد درصدی

او سپس پیشنهادهایی را در حضور رییس فراکسیون گردشگری مجلس و همچنین معاون پارلمانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح کرد: هتل‌های تازه‌تأسیس و سایر تأسیسات گردشگری (آژانس‌های مسافرتی و واحدهای پذیرایی) به‌مدت ۱۰ سال بدون قید و شرط از صد درصد معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند، در غیر این صورت، ما خواهان ابقای قانون قبلی معافیت مالیاتی تأسیسات گردشگری هستیم که ۵۰ درصد برای همیشه بود.

در ادامه، اسدالله درویش‌امیری – معاون پارلمانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – با دفاع از مواضع این سازمان در برابر اصلاح قوانین گردشگری، گفت: برای آن‌که احساس می‌کردیم این حوزه، از این ماده‌ی قانونی ضربه می‌خورد، تلاش کردیم دوباره آن را برای بررسی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع دهیم. اکنون که در کمیسیون این ماده بررسی شده، بعید می‌دانم دوباره صحن علنی اجازه‌ی بازنگری را به کمیسیون بدهد.

وی بیان کرد: همه‌ی تلاش ما این بود که به قانون قبل برگردیم. نگاه مجلس نیز این چنین بود؛ ولی در کمیسیون اقتصادی مجلس، نتیجه‌ی دیگری رقم خورد.

درویش‌امیری توضیح داد: اگر گفته شده، معافیت مالیاتی ۵۰ درصد برای شش سال است، یعنی این ماده تا پایان برنامه‌ی ششم توسعه ادامه خواهد داشت. قرار ما این است که صنعت گردشگری در این شش سال رشد کند.


با پیشنهاد کمیسیون وَر نروید

او همچنین به هتلداران متذکر شد: خیلی نباید با پیشنهاد کمیسیون اقتصادی وَر برویم که کار را خراب کنیم، چون این تنها ماده‌ی قانونی از حدود ۲۰۰ ماده‌ی قانونی دیگر بود که از صحن علنی مجلس به کمیسیون ارجاع داده شد.

۵۶۰میلیارد تومان به بانک‌ها تزریق شد

معاون پارلمانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت که صحبت‌هایش را با خبر خوشی تمام می‌کند و افزود: با تلاش اکثریت قاطع نمایندگان مجلس، صنعت گردشگری در کنار صنعت و معدن در قانون بودجه گنجانده شده که از اعتبارات صندوق توسعه‌ی ملی بهره‌مند می‌شود. طبق گزارش معاون سرمایه‌گذاری سازمان، بیش از ۵۶۰میلیارد تومان تا امروز به بانک‌ها برای تقویت سرمایه‌گذاری گردشگری اختصاص داده شده است.

اما مهدی نریمانی – رییس اتحادیه‌ی هتلداران استان اصفهان – در اعتراض به سخنان پایانی معاون پارلمانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: یک وام را معرفی کنید که بانک‌ها برای توسعه‌ی گردشگری داده‌اند؛ کدام بانک این وام را داده است؟ عزم دولت برای این‌که صنعت گردشگری را جایگزین نفت کند، چیست؟ حالا که ظاهرا سنگ‌اندازی می‌کند!

دارایی چقدر از هتل‌ها پول درآورده؟

وی همچنین درباره‌ی ماده‌ی قانونی معافیت مالیاتی تأسیسات گردشگری، اظهار کرد: ما مالیات‌های زیادی می‌دهیم. آمار بدهند که وزارت امور اقتصادی و دارایی چقدر از ۱۴۰۰ هتل کشور پول درآورده است؟

نریمانی سپس گفت: ما نمی‌خواهیم با سایر کشورها مقایسه شویم؛ اما دولت برای صنعت گردشگری چه کرده است؟ هیچ بانکی به گردشگری پول نمی‌دهد، چون بانک‌ها دنبال ساخت‌وساز و املاک هستند. گران‌ترین زمین‌ها را بانک‌ها می‌خرند.

محمدعلی فرخ‌مهر – رییس اتحادیه‌ی هتلداران تهران – نیز در ادامه، این پرسش را مطرح کرد که چطور گردشگری در شش سال آینده که معافیت مالیاتی برای آن در نظر گرفته شده است، توسعه می‌یابد؟

او در ادامه گفت: فقط دو – سه سال طول می‌کشد که یک هتل پنج ستاره، مجوز ساخت بگیرد و عملیات ساخت آن آغاز شود و ساخت یک هتل حدود شش سال کار دارد. چطور دولتی که شعارش از ابتدا، حمایت از گردشگری بوده، این شش سال را برای توسعه‌ی گردشگری در نظر گرفته است؟

وی همچنین اظهار کرد: در تهران بیش از ۵۰۰ مجوز هتل صادر شده است. از آن میان، حدود ۱۰۰ درخواست از شهرداری مجوز ساخت گرفته و از بین آن‌ها نیز فقط ۱۰ هتل به گردونه‌ی کار وارد شده‌اند.

او این پرسش‌ها را مطرح کرد که چطور دولت قوانینی را می‌گذارد و بعد آن‌ها را برمی‌دارد؟ وقتی ثبات نیست چطور می‌توان سرمایه‌گذاری و کار کرد؟ چرا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این وام‌ها را مشخص نمی‌کند و ما به‌عنوان تشکل صنفی نباید در جریان باشیم که این وام‌ها کجا و به چه کسانی داده می‌شود؟

فرخ‌مهر سپس خطاب به معاون پارلمانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: از شرایط حاکم راضی نباشید و حمایت کنید.

در مجلس یارگیری می‌کنیم

در ادامه، درویش امیری بار دیگر از مواضع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در برابر قانون معافیت مالیاتی حمایت کرد و گفت:‌ ما همه‌ی تلاش‌مان را می‌کنیم و در صحن علنی و فراکسیون گردشگری، یارگیری خواهیم کرد؛ ولی این توقع را نداشته باشید که ماده، دوباره به کمیسیون اقتصادی برگردد. باید توجه کرد که این ماده ابتدا قرار بود حذف شود، ولی حالا برای شش سال در نظر گرفته شده است.

او در پاسخ به اعتراض‌هایی که نسبت به پرداخت وام‌های بانکی به پروژه‌های گردشگری شده است، اظهار کرد: یک‌ماه است که این اعتبارات به بانک‌ها تزریق و پروژه‌ها معرفی می‌شوند. قرار این است که همه‌ی اطلاعات در سایت اینترنتی قرار گیرد. ما هیچ‌چیز پنهان و محرمانه‌ای نداریم.

حمزه‌زاده – رییس اتحادیه‌ی هتلداران ایران – نیز پس از این سخنان، گفت: نگاه‌ها در دولت، جزیره‌یی است؛ چرا باید کمیسیون این پیشنهاد را بدهد که ما به زحمت بیفتیم.

به گزارش ایسنا، جبار کوچکی‌نژاد – رییس فراکسیون گردشگری در مجلس – نیز در حالی سخنانش را آغاز کرد که اسدالله درویش‌امیری جلسه را ترک کرده بود.


سرنوشت سازمان میراث فرهنگی از هاشمی تا روحانی

کوچکی‌نژاد گفت: این را که صندوق توسعه‌ی ملی نتوانسته است، خدمات قابل قبولی به گردشگری بدهد، می‌پذیرم. انتظار داریم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیش از این در کنار این صنعت قرار گیرد.

وی ادامه داد: نمی‌دانم چرا دولت‌ها از هاشمی رفسنجانی گرفته تا احمدی‌نژاد و امروز، دولت روحانی اصولا نیروهایی را در این صنعت می‌گذارند که بیشتر به کار حاشیه‌یی می‌پردازند و با دیدگاه سیاسی به این صنعت وارد می‌شوند. شاید این، یکی از آسیب‌های جدی صنعت گردشگری است.

او سپس بیان کرد: قول می‌دهم جلساتی را با مسوولان کشور و رییس مجلس بگذاریم تا در بخش قانون‌گذاری برای گردشگری کمک کنند. اکنون در آستانه‌ی تهیه‌ی برنامه‌ی ششم توسعه هستیم و می‌توانیم بسیاری از نگاه‌ها را در این برنامه لحاظ و بخشی از نگرانی‌ها را رفع کنیم.

کوچکی‌نژاد با بیان این‌که بخشی از مشکلات گردشگری را دولت باید حل کند، ادامه داد: درست است که آقای درویش‌امیری این مسوولیت را به مجلس واگذار کرد، اما لایحه را دولت به مجلس می‌آورد.

در حالی که این بخش از سخنان رییس فراکسیون گردشگری با تشویق حاضران همراه شد، کوچکی‌نژاد ادامه داد: تعهد می‌دهم که این جلسات هم‌اندیشی را فشرده برگزار کنیم.

قلیان برای اجنه است؟

در این نشست، عباس علایی – رییس اتحادیه‌ی سفره‌خانه‌داران و قهوه‌خانه‌داران کشور – نیز از این فرصت برای اعتراض نسبت به فشارهایی برای استفاده از قلیان در قهوه‌خانه‌ها وارد می‌شود، استفاده کرد و گفت: ارتزاق بسیاری از قهوه‌خانه‌داران، از قلیان و چای است؛ اما اکنون با هجمه‌های دولتی و غیردولتی مواجه هستیم و حرکت‌هایی در برخی استان‌ها، مانند مازندران آغاز شده است.

وی گفت: ما در دولت قبل مصوبه‌ای برای قلیان گرفتیم؛ ولی روی لج و لجبازی آن را شکستند. پس این تنباکویی که مجوز تولید دارد، برای چه کسی تولید می‌شود، برای اجنه؟! ابتدا می‌گفتند ضرر قلیان کشیدن به اندازه‌ی دو نخ سیگار است و حالا ضرر آن به ۸۰ نخ سیگار رسیده است.

او از نمایندگان مجلس درخواست کرد که به وضعیت پیش‌آمده رسیدگی کنند، چراکه شغل ۲۵۰هزار نفر در خطر است.

عباس پیرمرادیان – رییس جامعه‌ی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی – نیز در ادامه‌ی این نشست، با بیان این‌که در سال ۹۲ اداره‌ی دارایی یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان برای راهنمایان، مالیات بست، گفت: واقعا مسوولان از راهنماها و کار آن‌ها چه می‌دانند؟ گناه راهنما چیست که هتل ۵۰میلیارد تومانی ندارد که جلسه‌ای برای مقامات مسوول با هدف رفع مشکل مالیات بگذارد؟‌

او خطاب به رییس فراکسیون گردشگری نیز گفت: راهنماهای تور را در نظر بگیرید، چراکه آن‌ها می‌توانند تمام جریانات گردشگری را مطرح کنند.

پیرمرادیان همچنین به موضوع بیمه‌ی راهنمایان تور اشاره و اظهار کرد: راهنمای تور ماهانه حدود ۱۷۰هزار تومان از جیب خود، پول بیمه‌ی تأمین اجتماعی می‌دهد. در حالی که دولت میلیون‌ها تومان پول برای بیمه خرج می‌کند؛ اما برای بیمه کردن سه‌هزار راهنمای تور پول ندارد.

بیمه‌ی راهنمایان به برنامه ششم می‌رود

در همین حال، شالبافان رییس کارگروه حقوقی معاونت گردشگری درباره‌ی بیمه‌ی راهنمایان تور، گفت: این موضوع در مجلس مطرح شده و فراکسیون گردشگری پیگیر است و در برنامه‌ی ششم توسعه نیز گنجانده می‌شود.

نشست اعضای اتحادیه‌ی هتلداران با رییس فراکسیون گردشگری مجلس که با هدف چاره‌اندیشی درباره‌ی معافیت مالیاتی تأسیسات گردشگری برگزار شده بود، بدون جمع‌بندی خاصی پایان یافت.

=_UTF-8_B_aW1hZ2UtMTcuanBn_= دولت به چه کسانی وام می‌دهد؟/تنباکو را برای اجنه تولید می‌کنند؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *